ویسنته اوییدوبرو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویسنته اوییدوبرو
ویسنته گارسیا-اوئیدوبرو فرنانندز
ویسنته گارسیا-اوئیدوبرو فرنانندز
نام اصلی
ویسنته گارسیا-اوییدوبرو فرنانندز
زاده۱۰ ژانویهٔ ۱۸۹۳
سانتیاگو
درگذشته۲ ژانویهٔ ۱۹۴۸ (۵۴ سال)
کارتاخنا
آرامگاهکارتاخنا
پیشهشاعر
زمینه کاریشعر
ملیتشیلیایی
تحصیلاتکولخیو سن ایگناسیو
دانشگاهدانشگاه شیلی
بنیانگذارجنبش آفرینش‌گرایی
کتاب‌هاآلتازور
تأثیرگذاشته برپابلو د روخا ، خورخه تیلیر
همسر(ها)مانوئلا پورتالس بلو (۱۹۱۲) ، خیمنا موناتگی ، راکوئل سنیورت
فرزند(ان)۵
امضا

ویسنته گارسیا-اوییدوبرو فرنانندز (اسپانیایی: Vicente García-Huidobro Fernández‎؛ ۱۰ ژانویهٔ ۱۸۹۳ – ۲ ژانویهٔ ۱۹۴۸) شاعر اهل شیلی بود. او در خانواده‌ای مرفه و نخبه‌سالار به دنیا آمد. اوییدوبرو به عنوان یک مروج جنبش ادبی آوانگارد در شیلی و نیز بنیان‌گذار و بزرگترین بیانگر جنبش ادبی «آفرینش‌گرایی» (Creacionismo) شناخته می‌شود.

زندگی و حرفه[ویرایش]

اوییدوبرو نخستین شاعر آمریکای لاتین بود که در جنبش آوانگارد فرانسه نقش مؤثری داشت. او برای ترویج سبک آفرینش‌گرایی با بسیاری از مکاتب و شاعران دوره خود به ستیز برخاست. نظریه آفرینش‌گرایی اوییدوبرو مبتنی بر این است که واژه‌ها واقعیت مستقلی از آن خود دارند و آن را می‌آفرینند و نیز با دیگر واقعیت‌ها برخورد و تعامل دارند.

او در سال ۱۹۱۶ همراه با همسر و فرزندانش به اروپا نقل مکان کرد و در همان سال در پاریس ساکن شد. او در پاریس اشعاری به زبان فرانسوی سرود و در مجله Nord-Sud منتشر کرد. این شاعر از سال ۱۹۱۸ تا زمان مرگش در سی سال بعد بین شیلی و اروپا، عمدتاً فرانسه و اسپانیا در سفر بود.

او در سال ۱۹۳۱ بهترین شعر خود با نام آلتازور و با عنوان فرعی «سفری در یک چتر» منتشر کرد. او در کنار سرودن اشعارش، چند رمان نیز نوشته است.

زندگی سیاسی[ویرایش]

اوییدوبرو در سال ۱۹۲۵ در انتخابات ریاست جمهوری شیلی شرکت کرد که ناکام بود. در زمان اقامتش در مادرید نیز همگام با دیگر روشنفکران از جمهوری اسپانیا در برابر فاشیستهای اسپانیایی پشتیبانی می‌کرد.

منابع[ویرایش]

  • امیر رودریگوز مونگال، ترجمه حسن هاشمی میناباد (۱۳۷۰). «اوئیدروبرو؛ آفرینندهٔ آفرینش‌گرایی». ادبستان فرهنگ و هنر. ۱۹: ۷۳. از پارامتر ناشناخته |ماه= صرف‌نظر شد (کمک)
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Vicente Huidobro». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷.