پرش به محتوا

آبشار سرنوشت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از هایکیو)
آبشار سرنوشت
جلد نسخه اول
جلد نسخه اول
ハイキュー!!‎
(‏Haikyu!!‎‏)
ژانردرام، ورزشی ، کمدی
مانگا
نویسندههاروئیچی فوروداته
ناشرشوئیشا
دستهشونن
انتشار درهفته‌نامه شونن جامپ
پخش اصلی۲۰ فوریه ۲۰۱۲ – ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۰
شمار کتاب‌ها۴۵ جلد
مجموعه تلویزیونی
کارگردانسوسومو میتسوناکا
ماساکو ساتو
نویسندهتاکو کیشیموتو
آهنگ‌سازآسامی تاچیبانا
یوکی هایاشی
استودیوپروداکشن آی. جی
شبکهجی‌ان‌ان (ام‌بی‌اس)
پخش اصلی۶ آوریل ۲۰۱۴ – ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰
قسمت‌ها۸۵
نشان درگاه درگاه انیمه و مانگا

آبشار سرنوشت با نام اصلی هایکیو!! (ژاپنی: ハイキュー!!‎ هپبورن: Haikyū!!‎؟, به معنی والیبال) یک مجموعه شونن مانگا ژاپنی است که توسط هاروئیچی فوروداته نوشته و مصورسازی شده است. این مجموعه ابتدا در ۸ ژانویه ۲۰۱۱ در یک فصل و در مجله فصلی جامپ نکست! منتشر شد و سپس از فوریه ۲۰۱۲ تا ژوئیه ۲۰۲۰ توسط شوئیشا در هفته‌نامه شونن جامپ چاپ و فصل‌های آن در ۴۵ جلد تانکوبون جمع‌آوری شد. داستان مانگا دربارهٔ پسری به نام شویو هیناتا است که با وجود قامت کوچکش، تصمیم دارد که والیبالیست بزرگی شود.

یک مجموعه تلویزیونی انیمه ۸۵ قسمتی با اقتباس از مانگا، به کارگردانی سوسومو میتسوناکا و ماساکو ساتو، توسط استودیو پروداکشن آی. جی تهیه شد. فصل اول از آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۴ با ۲۵ اپیزود پخش شد. فصل دوم از اکتبر تا مارس سال ۲۰۱۵ با ۲۵ اپیزود پخش شد. فصل سوم از اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۶ با ۱۰ اپیزود پخش شد و فصل چهارم در قالب دو بخش (بخش اول از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۰ و بخش دوم از اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۰) با ۲۵ اپیزود پخش شد.[۱][۲] در ۱۳ اوت ۲۰۲۲ تأیید شد که ادامه این انیمه سریالی در قالب دو انیمه سینمایی که پایان‌بخش مجموعه خواهند بود ساخته خواهد شد.[۳] اولین فیلم پایانی با عنوان «آبشار سرنوشت: نبرد زباله‌دان» در تاریخ فوریه ۲۰۲۴ عرضه شد.

آبشار سرنوشت در ایران از شبکه نهال صدا و سیما پخش شد.[۴][۵]

داستان

[ویرایش]

شویو هیناتا پس از دیدن یک مسابقهٔ والیبال که در آن بازیکنی با نام مستعار «غول کوچولو» در تیم دبیرستان کاراسونو بازی می‌کرد، به والیبال علاقمند می‌شود و به تیم والیبال مدرسه راهنمایی خودش می‌پیوندد. بعد از پیداکردن اعضای جدید، آن‌ها راهی یک تورنمنت می‌شوند و در آن‌جا با یک تیم قدرتمند که یکی از اعضای آن توبیو کاگیاما ملقب به «سلطان زمین» است روبه‌رو می‌شوند و از آن شکست می‌خورند. یک سال بعد، هیناتا در دبیرستان کاراسونو قبول و عضو تیم والیبال آن می‌شود و می‌بیند که کاگیاما هم به این مدرسه پیوسته است. این دو با همدیگر هرچند با اختلافات بسیار، راهیِ چالش های بزرگ و کوچک میشوند.

بازخوردها

[ویرایش]

آبشار سرنوشت با نمره ۸.۷ از سایت IMDB و ۸.۸۹ از سایت MyAnimeList به عنوان یکی از بهترین ساخته های کشور ژاپن و انیمه های سریالی است.

آبشار سرنوشت در سال ۲۰۱۶ با ۱۳ نامزدی و ۱۰ پیروزی در جشنواره انیمه آورادز پس از حمله به تایتان به عنوان موفق ترین انیمه این جشنواره معرفی شد. در یکی از بزرگترین نظرسنجی های ژاپن [کدام؟] که در سال ۲۰۱۸ انجام شد این سریال‌ در بین ده انیمه محبوب قرار گرفت. همچنین در سال ۲۰۱۹ در مراسم بهترین های توکیو آبشار سرنوشت با ۸۹% آرا با اختلافی فاحش برترین انیمه ورزشی لقب گرفت و در همان مراسم با ۴۲% آرا به عنوان دومین انیمه کمدی شناخته شد. آبشار سرنوشت در کل با ۹۰ نامزدی و پیروزی در ۵۶ عنوان در رده پنجمین انیمه پرافتخار قرار دارد.

منابع

[ویرایش]
  1. "List of Haikyu!! episodes". Wikipedia (به انگلیسی). 2023-07-14.
  2. "Key Head: Maeda Working on Possible Angel Beats! Game". Anime News Network. November 21, 2010. Retrieved November 21, 2010.
  3. "Haikyu!! Anime Gets 2 Final Films". Anime News Network (به انگلیسی). 2023-08-08. Retrieved 2023-08-08.
  4. «آبشار سرنوشت». شبکه نهال. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۲۴.
  5. «سریال آبشار سرنوشت بزودی از شبکه نهال». خبرگزاری دانشجو. دریافت‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۲۴.

پیوند به بیرون

[ویرایش]