ندای خوارز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ندای خوارز
پوستر نسخه رایانه شخصی بازی
توسعه‌دهنده(ها)تکلند لهستان
ناشر(ها)فوکوس هوم اینتراکتیو
یوبی‌سافت
تهیه‌کننده(ها)Pawel Zawodny
طراح(ـان)
  • Pawel Selinger
  • Pawel Marchewka
برنامه‌نویس(ـان)Wojciech Pszczolkowski
نویسنده(ها)
  • Pawel Selinger
  • Haris Orkin
آهنگساز(ان)Pawel Blaszczak
سریندای خوارز
موتورموتور کروم ۳
سکو(ها)مایکروسافت ویندوز
ایکس باکس ۳۶۰
تاریخ(های) انتشارویندوز
۵ سپتامبر ۲۰۰۶
ایکس باکس ۳۶۰
۱۲ ژوئن ۲۰۰۷
ژانر(ها)تیراندازی اول شخص
حالت(ها)بازی ویدئویی تک‌نفره
بازی ویدئویی چندنفره ویرایش این در ویکی‌داده

ندای خوارز (به انگلیسی: Call of Juarez) یک بازی ویدیویی تیراندازی اول شخص در ژانر وسترن است که سال ۲۰۰۶ توسط تکلند توسعه یافته و از طریق شرکت فوکوس هوم اینتراکتیو منتشر شده است. نسخه رایانه شخصی بازی یکی از اولین بازی هایی بود که برای ویندوز ویستا و دایرکت ایکس ۱۰ بهینه سازی شد. ندای خوارز اولین بازی مجموعه ندای خوارز است.

داستان بازی زندگی "بیلی کندل" و "ری مک‌کال" که سابقاً یک هفت تیرکش بوده و بعداً تبدیل به یک واعظ می شود را روایت می‌کند. بیلی بعد از دو سال جستجو برای "گنج خوارز" به شهر "امید" در ایالت تگزاس و در نزدیکی مرز مکزیک بر می‌گردد. با اینحال وقتی به مزرعه خانوادگی اش می‌رسد، پدرخوانده و مادرش را می بیند که به قتل رسیده اند و "ندای خوارز" بر روی در انبار با خون نوشته شده است. همزمان مک‌کال (عموی ناتنی بیلی) سر می رسد و به اشتباه فکر می‌کند که بیلی آنها را به قتل رسانده. ری مک‌کال شغل خود به عنوان واعظ شهر را رها می‌کند و تصمیم می‌گیرد انتقام مرگ آن ها را با کشتن بیلی بگیرد و خود بیلی با فرار کردن در پی این است که بفهمد چه کسی و به چه دلیلی آنها را به قتل رسانده.

نسخه پیش درآمد بازی به نام ندای خوارز: غرق در خون در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.

گیم‌پلی[ویرایش]

ندای خوارز یک بازی تیراندازی اول شخص است که در آن بازیکن دو قهرمان متفاوت داستان را کنترل می کند: بیلی کندل و ری مک کال که هرکدام سبک متفاوتی از گیم پلی دارند. سطح بیلی تا حدی مبتنی بر مخفی کاری است در حالی که ری سبکش سنتی تر است.

اگرچه سبک بازی برای هر دو شخصیت کمی متفاوت است، اما کنترل هر شخصیت به طور کلی مشابه است. هر کدام می توانند به جلو و عقب حرکت کنند، می توانند با اسلحه شلیک کنند، می توانند بدوند، راه بروند، دزدکی حرکت کنند و بپرند. بازی برای هر یک HUD یکسانی را با همان اطلاعات موجود در اختیار بازیکن قرار می‌دهد که شامل: سلاح های در دسترس، تعداد مهمات، قطب نما با اهداف مشخص شده و میزان سلامتی بازیکن. هر دو شخصیت می توانند دو هفت تیر همزمان داشته باشند. هر دو شخصیت می توانند بدون حرکت از موقعیت فعلی خود به چپ و راست متمایل شوند و می توانند با اشیاء خاصی از جمله بطری های سلامتی (در نسخه ایکس باکس ۳۶۰، سلامتی با گذشت زمان به طور خودکار برمی‌گردد)، مهمات و سلاح های رو زمین تعامل داشته باشند. تفاوت اصلی بین دو شخصیت این است که ری قوی تر و کندتر است، او نمی‌تواند به اندازه بیلی به هوا بپرد، اما می تواند موانع سنگین را از سر راه خود بردارد و مقاومت بیشتری در برابر گلوله دارد. بیلی می تواند سریعتر و ساکت تر از ری حرکت کند و ایت توانایی به او اجازه می دهد تا مخفیانه به دشمنان نزدیک شود. او همچنین می تواند لبه ی صخره ها را بگیر و خودش را به سمت بالا بکشد. بیلی همچنین می تواند از دو سلاحی استفاده کند که ری نمی‌تواند: شلاق، و تیر و کمان.

بازتاب[ویرایش]

ندای خوارز در هر دو پلتفرم نقد های متوسطی دریافت کرد. نسخه رایانه شخصی دارای امتیاز کل ۷۲ از ۱۰۰ بر اساس ۲۵ نقد از سایت متاکریتیک می باشد و نسخه ایکس باکس ۳۶۰ نمره ۷۱ از ۱۰۰ را بر اساس ۳۲ نقد دریافت کرده است.

فروش[ویرایش]

بازی در آمریکا شمالی خوب به فروش نرسید. طبق آمار شرکت ان‌پی‌دی، ۱۳۷۰۰۰ نسخه برای هر دو پلتفرم به فروش رسید. هر چند این بازی در اروپا بیشتر فروخته شد. در هر صورت بازی به اندازه کافی فروخته شد که شرکت تکلند و یوبیسافت نسخه های بعدی این مجموعه را ساختند.

منابع[ویرایش]

  1. "Call of Juarez for PC". Metacritic. Retrieved July 22, 2011.
  2. "Call of Juarez for Xbox 360". Metacritic. Retrieved July 22, 2011.
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام EuroPC وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام EuroX360 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام GSpotPC وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. Navarro, Alex (June 7, 2007). "Call of Juarez Review (Xbox 360)". GameSpot. Retrieved August 2, 2013.
  7. Nguyen, Thierry (June 18, 2007). "Call of Juarez Review (PC)". GameSpy. Retrieved November 4, 2015.
  8. McGarvey, Sterling (June 18, 2007). "Call of Juarez Review (Xbox 360)". GameSpy. Retrieved November 4, 2015.
  9. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام IGNPC وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  10. Miller, Jonathan (June 5, 2007). "Call of Juarez Review (Xbox 360)". IGN. Retrieved August 2, 2013.
  11. "Call of Juarez Review (Xbox 360)". Official Xbox Magazine: 78. July 2007.
  12. "Call of Juarez Review (PC)". PC Gamer: 56. October 2007.