لاسلو آلماشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لاسلو آلامسی)
لاسلو آلماشی
۱۹۴۵
زاده۲۲ اوت ۱۸۹۵
بوروشتیانکو، اتریش-مجارستان
درگذشته۲۲ مارس ۱۹۵۱ (۵۵ سال)
زالتسبورگ، اتریش
مدفن
وفاداری اتریش-مجارستان
 مجارستان
 آلمان نازی
شاخه نظامیارتش اتریشی-مجاری
نیروی هوایی اتریشی-مجاری
نیروی اطلاعاتی نظامی آلمان (آبوهر)
لوفت‌وافه
درجههاوپتمن
یگانارتش سلطنتی هوسارها
گروهان هوانوردی امپریالی و سلطنتی اتریشی-مجاری
آفریکاکور
جنگ‌ها/عملیات‌هاجنگ جهانی اول
جنگ جهانی دوم
نشان‌هاصلیب آهنین

لاسلو آلماشی (مجاری: Almásy László Adolf Ede György Mária با نام کامل لاسلو آدولف اِده دْیْوردْیْ ماریایِ توروک‌سنت‌میکلوشی و تارناژآدانیی زادهٔ ۲۲ اوت/۳ نوامبر ۱۸۹۵ – درگذشتهٔ ۲۲ مارس ۱۹۵۱)، آریستوکرات، موتورسوار، صحرانورد، هوانورد، پیش‌آهنگ و ورزشکار اهل مجارستان بود که هم در رمان بیمار انگلیسی اثر مایکل اونداتیه (۱۹۹۲) و هم در فیلم اقتباسی با همین نام (۱۹۹۶) به عنوان قهرمان داستان از او یاد شده‌است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

آلماشی در بوروشتیانکو، اتریش-مجارستان (برنشتاین ایم بورگنلند امروزین در اتریش) در یک خانواده اشرافی مجاری متولد شد.[۱] پدرش، دْیْوردْیْ آلماشی، جانورشناس و قوم‌شناس بود. وی از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۴ در مدرسه بروو تحصیل کرد. این مدرسه در یک خانه شخصی در ایست‌بورن، انگلستان توسط دانیل ویلر آموزش دید.[۲]

جنگ جهانی اول[ویرایش]

در طول جنگ جهانی اول، آلماشی به همراه برادرش یانوش به ارتش سلطتنی هوسارهای پیوست. وی در آنجا شاهد اقدام علیه صرب‌ها و سپس روس‌ها در جبهه شرقی بود. در سال ۱۹۱۶، او به نیروهای امپراتوری اتریش-مجارستان و نیروهای هوانوردی سلطنتی منتقل شد. در مارس ۱۹۱۸ و پس از منهدم شدن هواپیمایش در شمال ایتالیا، در بقیه جنگ نقش مربی پرواز را بر عهده گرفت.[۳]

دوره بین جنگ[ویرایش]

آلماشی پس از جنگ، به مؤسسه تکنیکی ایست‌بورن در شرق ساسکس، انگلستان رفت. از نوامبر ۱۹۲۱ تا ژوئن ۱۹۲۲، او در همان‌جا در ایستبورن اقامت داشت. آلماشی یکی از اعضای پیشگام باشگاه پرواز ایستبورن بود.

پس از بازگشت به مجارستان، در سمت منشی شخصی اسقف سومبات‌هی، یانوش میکِش فعالیت کرد. میکش یکی از چهره‌های برجسته تلاش نافرجام پس از جنگ برای بازسازی هابسبورگ بود. در سال ۱۹۲۱، زمانی که کارل به مجارستان بازگشت تا تاج و تخت را بگیرد، آلماشی جوان به‌طور تصادفی به عنوان راننده اسقف میکش درگیر این وقایع شد. اسقف به کارل کمک کرد تا به بوداپست برسد؛ میکلوش هورتی، نایب‌السلطنه مجارستان، کارل را مؤدبانه اما قاطعانه به اتریش بازگردانده بود. پس از معرفی او، پادشاه همچنان از او به عنوان «کنت آلماشی» یاد می‌کرد. از این‌رو آلماشی عمدتاً در مصر و در میان خاندان سلطنتی مصر، برای گشودن درهایی که به روی افراد عادی بسته می‌ماند، از این عنوان به نفع خود استفاده می‌کرد. اما خود او در گفتگوهای خصوصی اعتراف کرد که این عنوان قانونی نیست.[۴]

پس از سال ۱۹۲۱، آلماشی به عنوان نماینده شرکت ماشین‌سازی اتریشی شتِیِر اتوموبیل در سومبات‌هی مجارستان کار کرد و در بسیاری از مسابقات ماشین‌رانی با برند شتِیِر برنده شد.[۵]

ارجاعات[ویرایش]

  1. "Grófok/Counts". ferenczygen.tripod.com.
  2. Eastbourne Local History Society Newsletter Nr 143
  3. Bierman, John (2004). The Secret Life of Laszlo Almasy: The Real English Patient. pp. 20–21.
  4. Kubassek, János, A Szahara bűvöletében (Enchanted by the Sahara), Panoráma, Budapest 1999
  5. Almásy, László, Autóval Szudánba (With Motorcar to the Sudan), Franklin, Budapest 1929

منابع[ویرایش]

  • Almásy, László. Autóval Szudánba (With motorcar to the Sudan). Budapest: Franklin, 1929.
  • Almásy, László. Ismeretlen Szahara (Unknown Sahara). Budapest: Franklin, 1935.
  • Almásy, L.E. de. Récentes Explorations dans le Désert Lybique. Cairo: Societé Royale de Geographie d'Egypte, 1936.
  • Almásy, László. Levegőben... homokon... (In Air... on Sand...). Budapest: Franklin, 1937.
  • Almásy, L.E. Unbekannte Sahara. Leipzig: Brockhaus, 1939.
  • Almásy, László. Rommel seregénél Libyában (With Rommel's Army in Libya). Budapest: Stádium, 1942.
  • Almásy, Ladislaus. Schwimmer in der Wüste (Swimmer of the Desert). Innsbruck: Haymon, 1997. (new edition of Unbekannte Sahara)
  • Bermann, Richard (Arnold Hollriegel). Zarzura - die Oase der kleinen vögel. Zürich: Orell Füssli, 1938.
  • Bierman, John. The Secret Life of Laszlo Almasy: The Real English Patient. London: Penguin Books, 2004.
  • Gross, Kuno, Michael Rolke and András Zboray. Operation Salam - László Almásy's most daring mission in the Desert War. München: Belleville, 2013. ISBN 978-3-943157-34-5 (HC)
  • Kelly, Saul. The Hunt for Zerzura. London: John Murray, 2002. ISBN 0-7195-6162-0 (HC)
  • Kubassek, János. A Szahara bűvöletében (Enchanted by the Sahara), Panoráma, Budapest 1999 (Biography of Almásy, in Hungarian)
  • Ondaatje, Michael. The English Patient. (fiction) 1992.
  • Sensenig-Dabbous, Eugene. " 'Will the Real Almásy Please Stand Up!' Transporting Central European Orientalism via The English Patient," in: German Orientalism, Jennifer Jenkins (ed.), Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East Volume 24, No. 2, 2004.
  • Széchenyi, Zsigmond. "Hengergő homok" (Rolling sands). Budapest: published by the author, 1936.
  • Török, Zsolt: "Salaam Almasy. Almásy László életregénye" (Salaam Almasy: Biography of László Almásy). Budapest: ELTE, 1998.
  • Török, Zsolt. "László Almásy: The Real 'English patient' - The Hungarian Desert Explorer." Földrajzi Közlemények 121.1-2 (1997): 77-86.

پیوند به بیرون[ویرایش]