عمر بردلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عمر بردلی
رئیس ستاد ارتش ایالات متحده
پس ازدوایت آیزنهاور
پیش ازجوزف لاوتن کالینز
اطلاعات شخصی
زاده۱۲ فوریهٔ ۱۸۹۳
کلارک، میزوری،
درگذشته۸ آوریل ۱۹۸۱ (۸۸ سال)
نیویورک سیتی
آرامگاهآرامگاه ملی آرلینگتون
ملیت ایالات متحده آمریکا
پیشهنظامی، سیاستمدار
امضا
خدمات نظامی
خدمت/شاخهنیروی زمینی ایالات متحده آمریکا
سال‌های خدمت۱۹۱۵–۱۹۸۱
درجه ژنرال پنج ستاره
فرماندهفرماندهی ارتش آمریکا در آلمان

رئیس ستاد مشترک رئیس ستاد ارتش ایالات متحده دوازدهمین گروه ارتش

لشکر 28 پیاده نظام
جنگ‌ها/عملیات‌جنگ جهانی دوم
جنگ کره

عمر نلسون بردلی (به انگلیسی: Omar Nelson Bradley) در ۱۲ فوریه ۱۸۹۳ در خانواده‌ای فقیر در منطقه‌ای روستایی در ایالت میزوری آمریکا به دنیا آمد.[۱] در سال ۱۹۱۱ میلادی، به دانشکده افسری وست پوینت در نیویورک رفت و در سال ۱۹۱۵ از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد.[۲] بردلی به هنگ چهارم پیاده‌نظام پیوست ولی درجنگ جهانی اول شرکت نکرد. خودرو جنگی برادلی که همزمان با مرگ عمر برادلی به ارتش آمریکا پیوسته بود به افتخار وی نام‌گذاری شده‌است.

شرکت در جنگ جهانی دوم[ویرایش]

در ۱۹۳۶ به درجه سرهنگی رسید و در ستاد فرماندهی مشغول به خدمت شد. در فوریه ۱۹۴۱ سرتیپ شد[۳] و در فوریه ۱۹۴۲ به درجه سرلشکری رسید و فرماندهی لشکر ۸۲ پیاده را به عهده گرفت. در عملیات نرماندی برادلی فرمانده ارتش اول آمریکا شد. برادلی پس از پایان جنگ جهانی دوم رئیس ستاد ارتش ایالات متحده و رئیس ستاد مشترک ارتش (۱۹۵۳–۱۹۴۳) بود. در اوت ۱۹۴۹ ریس جمهور ترومن، بردلی را به عنوان نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا منصوب کرد و در سپتامبر ۱۹۵۰ به درجهٔ ژنرال پنج‌ستاره ترفیع یافت. در سال ۱۹۵۳ بازنشسته شد و در دوران بازنشستگی ریاست هیئت مدیره شرکت بولوا را بر عهده گرفت.[۴] عمر بردلی در ۸ آوریل ۱۹۸۱، در شهر نیویورک درگذشت و در آرامگاه ملی آرلینگتون به خاک سپرده شد.[۲]

نقل قول های معروف[ویرایش]

- «آماتورها دم از استراتژی می‌زنند، ولی فکر و ذکر حرفه‌ای‌ها لجستیک (تدارکات) است».[۵]

پانویس[ویرایش]

  1. D'ESTE
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Shroeder
  3. «Omar Nelson Bradley, General of the Army». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۹ اوت ۲۰۱۳.
  4. PBS
  5. ایران، عصر (۱۴۰۲/۰۹/۰۲ - ۱۴:۲۶). «پیامدهای اعلام وقفه در جنگ برای اسراییل/ بزرگ‌ترین کابوس نتانیاهو کدام است». fa. دریافت‌شده در 2024-01-17. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

منابع[ویرایش]

  • , Jay Schroeder. "Omar N. Bradley" (به انگلیسی). Ohio State University. Retrieved August 2013. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  • "Omar Bradley" (به انگلیسی). PBS. Retrieved August 2013. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  • D'ESTE, Carlo W. "Omar N. Bradley" (به انگلیسی). history.com. Retrieved August 2013. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)