صادق صبا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صادق صبا
صادق صبا در سال ۲۰۱۲ میلادی
زادهٔ۱۳۳۲
گیلان، ایران
محل زندگیلندن، بریتانیا
ملیتایرانی-بریتانیایی
تلویزیونایران اینترنشنال

صادق صبا (زادهٔ ۱۳۳۲، رشت) روزنامه‌نگار ایرانی و مدیر سابق[۱] رادیو، تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی است. کارشناسی حقوق خود را از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد را از انگلستان و دکترای خود را از مدرسه اقتصاد لندن دریافت کرده و بیش از ۲۵ سال در بی‌بی‌سی کار کرد. او در ژانویه ۲۰۱۶ این رسانه را ترک کرد.[۲] او عضو ارشد هیئت تحریریه شبکه ایران اینترنشنال است.[۳]

فعالیت‌ها[ویرایش]

صبا در دهه ۱۹۹۰ با تعدادی از شخصیت‌های جنجالی جمهوری اسلامی مصاحبه کرد که از آن میان، گفتگو با صادق خلخالی شهرت زیادی پیدا کرد. صبا در این گفتگو از خلخالی پرسید آیا از بابت صدور حکم‌های گسترده اعدام در زمان احساس ناراحتی می‌کند؟ صبا در سال‌های بعد، در ۲۰۰۸ م مجدداً به ایران سفر کرد و با سه مرجع منتقد جمهوری اسلامی، حسینعلی منتظری، صادق روحانی و یوسف صانعی دیدارکرد.[۴] در فوریه ۲۰۰۹ مستند طعم ایران را برای بخش جهانی بی‌بی‌سی تهیه کرد که با دیدگاهی متفاوت از آنچه که در رسانه‌ها به آن می‌پرداختند نگاهی داشت به فرهنگ و تاریخ ایرانیان، او در این مستند ۴ بخشی با افرادی دیدار می‌کرد و در مورد غذا و فرهنگ و تاریخ ایران با آنان صحبت می‌کرد.[۵] وی همچنین در سال ۲۰۰۹ م برای تهیه فیلم مستندی از زندگی عمر خیام هم‌زمان با روز بزرگداشت عمر خیام، با اجازه مقامات جمهوری اسلامی به ایران سفر کرده بود که در آن اجرای این فیلم مستند را برعهده داشت.[۶] صبا در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۰ در پی گفتگوی بهمن کلباسی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، دیداری کوتاه با اوباما داشت و از آن به «بزرگ‌ترین اتفاقاتی که ممکن است در حیات هر رسانه معتبری در جهان رخ دهد» تعبیر می‌کند.[۷]

کناره‌گیری از بی‌بی‌سی فارسی[ویرایش]

صادق صبا در ابتدای سال ۲۰۱۶ از ریاست و سردبیری بی‌بی‌سی فارسی کناره‌گیری کرد. سایت بی‌بی‌سی فارسی در روز ۱۲ ژانویه نوشت "رزیتا لطفی، سردبیر خبر تلویزیون و رادیوی بی‌بی‌سی فارسی به عنوان رئیس جدید بخش فارسی بی‌بی‌سی انتخاب شده‌است و به زودی جای صادق صبا را می‌گیرد. لطفی از سردبیرانی بود که در سال ۲۰۰۹ در راه‌اندازی شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی نقش داشت. او از روز بیست و پنجم ژانویه مسئولیت بخش فارسی را به عهده خواهد گرفت و جایگزین صادق صبا می‌شود که پس از بیشتر از بیست و پنج سال فعالیت در بی‌بی‌سی تصمیم گرفته از سمت خود کناره‌گیری کند و در پی چالش‌های دیگری برود. صبا گفت: "ترک کردن سازمانی که از صمیم قلب به اهدافش اعتقاد دارم کار آسانی نیست، ولی وقت آن رسیده که نیروهای تازه نفس تری این مسئولیت سنگین را به عهده بگیرند".

همکاری با ایران اینترنشنال[ویرایش]

او با راه‌اندازی شبکه ایران اینترنشنال یکی از اعضای هیئت تحریریه شد. صادق صبا از سال ۲۰۱۸ اجرای یک برنامه هفتگی فرهنگی در تلویزیون «ایران اینترنشنال» در لندن را به عهده دارد.

منابع[ویرایش]

  1. رزیتا لطفی رئیس بی‌بی‌سی فارسی شد
  2. یادداشت خداحافظی صادق صبا؛ بدرود بی‌بی‌سی
  3. یادداشت خداحافظی صادق صبا؛ ایران اینترنشنال
  4. «دیدار با سه مرجع منتقد در قم». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۸ ژوئیه ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۱۱.
  5. «a taste of iran». ۷ فوریه ۲۰۰۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اوت ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۹ اوت ۲۰۱۱.
  6. «پخش فیلم مستند زندگی عمر خیام از شبکه ۴ بی‌بی‌سی». ۲۹ مارس ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۱۱.
  7. «پشت پرده مصاحبه با قدرتمندترین رهبر جهان». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اکتبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۱۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]