سوسیالیست‌های دموکراتیک آمریکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سوسیالیست‌های دموکراتیک آمریکا
کوته‌نوشتDSA
National DirectorMaria Svart
بنیان‌گذارMichael Harrington
بنیان‌گذاریمه ۱۹۸۲؛ ۴۱ سال پیش (۱۹۸۲}})
ادغام ازDemocratic Socialist Organizing Committee
New American Movement
ستاد75 Maiden Lane, Ste ۷۰۲
شهر نیویورک، ایالت نیویورک، ایالات متحده آمریکا
روزنامهDemocratic Left
شاخه دانشجوییYoung Democratic
Socialists of America
اعضای ثبت‌نام کرده  (۲۰۱۹)افزایش ۶۰٬۰۰۰
مرام سیاسیسوسیالیسم دمکراتیک
اکوسوسیالیسم
فمینیسم سوسیالیستی
ضدسرمایه‌داری
امپریالیسم‌ستیزی
Anti-racism
ضدفاشیسم
طیف سیاسیچپ
وبگاه

سوسیالیست‌های دموکراتیک آمریکا (به انگلیسی: Democratic Socialists of America)[۱] (DSA) سازمانی متشکل از اعضای با جهت‌گیری سوسیالیست دموکراتیک، سوسیال دمکرات و کارگری در ایالات متحده آمریکا است.

ریشه‌های این سازمان به حزب سوسیالیست آمریکا برمی گردد که برجسته‌ترین رهبران آن یوجین دبز، نورمن تامس و مایکل هرینگتن بودند. در سال ۱۹۷۳ هرینگتن، رهبری یک جناح اقلیت که گردش این حزب به راست و دگرگونی آن به سوسیال دمکرات‌ها، یواس‌ای را در جریان کنوانسیون ملی حزب برنمی‌تابید، کمیته سازماندهی سوسیالیست دمکراتیک (DSOC) را تشکیل داد. دیگر جناحی که در پی کنوانسیون جدا شد حزب سوسیالیست یواس‌ای بود که حزب دمکراتیک سوسیالیست مستقل باقی مانده‌است. DSOC به زودی تبدیل به بزرگترین گروه سوسیالیست دمکراتیک در آمریکا شد و در سال ۱۹۸۲ با جنبش آمریکایی جدید ادغام شد و DSA را تشکیل داد.

DSA امروزه نه تنها با اختلاف زیاد بزرگترین سازمان سوسیالیستی در آمریکا در قرن ۲۱ ام بلکه در بیش از یک قرن گذشته بزرگترین سازمان سوسیالیستی در آمریکا است. با هجوم جوانان در واکنش به ریاست جمهوری دونالد ترامپ عضویت این سازمان به ۳۲۰۰۰ در پایان سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا کرده‌است. در انتخابات سال ۲۰۱۸ الکسندریا اوکازیو-کورتز و رشیده طلیب دو تن از اعضای DSA به مجلس نمایندگان ایالات متحده انتخاب شدند.

که از بدو تأسیس انترناسیونال سوسیالیست در سال ۱۹۸۲ عضو آن بوده در اوت ۲۰۱۷ بر سر آنچه سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال خواند از این سازمان جدا شد.

پانویس[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Democratic Socialists of America». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.