جمیله

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جمیله
جمیله در سال ١٣۴٧
نام هنگام تولدفاطمه صادقی
زادهٔ۴ آبان ۱۳۲۵ ‏(۷۷ سال)
تهران
محل زندگیایالات متحده آمریکا
ملیتایرانی
تحصیلاتششم ابتدایی
پیشهبازیگر، رقصنده، بالرین
سال‌های فعالیت۱۳۴۲–۱۳۵۵
همسر(ها)جواد رفیعی
محمدکریم ارباب

فاطمه صادقی با نام هنری جمیله (زاده ۴ آبان ۱۳۲۵ در تهران) رقصنده و بازیگر ایرانی است.

پدر جمیله، رجب واکسی بود که بعدها به شغل گردوفروشی رو آورد. او بعداً بازیگر نمایش‌های «سیاه بازی» شد. عموی او مرشد نصرالله یک نوازنده ضرب و خواننده دوره‌گرد بود. جمیله از کودکی در رقص شکم مهارت پیدا کرد و با پدرش به اجرای برنامه پرداخت و در این هنر حرفه ای شد. جمیله به‌عنوان معروف‌ترین رقصنده زن ایرانی شناخته شده است. فاطمه در ایران یک پسر دارد که خیلی‌ها گفتند ناخلف و پدرش نامعلوم می‌باشد و طبق شنیده‌ها در سفر به اهواز، نوزاد را در خروجی سالن سینما رها کرده که خانواده ایی نوزاد را پیدا کرده و بزرگ می‌کنند و اسم او را ملک حسین می‌گذارند که در شهرستان امیدیه و آغاجاری از توابع خوزستان بزرگ می‌شود و نهایتاً در شرکت نفت به کارگری مشغول می‌شود و هم‌اکنون هم شاغل است.

سابقه هنری[ویرایش]

جمیله بازیگری در سینما را با بازی در فیلم نسیم عیار در سال ۱۳۴۶ آغاز کرد. او پیش از ورود به سینما، رقصنده بود و پس از شروع بازیگری نیز به رقص در کاباره‌ها ادامه داد. جمیله افزون بر بازیگری در چند فیلم سینمایی و نیز در شو تلویزیونی رنگارنگ (۱۳۵۵–۱۳۵۷) به اجرای رقص پرداخت.

پس از انقلاب مانند بسیاری از هنرمندان از کشور خارج شد. سپس به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا زندگی می‌کند. با همکاری تلویزیون طنین و شرکت کلتکس ریکوردز چندین مجموعه از رقص‌های خود را نیز در آمریکا اجرا کرد که ویدیوهای آن در صفحه رسمی شرکت کلتکس میوزیک (کلتکس ریکوردز قدیم) منتشر شده و هم‌اکنون نیز موجود است.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

بازیگر[ویرایش]

رقصنده[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

Breyley, GJ; Fatemi, Sasan (۱۹ نوامبر ۲۰۱۵). Iranian Music and Popular Entertainment: From Motrebi to Losanjelesi and Beyond. Routledge. ISBN 978-0-415-57512-6. Retrieved 12 November 2019.

  • جمال امید (۱۳۷۷فرهنگ سینمای ایران، تهران: موسسه انتشارات نگاه، شابک ۹۶۴-۶۱۷۴-۸۹-۲
  • جمیله در IMDb
  • جمیله در بانک جامع اطلاعات سينماى ايران