جایزه حقوق بشر فرانتس ورفل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جایزه حقوق بشر فرانتس ورفل (آلمانی: Franz-Werfel-Menschenrechtspreis) یک جایزه حقوق بشر از مرکز علیه اخراج فدراسیون اخراجیون (فرار و اخراج آلمانی‌ها (۱۹۴۵–۵۰))، مرکز علیه تبعید است. این جایزه به گروه‌هایی دراروپا تعلق می‌گیرد که از طریق کار سیاسی. هنری. فلسفی یا عملی، تخلفات از حقوق بشر چه با نسل‌کشی. پاکسازی قومی و نابودی عمدی گروه‌های ملی. قومی. نژادی یا مذهبی را افشا کرده‌اند.

جایزه[ویرایش]

پایه‌های این جایزه کنوانسیون‌های ۱۸۹۹ و ۱۹۰۷ لاهه، اعلامیه جهانی حقوق بشر سال ۱۹۴۸، قرارداد بین‌المللی غیر نظامیان و حقوق سیاسی ۱۹۶۶، قطعنامه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در ۱۹۹۸ و همین‌طور نتایج اجلاس شورای اروپا و سران کشورها و دولت‌های عضو شورای اروپا در کپنهاگ در ۱۹۹۳و دیگر اطلاعیه‌هایی که توسط اتحادیه اروپا صادر شده‌اند می‌باشد.

این جایزه به نام شاعر مشهور اتریشی فرانتس ورفل (۱۹۴۵–۱۸۹۰) که کتابش چهل روز موسی داغ جابجایی ارامنه از ترکیه و نسل‌کشی ارامنه در سال ۱۶/۱۹۱۵ را به تصویر کشیده‌است.

این جایزه ۱۰٫۰۰۰ یورو به‌صورت نقدی است. اولین بار در سال ۲۰۰۳ اهدا شد و هر دو سال یک بار در کلیسای سنت پل شهر فرانکفورت آلمان اهدا می‌شود.[۱]

هیئت داوران[ویرایش]

اعضای سابق هیئت داوران[ویرایش]

برندگان جایزه[ویرایش]

هرتا مولر ، برنده جایزه سال ۲۰۰۹ بخاطر کتابش «هرچه دارم با خودم می‌برم»

۲۰۰۳[ویرایش]

  • مهران دباغ ( المان)، برای کار علمی او در زمینه تحقیقات نسل‌کشی، بر روی تاریخ آزار امریکایی‌ها و پیامدهای فعلی آن.
  • آغازگران «صلیب هماهنگی» در تپلیتسه ناد متویی
  • تپلیتسه ناد متویی در جمهوری چک ، برای افتتاح صلیب برای المانی های جنوب که در بوکووا هورا در ۱۹۴۵کشته شدند. و برای تمامی قربانیان درگیری های ملی از این منطقه و برای حرکت شجاعانه دیالوگ بین آلمان ها و چک ها.
  • ورا ویتوا، شهردار تپلیتسه ناد متویی
  • پتر کولیسک، فعال سیاسی
  • یان پینیوس فعال سیاسی

۲۰۰۵[ویرایش]

۲۰۰۷[ویرایش]

۲۰۰۹[ویرایش]

  • هرتا مولر، به‌ویژه برای رمان «هر چه من دارم با خودم می برم» [۳]

۲۰۱۰[ویرایش]

دیوید وندراسک

۲۰۱۲[ویرایش]

کارل شلوگل

۲۰۱۴[ویرایش]

ریک اوسترمن

۲۰۱۶[ویرایش]

فریا کلیر [۴]

۲۰۱۸[ویرایش]

مایکل ولفسون. تاریخ نگار آلمانی.

۲۰۲۱[ویرایش]

یوآخیم گاوک، سیاستمدار آلمانی

منابع[ویرایش]

  1. جایزه حقوق بشر آلمان به «هرتا مولر» اهدا شد
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Autorin erhält Franz-Werfel-Menschenrechtspreis". Focus (به آلمانی). Berlin. AP. 13 October 2009. Retrieved 23 November 2019.
  3. author receives Franz Werfel Human Rights Award
  4. "Freya Klier erhält Franz-Werfel-Menschenrechtspreis". Die Welt (به آلمانی). Berlin. dpa. 3 November 2016. Retrieved 23 November 2019.