تیراندازی ۲۰۱۶ مونیخ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تیراندازی ۲۰۱۶ مونیخ
موقعیتناحیهٔ موزاخ، مونیخ، آلمان
تاریخ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-07-۲۲)
۱۷:۵۲ (یوتی‌سی ۲:۰۰+)
هدفغیرنظامی
گونه حمله
تیراندازی، خود-دیگرکشی[۱]
اسلحهتپانچه گلاک ۱۷[۲]
کشته‌ها۱۰ (شامل مهاجم)[۳][۴]
زخمی‌ها۲۱[۵]
مرتکبانعلی داوید سنبلی آلمانی ایرانی‌تبار[۶][۷]
تعداد مشارکت‌کنندگان
۱
محل حادثه

در روز جمعه، ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۶، در مرکز خرید المپیا در دهکدهٔ المپیک در شمال غرب شهر مونیخ آلمان، یک تیراندازی صورت گرفت[۱][۸] که در اثر آن ۹ نفر کشته و بیش از ۳۵ نفز زخمی شدند. تیراندازی در رستوران مک‌دونالد در نزدیکی مرکز خرید آغاز شد.[۹] مسئولان عامل این واقعه را جوان ۱۸ ساله‌ای با تبار ایرانی و تبعیت آلمانی به نام علی داوود سنبلی معرفی کردند که پس از تیراندازی و گریختن از مرکز خرید، به گفته پلیس خودکشی کرد.

عامل حمله[ویرایش]

در ابتدا تعداد عاملان این حمله سه نفر اعلام شد[۱۰] اما ساعاتی بعد از حمله، رئیس پلیس مونیخ عامل حمله را یک آلمانی ایرانی‌تبار ۱۸ ساله معرفی کرد. رسانه‌های آلمانی اسم او را داوید سنبلی اعلام کردند (نام او تا ۱۸ سالگی علی بود و او نامش را عوض کرده بود).

جسد این فرد در یک کیلومتری مرکز خرید پیدا شد. پلیس گفت او هیچ ارتباطی با گروه داعش نداشته‌است. این مهاجم مسلح به پیستول نیمه خودکار از نوع گلاک با کالیبر ۹ میلی‌متر و بیش از ۳۰۰ فشنگ بوده‌است. گفته شده که وی با پروفایل جعلی فیسبوک و در حالی که خود را جای یک دختر جا زده بود، افرادی را به رستوران مک‌دونالد دعوت کرده بود. به گفته پلیس، وی هیچ سابقه جنایی نداشته اما پیشتر به علت افسردگی در یک مرکز روان‌پزشکی تحت درمان بوده‌است. این مهاجم در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۰ قربانی حمله واقع شد و در یک مورد توسط سه جوان کتک خورد. در بازرسی که توسط پلیس مونیخ از اتاق این فرد صورت گرفته‌است بریده‌های روزنامه از جمله مقاله‌ای با عنوان «چرا دانش‌آموزان آدم می‌کشند؟» پیدا شده‌است.[۷][۱۱][۱۲]

به گفته مجله سیاسی اشپیگل، علی به عنوان یک طفل مهاجر در ایالت بایرن، از کودکی پیوسته مورد اذیت و آزار قرار گرفته و به دفعات درگیر زد و خوردهای بدنی بوده‌است. اینگونه مشکلات توأم با نژادپرستی در ایالت بایرن بسیار رایج هستند.[۱۳]

وی چون به گفته وزیر ایالتی بایرن جنون آریاگری داشت و در روز تولد آدولف هیتلر (بیست آوریل) به دنیا آمده بود احساسات ضد سامی و ضد ترک داشت.

قربانیان[ویرایش]

در این واقعه ۹ نفر کشته و ۳۵ نفر از جمله چندین کودک زخمی شدند.[۷]

  • جمانات زبرگیا ۲۱ ساله اهل کوزوو
  • دو دختر نوجوان اهل کوزوو
کشور کشته مجروح
 کوزوو ۳
 ترکیه ۳
 آلمان ۲
 یونان ۱
مجموع ۹ ۲۷

مشاجره علی سنبلی با مرد مونیخی[ویرایش]

ساعتی پس از این واقعه فیلمی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که درگیری لفظی علی سنبلی را، تقریباً یک ربع ساعت پس از تیراندازی در رستوران مک دونالد، ضمنی که روی پشت بام ساختمانی ایستاده با مردی با لهجه غلیظ مونیخی در همسایگی نشان می‌دهد. طی این مشاجره مرد آلمانی با رکیک‌ترین ناسزاها به علی سنبلی حمله می‌کند و علی از خود با کلماتی نسبتاً عادی دفاع می‌کند. علی می‌گوید من به خاطر انسان‌هایی چون شماها ۷ سال مورد آزار قرار گرفتم… حالا باید یک اسلحه بخرم و همه‌تان را بکشم… من آلمانی هستم… من در منطقه فقیرنشین بزرگ شده‌ام… من که کاری نکردم، پوزه ات را ببند. مرد آلمانی در بین گفتار علی ناسزاهای بسیار رکیک به زبان میاورد، از جمله «خارجی گه»، «مادر…»، «سرت را باید برید، سوراخ…» و چندین مورد دیگر که ذکر آن‌ها در این مقاله جایز نیست. ر ک به فیلم و متن مشاجره به آلمانی[۱۴] و انگلیسی.[۱۵] مجله فوکوس دو روز بعد در دفاع از مرد مهاجر ستیز فحاش به نام «Thomas Salbey[پیوند مرده]» (و اینجا) و بدون در نظر گرفتن عواقب احتمالاً خطرناک جری کردن مجرم، از قول یک کارشناس در مقاله‌ای میاورد: این بهترین روش بازداری جوان تیرانداز بود و او فریب خورده و درگیر مشاجره شد.[۱۶]

وقایع بعد از حمله[ویرایش]

پس از حمله در سرتاسر شهر مونیخ حالت فوق‌العاده اعلام شد و تک تیراندازهای پلیس در مناطق مختلف شهر مستقر شدند. در مراکز درمانی مونیخ حالت اضطراری اعلام شد و پزشکان و پرسنل درمانی به محل کار فرا خوانده شدند. پلیس از مردم درخواست کرد که برای جلوگیری از افشای محل استقرار نیروهای پلیس، از گذاشتن عکس و ویدئوهای زنده که محل نیروهای پلیس را نشان می‌دهد خودداری کنند.

پلیس مونیخ ضمن یاد کردن از تیراندازی با عنوان یک حمله تروریستی شدید از مردم خواسته در مکان‌های عمومی باقی نمانده و از اتوبان‌ها و بزرگراه‌های منتهی به شهر استفاده نکنند. مقامات مونیخ نیز از تاکسی‌ها خواستند جابجایی افراد را متوقف کنند.

پس از حادثه تیراندازی مونیخ، اتریش تدابیر امنیتی در مرزهای خود را تشدید کرد و کنسولگری آمریکا از شهروندان خود خواسته در شهر مونیخ در مراکز امن پناه بگیرند.

دستگیر شدن فروشنده اسلحه[ویرایش]

پلیس در میانه ماه اوت ۲۰۱۶ فروشنده ۳۱ ساله اسلحه مورد استفاده علی سنبلی را دستگیر کرد. سنبلی اسلحه مارک گلاک (آلمانی: گلوک Glock) را در دارک‌نت تهیه کرده بود. پلیس آگاهی از طریق استفاده از داده‌های یک مشتری غیرمجاز دیگر، با فروشنده وارد معامله شد و حین تحویل جنس در شهر ماربورگ، فروشنده و همدست او را که یک زن است، دستگیر کرد. این اسلحه اتریشی در کارخانه شعبه اسلواکی ساخته شده و از چندین دست گذشته تا در کانال‌های غیرمجاز معامله شود.[۱۷]

واکنش‌ها[ویرایش]

واکنش جهانی نسبت به وقوع حمله تروریستی در مونیخ آلمان.[۱۸]

  • ایالات متحده آمریکا باراک اوباما با مردم آلمان ابراز همدردی کرده‌است.
  • فرانسه اولاند رئیس‌جمهور فرانسه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ابراز همدردی کرد.
  • یونان نخست‌وزیر یونان از شنیدن خبر حمله تروریستی در مونیخ شوکه شده و با مردم آلمان ابراز همدردی کرد.
  • بلژیک نخست‌وزیر این کشور نیز حمله مونیخ را حادثه‌ای وحشتناک توصیف کرد.
  • اتریش صدراعظم اتریش نیز این حملات را محکوم و اعلام آمادگی برای کمک به آلمان برای بازگشت به حالت عادی شد.
  • اسپانیا نخست‌وزیر اسپانیا نیز با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.
  • ایران وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران حادثه تروریستی در شهر مونیخ آلمان را محکوم کرد.
  • ایالات متحده آمریکا هیلاری کلینتون در توییتی گفت: ما به شدت به دلیل تیراندازی‌ها در مونیخ غمگین هستیم قلب ما همراه قربانیان، خانواده‌هایشان و تمام مردم و کشور آلمان است.
  • ایالات متحده آمریکا ترامپ نیز بعد به وقوع پیوستن این حمله گفت کی یادمی‌گیریم که اسم حملات تروریستی اسلام‌گرایی افراطی است.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Munich shooting: Several killed in shopping centre". BBC News. 22 July 2016. Retrieved 22 July 2016.
  2. "Auf einen Blick: Was über den Amoklauf von München bekannt ist" [At a glance: What is known about the rampage at Munich]. Augsburger Allgemeine (به آلمانی). 23 July 2016. Retrieved 23 July 2016.
  3. "Gunman 'kills himself' after Munich shooting". BBC News. 22 July 2016. Retrieved 22 July 2016.
  4. "Five reportedly killed in Munich mall shooting; manhunt underway, police say". The Los Angeles Times. 22 July 2016. Retrieved 22 July 2016.
  5. Graham-Harrison, Emma (22 July 2016). "Munich shooting: police think lone attacker is among the dead". گاردین. Retrieved 22 July 2016.
  6. "Munich police chief Hubertus Andrae: Suspect is 18-year-old German-Iranian from Munich". Washington Post. 22 July 2016. Archived from the original on 22 August 2016. Retrieved 22 July 2016.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ «پلیس آلمان: مهاجم ۱۸ ساله به تیراندازی و کشتار علاقه داشت».
  8. Fenton, Siobhan (22 July 2016). "Munich shooting: 'Shots fired' at OEZ shopping centre in German city". The Independent (به انگلیسی). Retrieved 22 July 2016.
  9. http://www.bbc.com/persian/world/2016/07/160722_l26_munich_shooting
  10. «عامل تیراندازی در مونیخ یک جوان ۱۸ ساله بوده‌است». دویچه‌وله فارسی. دریافت‌شده در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۶.
  11. «Munich police chief Hubertus Andrae: Suspect is 18-year-old German-Iranian from Munich». واشینگتن‌پست. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۶.
  12. «پلیس مونیخ: انگیزه تیرانداز هنوز 'کاملاً نامعلوم' است». بی‌بی‌سی فارسی. بایگانی‌شده از اصلی در 23 ژوئیه 2016. دریافت‌شده در ۲۲ ژویه ۲۰۱۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  13. / تارنمای مجله سیاسی اشپیگل. مقاله: داوید س، تنها، ناخوش و مصمم
  14. تارنمای مجله سیاسی فوکوس: متن کامل مشاجره علی با مرد مونیخی
  15. تارنمای روزنامه دیلی میل: من اگر اسلحه داشتم اورا می‌کشتم. متن انگلیسی مشاجره علی با مرد مونیخی
  16. تارنمای مجله سیاسی فوکوس. مشاجره و فحاشی همسایه‌ها بهترین کار ممکن بود
  17. / تارنمای مجله سیاسی اشپیکل. دستگیری فروشنده اسلحه و دستیار او
  18. http://www.mehrnews.com/news/3720637/واکنش-جهانی-نسبت-به-وقوع-حمله-تروریستی-در-مونیخ-آلمان

منابع[ویرایش]