تراستوزومب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تراستوزومب
پادتن مونوکلونال
گونهWhole antibody
منبعHumanized (from موش)
هدفHER2/neu
داده‌های بالینی
نام‌های تجاریHerclon, Aryotrust, Herceptin
AHFS/Drugs.commonograph
رده‌بندی داروهای
بارداری
  • X
روش مصرف داروIntravenous
کد ATC
داده‌های فارماکوکینتیک
متابولیسمUnknown, possibly reticuloendothelial system.
نیمه‌عمر حذف2-12 days
شناسه‌ها
شمارهٔ سی‌ای‌اس
دراگ‌بنک
کم‌اسپایدر
UNII
KEGG
ChEMBL
ECHA InfoCard100.224.377 ویرایش در ویکی‌داده
داده‌های فیزیکی و شیمیایی
فرمول شیمیاییC6470H10012N1726O2013S۴۲
جرم مولی145531.5 g/mol g·mol−1
 N✔Y (این چیست؟)  (صحت‌سنجی)

تراستوزومَـب[۱][۲][۳][پ ۱] با نام‌های تجاری هرسپتین[پ ۲] و آریوتراست [پ ۳] یکی از داروهای مورد استفاده در درمان سرطان پستان و سرطان معده است.

عملکرد و موارد استفاده[ویرایش]

تراستوزومب یک ضد التهاب قوی سرطان معده و یک آنتی‌بادی منوکلونال است که پروتئین افزایش‌دهندهٔ رشد را با نام HER2/neu بلوک می‌سازد. این پروتئین معمولاً در اندازهٔ کوچک در بافت سینه و معده بیشتر در سلولهای سرطانی وجود دارد و با تحریک آن عامل رشد اپیدرمال تولید می‌شود که موجب رشد سلولهای سرطانی می‌شود. در حدود ۲۰٪ از بیماران ، مقدار پروتئین HER2/neu به میزان بیشتر افزایش می‌یابد. بیمارانی که میزان بالاتری از این پروتئین را دارند HER2/neu مثبت خوانده می‌شوند و احتمالاً آنها سرطان مهاجم‌تری را دارند. تراستوزومب قادر به بلوک کردن این اثر تحریکی رشد پروتئین HER2/neu می‌باشد. تراستوزومب همچنین قادر است که سیستم ایمنی را برای تنظیم حمله به سوی سلولهای سرطانی با رشد غیرمعمولی تحریک کند و یکی از درمانهای مؤثر برای بعضی از بیماران با HER2/neu مثبت که سرطان آنها عود کرده‌است یا آنهایی که بدنشان به شیمی درمانی مقاوم شده‌است می‌باشد.

بدین ترتیب این دارو در همه موارد ابتلاء به سرطان استفاده نمی‌شود و غالباً تنها در حالتی تجویز می‌شود که فاصله کمتر از دو ماه تا عمل برداشت تومور مانده باشد و نتایج حاصل از بررسی‌های دقیق سونوگرافی، بیانگر التهاب در بافت مورد نظر باشند.

عوارض جانبی[ویرایش]

شایع‌ترین عوارض جانبی تراستوزومب در فردی که آن را دریافت می‌کند سردرد، گیجی، تهوع، اسهال، استفراغ و سختی در تنفس هم خواهند داشت.[۴] این عوارض جانبی در همه ی بیماران برابر نبوده و معمولاً پس از چندین مرتبه ی تزریق ملایم‌تر می‌شوند.

تراستوزومب ممکن است موجب آسیب قلبی هم بشود. این امر گاه به ضعف قلبی منتهی می‌شود. تراستوزومب ممکن است بر ریه‌ها نیز تأثیر بگذارد و گاهی به دشواری تنفس منجر شود.

پانویس[ویرایش]

  1. Trastuzumab
  2. Herceptin
  3. Aryotrust

منابع[ویرایش]

  1. «تراستوزومب». دارونما. دریافت‌شده در ۲۲ آبان ۱۳۹۶.[پیوند مرده]
  2. «جزئیات داروی ایرانی سرطان سینه/ کاهش هزینه درمان و غلبه بر تحریمها». خبرگزاری مهر. ۲۶ شهریور ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۲ آبان ۱۳۹۶.
  3. «داروی ایرانی «درمان سرطان پستان» تا پایان سال به بازار می‌آید». خبرگزاری ایسنا. ۳ مهر ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۲ آبان ۱۳۹۶.
  4. www.accessdata.fda.gov (PDF) https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2017/761074s000lbl.pdf. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۵. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)