پرش به محتوا

تباه‌شناسی سیاسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پانرولوژی سیاسی (انگلیسی: Political ponerology)، مفهومی هست که توسط آندژی لوباچفسکی، روانپزشک لهستانی متداول شد.[۱] در دید لوباچفسکی، با استفاده از رشته‌های مختلف روانشناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و تاریخ، میتوان علت پدیده‌هایی مانند جنگ‌های تهاجمی، پاکسازی نژادی، نسل‌کشی و خود‌کامگی را توضیح داد.

آندژی لوباچفسکی و تحقیقات اولیه

[ویرایش]

در طول جنگ‌ جهانی دوم، لوباچفسکی در ارتش میهنی فعالیت می‌کرد که یک سازمان زیرزمینی مقاومت لهستان بود. او پس از جنگ در دانشگاه یاگیلونیا و زیر نظر ادوارد برژیسکی، استاد روانشناسی، تحصیل کرد.[۱] دوره دانشگاهی برژینسکی، آخرین دوره‌ای بود که از ایدئولوژی و سانسور حکومت کمونیستی شوروی به دور مانده بود و پس از آن روان‌پزشکی صرفا به مفاهیم پاولفی محدود، و مطالعه ژنتیک و پدیده جامعه ستیزی ممنوع شد.

واژه‌‌شناسی

[ویرایش]

لوباچفسکی از واژه «تباه‌شناسی» (پانرولوژی_ponerology) استفاده کرد. این واژه برگرفته از واژه یونانی «پانروس» (poneros) بود که برای شاخه‌ای‌ از الهیات مرتبط با مطالعه شر و پلیدی به کار می‌رفت.

منابع

[ویرایش]
  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Łobaczewski, Andrzej, Political Ponerology: A Science on the Nature of Evil Adjusted for Political Purposes (Grande Prairie: Red Pill Press, 2006, شابک ‎۹۷۸−۱−۸۹۷۲۴۴−۲۵−۸), p. 22. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «pps» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).