پرش به محتوا

بازداشتگاه ۲۰۹

مختصات: ۳۵°۴۷′۴۶″شمالی ۵۱°۲۳′۰۲″شرقی / ۳۵٫۷۹۶°شمالی ۵۱٫۳۸۴°شرقی / 35.796; 51.384
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بازداشتگاه ۲۰۹
بازداشتگاه ۲۰۹ در تهران واقع شده
بازداشتگاه ۲۰۹
موقعیتاوین
مختصات۳۵°۴۷′۴۶″شمالی ۵۱°۲۳′۰۲″شرقی / ۳۵٫۷۹۶°شمالی ۵۱٫۳۸۴°شرقی / 35.796; 51.384
وضعیتعملیاتی
ظرفیتنامشخص
باز شده۱۹۷۲؛ ۵۲ سال پیش (۱۹۷۲-خطا: زمان نامعتبر}})
تحت مدیریتوزارت اطلاعات
شهرتهران
کشورایران

بازداشتگاه ۲۰۹ یک بازداشتگاه در تهران و تحت نظارت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران[۱] است. این بازداشتگاه کنار بازداشتگاه اوین در منطقه اوین تهران مستقر است[۲][۳] یکی از مسئولان پیشین این بازداشتگاه کاظم کاظمی بوده است.

تاریخچه

[ویرایش]

بازداشتگاه ۲۰۹ در سال ۱۳۶۰ زمانی که سازمان مجاهدین خلق ایران آغاز مبارزۀ مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد، توسط برخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تأسیس شد. بنیانگذاران این بند از اعضای پیشین مجاهدین خلق بودند که در انشعابات مختلف از این سازمان جدا شده و به طرفداری از جمهوری اسلامی می‌پرداختند. این افراد روش‌های فعالیت و روابط تشکیلاتی مجاهدین خلق آشنایی داشتند و به همین دلیل در همکاری با اطلاعات سپاه در زندان اوین مستقر شدند تا با سازمان مجاهدین خلق مقابله کنند. این تشکیلات خود را ۲۰۹ نامید که شماره تلفن داخلی بند بود. این بند ۱۰ راهرو و هر راهرو ۹ سلول انفرادی داشت. زندانیان مجاهدین خلق قبل از انتقال به بند عمومی در این بند بازجویی می‌شدند. بازداشتگاه ۲۰۹ به لحاظ ساختار اداری بخشی از اطلاعات سپاه بود، اما مستقیماً زیر نظر دفتر رهبری فعالیت می‌کرد و استقلال نسبی داشت. با تشکیل وزارت اطلاعات در سال ۱۳۶۳ بند ۲۰۹ نیز در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت.[۴]

منابع

[ویرایش]
  1. «بازدید کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان از بند ۲۰۹ اوین». همشهری.
  2. «نه زیستن نه مرگ، ناگفته‌های بند ۲۰۹». رادیو فردا.
  3. «وجود یک‌صد بازداشتگاه غیرقانونی در ایران تأیید شد». رادیو فردا. ۱ فروردین ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۰.
  4. «واکاوی رخدادی‌های سال‌های ابتدایی دهۀ ۶۰؛ عملیات مرصاد چگونه شکل گرفت؟». فرارو. ۸ مرداد ۱۴۰۳. دریافت‌شده در ۱۴ مهر ۱۴۰۳.