ایماگاوا اوجیزانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Imagawa Ujizane
今川 氏真
Head of خاندان ایماگاوا
دوره مسئولیت
۱۵۵۸ – ۱۶۱۵
پس ازایماگاوا یوشیموتو
اطلاعات شخصی
زاده۱۵۳۸
Sunpu Domain
درگذشته۲۷ ژانویه، ۱۶۱۵
شیناگاوا-کو، توکیو
همسر(ان)هایاکاوا دونو
فرزندانایماگاوا نوریموچی
شیناگاوا تاکاهیسا
مادرجوکی-این
پدرایماگاوا یوشیموتو
خدمات نظامی
وفاداریخاندان ایماگاوا
خاندان توکوگاوا
شوگون‌سالاری توکوگاوا
درجهکوکه (دوره ادو)
جنگ‌ها/عملیات‌قلعه سونپو (۱۵۶۸)
محاصره کاکه‌گاوا (۱۵۶۹)
نبرد ناگاشینو (۱۵۷۵)

ایماگاوا اوجیزانه (به ژاپنی: 今川 氏真) (۱۵۳۸ – ۲۷ ژانویه، ۱۶۱۵) یکی از دایمیو‌های ژاپنی در دوره سنگوکو و اوایل دوره ادو بود. او پسر ایماگاوا یوشیموتو و دهمین رهبر خاندان ایماگاوا بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

اوجیزانه در قلمرو سونپو متولد شد. او پسر بزرگ ایماگاوا یوشیموتو بود. در سال ۱۵۵۴، او با دختر هوجو اوجی‌یاسو (هایاکاوا دونو) به عنوان بخشی از اتحاد کای-ساگامی-سوروگا ازدواج کرد. اوجیزانه ریاست خانواده را در سال ۱۵۵۸ به ارث برد، زمانی که پدرش بازنشسته شد تا توجه خود را بر پیشرفت ایماگاوا در ولایت توتومی و ولایت میکاوا متمرکز کند.[۱] نام کودکی او Tatsuomaru (龍王丸؟) بود.

در سال ۱۵۶۰، یوشیموتو در نبرد اوکه‌هازاما کشته شد، استان توتومی و میکاوا دچار هرج و مرج شدند. اوجیزانه جانشین پدرش شد، اما به دلیل وضعیت آشفته خاندان ایماگاوا، بسیاری از دست نشاندگان به اوجیزانه خیانت کردند. مادربزرگ او، جوکی-نی، که قدرت سیاسی زیادی داشت، در سال ۱۵۶۸ درگذشت. به انگیزه این امر، تاکدا شینگن و توکوگاوا ایه‌یاسو به سرزمین‌های ایماگاوا حمله کردند.

اوجیزانه بعداً با تحریم نمک علیه خاندان تاکدا محصور در خشکی تلافی کرد. این تأثیر چندانی نداشت زیرا اوئه‌سوگی کنشین از فرصت استفاده کرد و نمک به تاکدا فروخت و تنها منجر به سقوط خاندان ایماگاوا شد.

در سال ۱۵۶۸، شینگن تهاجم خود را به ولایت سوروگا آغاز کرد، ارتش ایماگاوا با شکست مواجه شد و قلعه سونپو به سرعت اشغال شد. بعداً اوجیزانه به قلعه کاکه‌گاوا در ولایت توتومی گریخت.

پس از شکست در سال ۱۵۶۹ محاصره کاکه‌گاوا، ایماگاوا اوجی‌زانه در ازای کمک برای بازپس‌گیری قلمرو خود در ولایت سوروگا با ایه‌یاسو متحد شد.[۲][۳]

در «شینچو کوکی» (حساب نوبوناگا) ثبت شده‌است که او در سال ۱۵۷۵ کنفرانسی با اودا نوبوناگا و توکوگاوا ایه‌یاسو در معبد سوکوکو-جی داشت. همچنین در نبرد ناگاشینو دوباره به ارتش خاندان تاکدا پیوست.

خانواده ایماگاوا توسط توکوگاوا ایه‌یاسو احضار شد و توکوگاوا او را کوکه (دوره ادو) (اشراف) کرد. اوجیزانه از نواختن کماری و شعر لذت می‌برد. او در سال ۱۶۱۵ در املاک خانوادگی در شیناگاوا-کو، توکیو درگذشت.

خانواده[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Stephen Turnbull, Samurai: The World of the Warrior (London: Osprey Publishing, 2003), p. 224.
  2. Turnbull, Stephen (1998). The Samurai Sourcebook. Cassell & Co. p. 218. ISBN 1-85409-523-4.
  3. Turnbull, Stephen (1987). Battle of the Samurai. London: Arms and Armour Press. p. 68. ISBN 0-85368-826-5.