اولتراها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اولتراهای لفسکی صوفیه
اولتراهای لاتزیو

اولتراها نوعی از طرفداران فوتبال هستند که به حمایت متعصبانه معروف هستند. کاربرد این اصطلاح در ایتالیا آغاز شد، اما امروزه در سراسر جهان برای توصیف طرفداران برجسته تیم‌های فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرایش‌های رفتاری اولتراها شامل استفاده از عودهای آتش‌زا (عمدتاً در پایکوبی تیفوسی)، حمایت با صدای بلند در گروه‌های بزرگ و نمایش بنرها در استادیوم‌های فوتبال است که همه آنها برای ایجاد فضای حمایتی و تشویق تیم خود و ترساندن بازیکنان و طرفداران تیم حریف انجام می‌شوند. استفاده از نمایش نام‌ها و شعارها در استادیوم‌ها هم معمول است.

کارهای اولتراها گاهی شدید و افراطی هستند و ممکن است از ایدئولوژی‌های سیاسی یا دیدگاه‌های نژادپرستانه و از گستره وسیع نظری از ملی‌گرایی تا ضد فاشیسم تأثیر پذیرند.[۱] در بعضی موارد، این به نقطه ای می‌رسد که حمایت‌های پرشور و وفادارانه از یک تیم کم‌اهمیت‌تر از ایدئولوژی اصلی اولتراها می‌شود.[۲] در دهه‌های اخیر، این فرهنگ به نقطه کانونی برای جنبش علیه تجاری‌سازی ورزش و فوتبال تبدیل شده‌است.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. "The dark heart of Italian soccer". CBC Sports. 15 April 2005. Archived from the original on 24 February 2011. Retrieved 18 January 2011.
  2. "Fan tragedy sends the fight against Ultras back to square one". The Guardian. 12 November 2007. Archived from the original on 4 December 2013. Retrieved 18 January 2011.
  3. "Are German fans really turning against the beautiful game?". The Guardian. 7 April 2008. Archived from the original on 4 December 2013. Retrieved 18 January 2011.