آیریس (مجموعه تلویزیونی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آیریس
پوستر تبلیغاتی
هانگول아이리스
لاتین‌نویسی اصلاح‌شدهAiriseu
مک‌کیون–ریشاورAirisŭ
ژانر
سازندهجونگ ته وون
نویسنده
  • چوی وان کیو
  • کیم هیون جون
  • جو گیو وون
  • کیم جه اون
کارگردان
بازیگران
آهنگسازان
  • لی دونگ جون
  • چوی سونگ کوان
کشور سازندهکره جنوبی
زبان‌(های) اصلی
شمار قسمت‌ها۲۰
تولید
تهیه‌کنندهٔ اجراییچوی جی یونگ (تیم عملیاتی کی‌بی‌اس دراما)
تهیه‌کنندهکیم یونگ جو
مکان‌های تولید
دوربینتک دوربین
مدت۶۰ دقیقه
تولیدکننده‌ها
  • ته‌وون انترتینمنت
  • اچ پلاس
توزیع‌کنندهکی‌بی‌اس
پخش
شبکهٔ اصلیکی‌بی‌اس۲
فرمت تصویر
فرمت صدا
انتشار اولیه۱۴ اکتبر ۲۰۰۹ (۲۰۰۹-10-۱۴) –
۱۷ دسامبر ۲۰۰۹ (۲۰۰۹-12-۱۷)
انتشار
پیش ازآیریس ۲: نسل جدید
نمایش‌های مشابهآتنا: الهه جنگ
پیوندهای بیرونی
وبگاه

آیریس (کره‌ای아이리스) یک مجموعهٔ تلویزیونی جاسوسی کره جنوبی سال ۲۰۰۹، با بازی لی بیونگ هون، کیم ته-هی، جونگ جون هو، کیم سونگ-وو، کیم سو-یون و تی.او. پی (چوی سونگ هیون) از گروه بیگ بنگ است. داستان حول محور دو تن از بهترین دوستان هفتصد و هفتمین گردان مأموریت ویژه می‌چرخد که در یک سازمان عملیات سیاه در کره جنوبی، معروف به سرویس امنیت ملی، استخدام شده‌اند. هنگامی که دو دوست وفاداری خود را آزمودند و اتحاد غیرمحتمل و جدیدی ایجاد کردند، به سفری از کشورشان به مجارستان، ژاپن و چین رفتند که در آنجا خود را در میان یک توطئه بین‌المللی یافتند. این مجموعه از ۱۴ اکتبر تا ۱۷ دسامبر ۲۰۰۹، چهارشنبه و پنجشنبه‌ها ساعت ۲۱:۵۵ (کی‌اس‌تی) برای ۲۰ قسمت از کی‌بی‌اس۲ پخش شد.

آیریس به همراه اسپین‌آف خود آتنا: الهه جنگ، با بودجه‌ای بیش از ۴۰ میلیارد وون (۴۳ میلیون دلار) رکوردی برای پر هزینه‌ترین درام‌های کره‌ای که تاکنون تولید شده را ثبت کرد.[۱][۲]

این مجموعه یک موفقیت بسیار مهم و تجاری بود، علاوه بر میانگین آمار بینندگان بالای ۳۰ درصد، پس از شروع پخش خود هر هفته به‌طور پیوسته در صدر برنامه‌ها قرار گرفت.[۳] این مجموعه همچنین افتخارات زیادی را در مراسم جوایز درامای کی‌بی‌اس ۲۰۰۹، از جمله جایزهٔ دسانگ برای لی بیونگ هون به دست آورد.

موفقیت این مجموعه به ساخت یک فیلم سینمایی، یک اسپین‌آف در سال ۲۰۱۰ و یک دنبالهٔ مجموعه تلویزیونی در سال ۲۰۱۳ منجر شد.

بازیگران[ویرایش]

آیریس شامل گروه بازیگران اصلی تقسیم شده بین شخصیت‌هایی از تبار کره جنوبی و کره شمالی است. چون این مجموعه به بررسی تنش و ذهنیت پشت دو طرف درگیری می‌پردازد، هر دو دیدگاه شمال و جنوب به‌طور مفصل نشان داده شده‌است.

اصلی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Hicap, Jonathan M. (2010-01-02). "'G.I. Joe' star Lee Byung-hun wins big in KBS Drama Awards". Manila Bulletin. Retrieved 2010-04-24.
  2. Una, Beck (2010-05-31). "Interview: Producer Chung Tae-won - Part 1". 10Asia. Archived from the original on 2010-06-09. Retrieved 2010-06-03.
  3. 이재환 (2009-12-11). "'아이리스' 35.7% 12회연속 30%대, 최승희도 IRIS?". Newsen (به کره‌ای). Retrieved 2010-04-21.

پیوند به بیرون[ویرایش]