پرش به محتوا

بحث:جمهوری مهاباد

محتوای صفحه در زبان‌های دیگر پشتیبانی نمی‌شود
افزودن مبحث
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آخرین نظر: ۱۱ سال پیش توسط Irmukri در مبحث حاجی باباشیخ سیادت



پاسخ به دوستان در مور بحث جمهوری مهاباد

[ویرایش]

با سلام. من یکی از افردی هستم که شدیداً به مسائل سیاسی می‌پردازم. خصوصاً مسائل کردستان چون من خود کرد هستم.

  1. حکومت جمهوری - دموکراسی کردستان از بهترین حکومت‌های موجود در جهان بوده و عتدال و برابری کامل در مدت زمان کوتاه حکومت آن، رعایت شد. قاضی محمد از بهترین مردان زمان خود بوده و فرد بسیار حق گرایی بوده. بهترین اصل رعایت شده در حکومت کردستان، ربط ندادن آن به مسائل دینی و شرعی بوده که حکومت‌های آن زمان (بیشترشان) بر اساس دین بودند. مانند حکومت‌های پاپ یا حکومت عرب‌ها (که در حال حاضر نیز حکومت آل سعود بر عربستان، حکومتی استبدادی است و دین رسمی دارد) در صورتی که حکومت‌هایی که خود را دموکراسی و جمهوری خواه می‌خوانند باید عاری از دین و مذهب باشند؛ یعنی آزادی بیان و عقیده کامل. در حال حاضر فقط در ایالات متحده آمریکا می‌توان این نوع دموکراسی واقعی را دید.
  2. در خصوص نقشه جمهوری کردستان: جمهوری کردستان (مهاباد) در آغازین روزهای خود فقط شامل استان آذربایجان غربی فعلی بود و نقشه مربوط به اولین روزهای آن است. اما کمی پس از آن به دلیل آشنایی قاضی محمد با سران و خان‌های مناطق دیگر کرد نشین این حکومت را (با کمک شوروی) تا شهر سنندج کنونی ادامه داد.
  3. پس از اتمام جنگ و خروج شوروی از ایران و نقض قرار داد ایران در مورد جمهوری کردستان، محمد قاضی به همراه تعداد زیادی از افراد حکومتی به دست صدراعظم وقت ایران اعدام شدند. همچنین خان‌های شهر سقز و بانه به دلیل فرمانبری از قاضی محمد در شهر سقز اعدام شدند.

همچنین من چیزهای رو که از ویدیوها شنیدم براتون مینوسم:

چندین سال قبل از قاضی محمد، بابا اردلان خان حکومت کردستان را در شهر بهار (سنندج) برپا کرده و حکومت تا چندین سال ادامه داشته. بعد از جنگ جهانی اول توسط حمله عثمانی‌ها با کمک سپاه انگلیس و سپاه قزاق (شوروی) به شهر سقز - بوکان - بانه و دیواندره حکومت اردلان‌ها را به کلی نابود و حبیب‌الله خان تیلکوه (تیلکوه منطقه ای در بین سقز و دیوانده) و رستم خان بانه را دستگیر و در شهر سنندج اعدام کردند.

پس از تشکل حکومت دمکرات کردستان سقز به عنوان منطقه ارتشی حکومت انتخاب شده. پس از آن به دلیل خیشاوندی نزدیک خانواده اردلان خان و خانواده فیض الله بیگی با پیشوا قاضی محمد چندین تن از سران سقز نیز به عنوان اعزای اصلی حکومت کردستان انتخاب شدند. ابراهیم صلاح فرمانده نیروی آسایشی و محمد پاکزاد عضو هیئت ریاست جمهوری و … سقزی بودند. به دلل اهمیت شهر سقز برای قاضی محمد حکومت کردستان تا شهر سنندج ادامه یافت و کمی بزرگتر شد.

حمله سپاه ایران از چندین طرف به فرماندهی سپهبد فضل‌الله همایونی رزم آرا به کردستان شروع شد و کمی بعد از دستگیری قاضی محمد، صدر قاضی و سیف قاضی به همراه قاضی محمد در شهر مهاباد به دارآویخته شدند. و بقیه عوامل حکومت بعد از دستگیری در مرکز فرماندهی سپاه سقز به دار آویخته شدند. کسانی که اعدام شدند: احمد خان فاروقی معروف به سالار که در سفر قاضی محمد به شوروی با وی همراه بود. عبدالله خان مکی - محمد خان داشور - علی آقای جوانمردی - رسول آقای جوانمردی - شیخ صدیق اسعدی - شیخ امین اسعدی - علی خان فاتح فیض الله بیگی - حسن خان فیض الله بیگی - احمد خان شجیعی - علی بیگ شیرزاد. پس از اعدام‌های گسترده، حکومت طاغوت ایران بر سر مناطق کردنشین تمع کرد و به سرعت سربازخانه‌هایی را در این مناطق برقرار و ساواک را در تمام شهرهای کردستان پیاده کرد. بدین ترتیب حکومت کردستان از هم پاشید. حکومتی که در زمان خود نمونه نداشت و بهترین حکومت دموکراسی در کل جهان بود. به امید روزی که دوباره کشور مستقل کردستان تشکیل شود.

نویسنده: کاندیش خسروی (ارنستو) | ilinois / chicago U.S.A این نوشته کاملاً اصلی است و توسط خودم جمع‌آوری شده (از بزرگان و سران قابیلی که هنوز زنده و یاد و خاطره آن روزها در ذهنشان است)

حاجی باباشیخ سیادت

[ویرایش]

مقاله برای نخست‌وزیر راهم تحقیق و بسازید، بنظرمن ایشان تنهاکسی بود که از اعدام‌های دولتمردان آن زمان در پناه ماند و توانست ده سال خود را مخفی کند حتی اسنادی از وی موجودست که بعد از فروپاشی جمهوری، وی بعد چندسال بدنبال شورش بزرگی بوده، وی در شهربوکان اقدامتشان را انجام و گروهای را علیه رژیم وقت سازمان دهی کرد، کسی مایل است می‌توانم دربارهٔ ایشان و اقداماتش منبع و راهنمای کنم، ایش Irmukri (بحث) ‏۳۰ دسامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۸:۱۶ (UTC)ان یکی مهرهای اصلی جمهوری بود.پاسخ