ارتش آزادیبخش ملی (کلمبیا)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ELN)
پرچم ارتش آزادی‌بخش کلمبیا

ارتش آزادیبخش ملی (ای-ال-ان ELN) دومین سازمان چریکی چپ کلمبیا است که هیچوقت با دولت مرکزی حاضر به مذاکره نشده‌است. این ارتش با در اختیار داشتن بیش از ۵۰۰۰ نفر چریک مسلح عمدتاً در مناطق نفت خیز فعال است.

اهداف نظامی[ویرایش]

این سازمان لوله‌های صدور نفت را هدف نظامی اعلام کرده و از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۳ بیش از ۹۵۰ بار لوله‌های صدور نفت را مورد حمله و تخریب قرار داده‌است. در خلال سالهای (۲۰۰۴–۲۰۰۵)، خط لوله نفتی در استان اروکا حداقل در دویست مورد هدف حمله چریک‌های چپگرای کلمبیا قرار گرفته‌است.

جورج بوش در نوامبر ۲۰۰۴ در سفر خود به کلمبیا مبلغ ۸۳۹ میلیون دلار کمک نظامی و ۹۸ میلیون دلار کمک مالی جهت پرداخت هزینه‌های حفاظت از لوله‌های صدور نفت به دولت کلمبیا داد.

آدم‌ربایی[ویرایش]

در یک مصاحبه منتشر شده به تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۱۷ یک فرمانده ارتش آزادیبخش ملی گفت باج از آدم‌ربایی برای حفظ رزمندگانش در صحنه لازم است و اینکه صلح بدون کمک مالی برای تأمین تغذیه و پوشاک شورشیان غیرممکن است.

این گروه گفت یک شهروند روسی-ارمنی که ۶ ماه در گروگان این گروه بود، در ماه آوریل ۲۰۱۷ هنگامی که قصد فرار داشت کشته شده‌است. فرمانده گروه معروف به یرسون به خبرگزاری رویترز گفت: «او مرده‌است و انتقال جسد او قابل مذاکره است.» نام این گروگان آرسن وسکانیان بود که در نوامبر ۲۰۱۶ توسط این گروه بازداشت شد. این گروه وی را متهم ساختند که می‌خواسته زندگی وحش کلمبیا را به خارج منتقل کند.

ربودن پدر لوئیس دیاز 

رسانه ها از ربوده شدن والدین لوئیس دیاس، مهاجم کلمبیایی تیم فوتبال لیورپول خبر دادند. این اتفاق در شهر زادگاه این بازیکن در بارانکاس در بخش گویجیرا رخ داد.

گفته می شود والدین دیاس در حال رانندگی با خودرو بودند که ربایندگان با موتورسیکلت راه آنها را مسدود کردند. به گفته رسانه‌های کلمبیایی، پلیس توانسته مادر این فوتبالیست را نجات دهد و عملیات برای آزادی پدرش در جریان است.

پدر و مادر این بازیکن معروف لیورپول در 28 اکتبر گروگان گرفته شدند. و چند ساعت بعد پلیس کلمبیا موفق شد. که مادر این فوتبالیست را نجات دهد. دیاس 26 ساله به خاطر سرقت پدر و مادرش در دو بازی اخیر لیورپول حضور نیافت. اما امروز تولد دخترش را جشن گرفت. گرا پونس همسر 25 ساله فوتبالیست لیورپول انگلیس در عکس هایی که روی اینستاگرام انتشار داد نوشت: «امروز عشق بزرگ ما ۲ ساله می‌شود، شاهزاده خانمی که قلب ما را پر از امید می‌کند. بی شک بهترین هدیه برای او این است که دوباره پدربزرگ مانه را در کنار خود داشته باشیم و به لطف خدا همینطور خواهد شد. تولدت مبارک پرنسس من، دوستت داریم.». ظاهرا آدم ربایی توسط یک مبارز زن 40 ساله بنام پاتریشیا شکل گرفت.

شروع آتش‌بس[ویرایش]

در اول اکتبر ۲۰۱۷ خبرگزاری رویتر خبر داد که دولت کلمبیا و شورشیان ارتش آزادیبخش ملی با هدف ایجاد حسن نیت در طی مذاکرات پیچیده برای پایان دادن به نیم قرن جنگ که صدها هزار نفر کشته برجای گذاشت، اقدام به آتش‌بس کردند. این آتش‌بس از ۹ ژانویه ۲۰۱۸ اجرا خواهد شد و اگر مورد احترام قرار گیرد، ممکن است گسترش یابد. رئیس جمهور کلمبیا، خوان مانوئل سانتوس، پیش از این مذاکرات گفت: «این یک گام بسیار مهم است.»[۱]

در لیست تروریستی آمریکا[ویرایش]

این گروه توسط آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Colombia and ELN rebels begin first-ever ceasefire».
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :0 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

http://en.wikipedia.org/wiki/National_Liberation_Army_(Colombia)