یوسف عبدالسلامف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یوسف عبدالسلامف
اطلاعات شخصی
نام کاملیوسف رشیدوویچ عبدالسلامف
ملیتروسیه‌ای- تاجیکستانی
زاده۸ نوامبر ۱۹۷۷ ‏(۴۶ سال)
ماخاچ قلعه، داغستان، جمهوری فدراتیو روسیه، شوروی
قد۱٫۷۳ متر (۵ فوت ۸ اینچ)
ورزشی
کشور تاجیکستان
ورزشکشتی
دستهمیان‌وزن
سبکآزاد
باشگاهباشگاه قاضی ماخاچف؛ ماخاچ‌قلعه
مربیمحمد دیبیروف
انور محمدحاجیف

یوسف عبدالسلامف (به روسی: Юссеф Абдулсаламов) (به تاجیکی: Юсуп Абдусаломов) (زادهٔ ۸ نوامبر ۱۹۷۷) کشتی‌گیر داغستانی‌الاصل پیشین اهل روسیه است که در دسته‌های ۷۴ و ۸۴ کیلوگرم کشتی آزاد برای کشور تاجیکستان رقابت کرده‌است. او با کسب مدال نقره در دستهٔ ۸۴ کیلوگرم المپیک ۲۰۰۸ پکن پرافتخارترین ورزش‌کار المپیکی تاجیکستان پس از استقلال این کشور است. عبدالسلامف همچنین نایب‌قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال ۲۰۰۷، قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی آسیا در سال ۲۰۰۳ و برندهٔ مدال نقره در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ است.

عبدالسلامف در المپیک ۲۰۰۸ پکن، با شکست مدعیانی از جمله تاراس دانکو از اوکراین و سرهات بالچی از ترکیه به فینال راه پیدا کرد اما در فینال با شکست برابر رواز میندوراشویلی گرجستانی به مدال نقره رسید.

گزینشی المپیک ۲۰۱۲[ویرایش]

یوسف عبدالسلام اف موفق شد در مسابقات گزینشی کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۲ لندن در وزن ۸۴ کیلوگرم به مقام قهرمانی دست پیدا کند . در این وزن ۲۶ کشتی گیر حضور داشتند که عبدالسلام اف در دور اول (۴_۰) و (۰-۴) و (۶-۰) بر گوان اوک کیم از کره جنوبی پیروز شد و بعد (۴-۰ ) و (۰-۶) و (۷-۰) امزاروس بنی تنیدیس از یونان را مغلوب کرد و در دور نیمه نهایی محمدرضا اسفیدانی از عراق را با نتیجه (۵_۷) و (۴_۲)و (۴_۱) شکست داد و به فينال رسید و مجوز حضور در المپیک را در جیب گذاشت عبداسلام اف در دیدار نهایی اورگودول از مغولستان رو با نتایج (۷_۰) و (۶_۰) برد و به مقام قهرمانی رسید

منابع[ویرایش]