یئو وون کیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یئو وون کیه
نام هنگام تولدYeo Woon-kye
زادهٔ۲۵ فوریه ۱۹۴۰
گیونگی دو، کره جنوبی
درگذشت۲۲ مهٔ ۲۰۰۹ (۶۹ سال)
اینچئون، کره جنوبی
ملیت کره جنوبی
دیگر نام‌ها여운계
سال‌های فعالیت۱۹۶۲–۲۰۰۹
فرزندان۱ پسر و ۱ دختر

یئو وون کیه(به کره‌ای: 여운계، انگلیسی Yeo Woon-kye ) متولد ۲۵ فوریه ۱۹۴۰ در گذشته ۲۲ می ۲۰۰۹ بازیگر کره جنوبی بود. او فعالیت خود را در شبکه تلویزیونی KBS آغاز کرد و در سریال جواهری در قصر با بازی در نقش بانو یونگ به محبوبیت رسید. او در سن ۶۹ سالگی در اثر متاستاز ریوی سرطان کلیه در این چئون در گذشت

زندگینامه[ویرایش]

او در سال ۱۹۴۰ در هواسانگ گیونگی دو زاده شد و فارغ‌التحصیل دبیرستان دختران موهاک دختران کره جنوبی بود و از آنجا در دانشکده علوم انسانی کره جنوبی در رشته ادبیات کره‌ای پذیرفته شد. او در دوران دبیرستان در دبیرستان موهاک دختران بود و در مدرسه بین‌المللی چونگدو در حال فعالیت بود. دوران دانشگاه او در دانشگاه ملی کره سپری شد. او درس خودرا با فعالیت کردن به همراه پارک گون هیونگ آغاز کرد .جون وون جو و نا مون هی هنر مندان نزدیک و دوستان صمیمی او بودند.

فعالیت[ویرایش]

او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در سال ۱۹۶۲ فعالیت خود را درگروه تئاتر KBS شروع کرد. او قادر بود یک کار تلویزیونی موفق ارائه کند. در همین سال استعداد خود را برای رفتن به گروه آزمایشگاهی تضمین کرد؛ و پس از گذراندن آن در سال ۱۹۶۴ به TBC بازگشت و کار خود را با نمایش تلویزیونی (من قناری برف) در اولین خانه تئاتر جمهوری کره که در یک رستوران روستایی بود آغاز کرد. او اغلب نقش مادربزرگ‌ها و نقش‌هایی شبیه نقش‌های مادربزرگ‌ها را بازی می‌کرد. او در سریالهایی چون جواهری در قصر، سام سون دوست داشتنی من، داستان جانگ هوا و هونگ ریون، چرا شما به خانه من آمدید، احمق دوست داشتنی من، خانواده بد، خواهران دریا، خانم کیم میلیاردر می‌شود، ملکه و پادشاه، واگن طلایی، پادشاه ومن، توجی و... ایفای نقش کرده بود.

مرگ[ویرایش]

خانم یئو وون کیه در سپتامبر ۲۰۰۷ تشخیص داده بود که به سرطان کلیه مبتلا شده است و درحالی‌که درSBS در سریال پادشاه و من درد می‌کشید اما به فعالیت خود ادامه داد؛ و سرانجام به علت ذات الریه فعالیت خود را ترک کرد که نشان دهنده گسترش سرطان به ریه‌های او بود. یئو در می ۲۰۰۹ وارد بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که او به حالت اغما و کما رفته بود و در حمایت زندگی بود. در نهایت در ۲۲ می ۲۰۰۹ ساعت ۸ شب در بیمارستان اینچئون کاتولیک در شهر اینچئون کره جنوبی در سن ۶۹ سالگی دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع جنازه او در بیمارستان مجزای دانشگاه یونسئی برگزار شد.

منابع[ویرایش]

http://ko.wikipedia.org/wiki/여운계

http://en.wikipedia.org/wiki/Yeo_Woon-kay