پرش به محتوا

گارد جنگل سیوند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گارد جنگل سیوند، اداره‌ای برای حفاظت از مراتع و کوههای سیوند در مرکز مراتع کوههای سیوند یعنی سیوند است، که بدستور رضاخان بنا شد. این اداره پس از انقلاب به سعادت‌آباد تغییر نام داد و به اداره مراتع و جنگلبانی کلیلک و سپس با تغییر نام کلیلک به اداره مراتع و جنگلبانی کمین و سپس با تغییر نام کمین به سعادت‌آباد اداره مراتع و جنگلبانی سعادت‌آباد و سپس با تغییر نام سعادت‌آباد به سعادت‌شهر به اداره مراتع و جنگلبانی سعادت‌شهر تغییر نام داد. در سال‌های اخیر با تغییر نام شهرستان سعادت‌شهر به شهرستان پاسارگاد به اداره مراتع و جنگلداری شهرستان پاسارگاد تغییر نام داده‌است.

ارتباط با رژیم شاه[ویرایش]

گارد جنگل سیوند علاوه بر جنگلداری و حفاظت از جنگل، یک پایگاه نظامی بود که با ساواک در ارتباط بود. اعضای آن اکثراً در مسئله کشف حجاب و کشتار مسجد گوهرشاد و همچنین کشتار طلاب در مدرسه فیضیه قم نقش داشتند و عده‌ای از آن‌ها از جمله شخصی بنام سرهنگ جمالی پس از انقلاب اعدام شد.

برخی وجود گارد جنگل سیوند را وسیله‌ای برای مقاومت سیوندی‌ها در مقابل کشف حجاب و سرکوب آشوب‌های برپا شده در سیوند در مخالفت با کشف حجاب می‌دانند که این صحیح نیست.

اقدامات گارد جنگل سیوند[ویرایش]

مهمترین اقدام گارد جنگل سیوند درختکاری و ساماندهی پارک جنگلی سرچشمه سیوند برای اهداف نظامی و ایجاد میدان تیر و پادگان نظامی در منطقه ابوالمهدی سیوند است.

ساختمان گارد جنگل سیوند[ویرایش]

ساختمان گارد جنگل سیوند تا سال‌ها پس از انقلاب ۱۳۵۷ به عنوان ساختمان شهرداری سیوند استفاده می‌شد. هم‌اکنون از این ساختمان قدیمی به عنوان محلی برای سکونت افغانی‌ها و کارگران مهاجر استفاده می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]