کیوانچ تاتلیتوغ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیوانچ تاتلیتوغ
تاتلیتوغ در جشنواره فیلم ترایبکا دسامبر ۲۰۰۹
زادهٔ۲۷ اکتبر ۱۹۸۳ ‏(۴۰ سال)
آدانا، ترکیه
ملیتترکیه
پیشه
قد۱٫۹۳ متر (۶ فوت ۴ اینچ)
همسر(ها)باشاک دیزر (ا. ۲۰۱۶)[۱]
والدین
  • اردم تاتلیتوغ (پدر)
  • نورتَن تاتلیتوغ (مادر)
وبگاه

کیوانچ تاتلیتوغ (به ترکی استانبولی: Kıvanç Tatlıtuğ‎؛ زادهٔ ۲۷ اکتبر ۱۹۸۳[۲]) بازیگر، مدل و بازیکن بسکتبال سابق اهل ترکیه است. او یکی از پردرآمدترین بازیگران ترکیه است و جوایز متعددی از جمله سه جایزه پروانه طلایی و یک جایزه سینمایی یشیلچام را به دست آورده است. تاتلیتوغ برنده مسابقات بهترین مدل ترکیه و بهترین مدل جهان در سال ۲۰۰۲ شد.[۳][۴]

تاتلیتوغ با ایفای نقش در چندین مجموعۀ تلویزیونی بسیار موفق، از جمله منکشه و هلیل (۲۰۰۸-۲۰۰۷)، عشق ممنوع (۲۰۱۰-۲۰۰۸)، کوزی گونی (۲۰۱۳-۲۰۱۱) و جسور و زیبا (۲۰۱۷-۲۰۱۶) که همگی تحسین منتقدان و شهرت بین‌المللی را برای او به ارمغان آورد،[۵] و باعث شد که او در سریال‌های نتفلیکس در اعماق شب (۲۰۲۱) و یاکاموس اس-۲۴۵ (۲۰۲۲) حضور پیدا کند.[۶] کیوانچ در زبان ترکی به معنی افتخار، غرور است و تاتلیتوغ از دو بخش «تاتلی» به معنی شیرین و «توغ» (نوعی نشان قدیمی ملی) تشکیل شده‌است.

سال‌های نخستین زندگی[ویرایش]

تاتلیتوغ ۲۷ اکتبر ۱۹۸۳ در شهر آدانا در جنوب ترکیه متولد شد. مادرش از ترک‌های زادۀ ادرنه و پدرش زادۀ آدانا است. پدربزرگ پدری او از تبار آلبانیایی‌های اهل پریشتینا است.[۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲] مادربزرگ پدری او از تبار بوسنیایی‌های اهل سارایوو است.[۱۳] او گفته است که در آدانا به دنیا آمده و بزرگ شده‌است و اینکه خانواده‌اش بیش از صد سال است که در شهر نانوایی دارند.[۱۴][۱۵][۱۶] او گفته است که از نظر دین مسلمان است و در حال خواندن نماز عید دیده شده‌است.[۱۷]

او ۴ خواهر و برادر دارد. او تحصیلات خود را در دبیرستان Yenice Çağ Private High School در حالی که در دوران دبیرستان در بازی بسکتبال عالی بود تمام کرد. هنگامی که پدر او مریض شد آن‌ها به استانبول نقل مکان کردند تا پدرشان درمان مناسب را دریافت کند. در استانبول او به عنوان بازیکن بسکتبال آماتور به عضویت باشگاه ورزشی بشیکتاش درآمد. کیوانچ تاتلیتوغ در سال ۲۰۰۲ به عنوان نماینده کشور ترکیه توانست عنوان بهترین مدل مرد جهان را به دست آورد و بعدها هم جوایز بسیاری در عرصه بازیگری کسب کرد.

حرفه[ویرایش]

کیوانچ تاتلیتوغ با یک چفیه دور گردن

کیوانچ تاتلیتوغ همزمان با بازی در سریال کوزی گونی به ایفای نقش در یک فیلم سینمایی با نام رویای پروانه پرداخت که در آنجا نقش یکی از دو شاعر داستان را بازی می‌کرد و به خاطر همین نقش مجبور به کم کردن وزن خود شد.

دومین همکاری او با برن سات در سال ۲۰۱۰ و دوبله انیمیشن داستان اسباب‌بازی ۳ بود که کیوانچ دوبلور نقش کِن و برن سات دوبلور باربی بود.

پخش سریال‌های او در شبکه‌های ماهواره‌ای عربی باعث محبوبیت او در کشورهای عربی شد و حتی او به این کشورها دعوت شد.

او که در کشورهای عربی با لقب برد پیت خاورمیانه شناخته می‌شود در یکی از موزیک ویدئوهای خواننده زن لبنانی به نام رولا سعد حضور یافت.

همچنین پخش چند سریال او در شبکه فارسی زبان جم تی‌وی باعث محبوبیت او در ایران شد.

آخرین کار او سریالی با نام سعید و شورا (سعید گرگ و شورا) است. این سریال در سه کشور روسیه، اوکراین و ترکیه فیلمبرداری شد. در این سریال او نقش یک سرباز ترک را که به کشور روسیه خدمت می‌کند بازی کرده و برخلاف خواسته و وصیت پدرش که خواستار ازدواج وی با دختری ترک از سرزمین خودشان است عاشق دختری روسی به نام شورا می‌شود و مشکلاتی را بین او، پدر و خانواده اش ایجاد می‌کند.

پس از به اتمام رسیدن فصل اول سریال (سعید گرگ و شورا) شایعه‌ای صورت گرفت که او با بازیگر نقش شورا فرح زینب عبدالله مشاجره داشته و بازیگر نقش شورا در فصل دوم عوض می‌شود این شایعات باعث ناراحتی کیوانچ شد و اعلام کرد: «پس از این دیگر به شایعات اهمیت نمیدم و برای اینکه از شایعات دور باشم تا مدت یک سال هیچ کاری انجام نمی‌دم». با این حال برای اینکه او شایعات را تکذیب کند فرح زینب عبدالله را به چالش سطل یخ دعوت کرد و او نیز چالش را پذیرفت.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

سینمایی
سال عنوان نقش توضیح
۲۰۰۷ آمریکایی‌ها در دریای سیاه ۲ مظفر
۲۰۱۳ رویای پروانه مظفر بهترین بازیگر نقش مرد
سریال
سال عنوان نقش توضیح
۲۰۰۵–۲۰۰۷ نور مهمت شادوغلو
۲۰۰۵-۲۰۰۷ جادوگر تازه‌کار
۲۰۰۷–۲۰۰۸
منکشه و هلیل هلیل توغلو دریافت جایزه پروانه طلایی به عنوان بهترین بازیگر مرد
۲۰۰۸–۲۰۱۰
عشق ممنوع مُهَنَد جایزه پروانه طلایی |دریافت جایزه پروانه طلایی به عنوان بهترین بازیگر مرد

انتخاب بازیگر مرد شیک پوش به انتخاب مجله اله استایل

۲۰۱۱–۲۰۱۳ کوزی گونی کوزی تکین اوغلو دریافت جایزه پروانه طلایی به عنوان بهترین بازیگر مرد
۲۰۱۴ سعید و شورا سعید گرگ
۲۰۱۶ شجاع و زیبا جسور کاراحسن اوغلو
۲۰۱۸-۲۰۱۹ تصادف قدیر آدالی
۲۰۲۳- خانواده اصلان سویکان
سال عنوان نقش توضیح
۲۰۱۰ ایزل سکیز / رامیز کارایسکی قسمت: "آدم" و "غیرممکن"

جوایز و نامزدی جوایز[ویرایش]

سال جایزه دسته برای نتیجه
۲۰۰۲ بهترین مدل ترکیه - - پیروز
۲۰۰۸ جوایز پروانه طلایی بهترین بازیگر مرد نقش اصلی عشق ممنوع پیروز
۲۰۱۰ جایزه Elle Style بازیگر مرد شیک پوش پیروز
۲۰۱۲ جوایز پروانه طلایی بهترین بازیگر مرد نقش اصلی کوزی گونی پیروز
۲۰۱۳ ستاره‌های سال محبوب‌ترین بازیگر مرد پیروز
۲۰۱۳ بهترینِ بهترین جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اصلی پیروز
۲۰۱۴ مجله خوانندگان هنر جهانی بهترین بازیگر نقش مرد اصلی رؤیای پروانه‌ پیروز

منابع[ویرایش]

  1. "Tatlıtuğ-Dizer çifti Paris'te evlendi". Milliyet. Archived from the original on 21 February 2016. Retrieved 20 February 2016.
  2. "Kıvanç Tatlıtuğ 32 yaşında". www.hurriyet.com.tr.
  3. "Kıvanç Tatlıtuğ'u bir de böyle görün!". Gecce.com.
  4. "James Cameron complimenting Kivanc Tatlitug". Istanbul view. 31 January 2011. Retrieved 29 January 2017.
  5. "Kıvanç Tatlıtuğ kimdir hayatı". Mailce.com. Archived from the original on 29 May 2017. Retrieved 2017-02-25.
  6. Melisa, Yasemin; Eyiakkan, Ener (October 20, 2020). "Netflix Ramping Up Investment In Turkey With 10 New Exhilarating Projects". Netflix Media Center.
  7. "Kivanc Tatlitug in " Isiltilar " Program CNN TURK ( Part 1 )". YouTube. 2010-12-21. Archived from the original on 2021-12-21. Retrieved 2016-11-24.
  8. "Shqiptarët në Turqi, të famshëm dhe krenar - Shekulli Online". Shekulli.com.al. 4 آوریل 2013. Archived from the original on 21 September 2016. Retrieved 24 November 2016.
  9. "Video/ Aktori turk Kivanç Tatlitug pranon se është shqiptar …. - Zëri i Luginës". Zerilugines.com. 26 ژوئیه 2013. Archived from the original on 10 September 2016. Retrieved 24 November 2016.
  10. Magazina / TV / Film. "Aktori Kivanç Tatlitug e pranon me krenari origjinën: Po jam kosovar (Video)". Telegrafi. Retrieved 2016-11-24.
  11. TheAlbanian.co.uk (2016-11-19). "Video/ Aktori turk Kivanç Tatlitug pranon se është shqiptar …". Thealbanian.co.uk. Archived from the original on 21 October 2016. Retrieved 2016-11-24.
  12. "Kıvanç Tatlıtuğ Kimdir? - Kıvanç Tatlıtuğ Hayatı ve Biyografisi". Haberler. Retrieved 6 April 2023.
  13. "My father's mother is from Sarajevo". YouTube. Archived from the original on 2021-12-21. Retrieved 2021-04-11.
  14. "HANGİ ÜNLÜ NERELİ / 6 - Magazin Foto Galeri". Kelebekgaleri.hurriyet.com.tr. Retrieved 2016-11-24.
  15. "HANGİ ÜNLÜ NERELİ / 7 - Magazin Foto Galeri". Kelebekgaleri.hurriyet.com.tr. Retrieved 2016-11-24.
  16. "Profil: Kıvanç Tatlıtuğ". 22dakika.org. Retrieved 2017-02-25.
  17. "Are Turkish Actors or Actresses Muslims?". Geeks - Vocal Media. Archived from the original on 5 December 2022. Retrieved 16 September 2022. Kivanc is a Muslim too. He got fame through a renewed Turkish drama "Forbidden Love" He was also seen praying during Eid in Istanbul.

پیوند به بیرون[ویرایش]