کیم کی نام (سیاستمدار)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیم کی نام
김기남
معاون وزارت روشنگری مردم و پروپاگاندا از حزب کارگران
دوره مسئولیت
آوریل ۱۹۸۹ – ۹ اکتبر ۲۰۱۷
قائم‌مقامکیم یو جونگ
رهبرکیم ایل سونگ
کیم جونگ ایل
کیم جونگ اون
پس از?
پیش ازپاک کوانگ هو
اطلاعات شخصی
زاده۲۸ اوت ۱۹۳۴ ‏(۸۹ سال)
شهرستان کومیا، استان هامگیونگ جنوبی، کره استعمار ژاپن
حزب سیاسیحزب کارگران
نام کره‌ای
هانگول
김기남
هانجا
金起南
لاتین‌نویسی اصلاح‌شدهKim Gi-nam
مک‌کیون–ریشاورKim Ki-nam

کیم کی نام (Chosŏn'gŭl김기남; متولد ۲۸ اوت ۱۹۳۴) یک عالی مقام اهل کره شمالی است. او نایب رئیس (دبیر سابق) حزب کارگران کره[۱] و معاون سابق بخش تبلیغات و پروپاگاندا از سال ۲۰۱۷ تا ۱۹۸۹،[۲] مسئول هماهنگی مطبوعات، رسانه‌ها، هنرهای زیبا و انتشار برای حمایت از سیاست دولت بود. او همچنین نایب رئیس کمیته اتحاد مجدد مسالمت آمیز بود، که در این سمت سفرهای متعددی را به جنوب رهبری کرد و چندین دوره در مجلس عالی خلق خدمت کرد، که برای اولین بار در آن انتخاب شد در نوامبر ۱۹۷۷.

زندگی‌نامه[ویرایش]

کیم کی نام در اندا، هیلانگجیانگ، چین به دنیا آمد

او که فارغ‌التحصیل دانشگاه کیم ایل سونگ و مدارس حزب شوروی بود، ابتدا در امور خارجی (که در اوایل دهه ۱۹۵۰ سفیر کره شمالی در پکن بود) کار کرد و سپس در اواخر دهه ۱۹۶۰ به بخش تبلیغات و پروپاگاندا رفت. در سال ۱۹۷۴ به سردبیری مجله نظری حزب، کولوجا منصوب شد و در سال ۱۹۷۶ به سردبیری رودونگ سینمون ارتقا یافت. او با نوشتن مقالاتی که آیین کیم جونگ ایل را تبلیغ کرده است کرده و نقش تاریخی کیم ایل سونگ را ستایش کرده است، شناخته می‌شود. وی در اکتبر ۱۹۸۰ در ششمین کنگره حزب به عضویت درآمد.

کیم کی نام رئیس تبلیغات حزب و نویسنده اصلی شعارهای سیاسی کره شمالی در زمان کیم جونگ ایل بود. به او نقشی در تضمین جانشینی کیم جونگ اون داده شد و در سپتامبر ۲۰۱۰ به ششمین دفتر سیاسی منصوب شد. او یکی از تنها دو مقام غیرنظامی بود که تابوت کیم جونگ ایل را در جریان تشییع جنازه وی در دسامبر ۲۰۱۱ همراهی کرد، دیگری چو تائه بوک بود. او همچنین در ژوئن ۲۰۱۶ در کمیسیون امور دولتی که تشکیل شد، مقام داشت. او در اکتبر ۲۰۱۷ توسط پاک کوانگ هو در تمام وظایفش در پلنوم کمیته مرکزی جایگزین شد.

او در سال ۲۰۱۶ توسط دولت ایالات متحده تحت تحریم قرار گرفت.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "N.Koreans rally against UN". Straits Times. June 16, 2009. Archived from the original on November 21, 2010.
  2. "Seating positions at N. Korea's national event show power shifts". Yonhap News Agency.
  3. Davis, Julie Hirschfeld (July 6, 2016). "Obama Places Sanctions on Kim Jong-un and Other Top North Koreans for Rights Abuses".