کف‌شو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کف‌ شوی[۱] ( floor scrubber ) دستگاهی جهت نظافت مکانیزه سطوح مختلف میباشد. این دستگاه می‌ تواند همزمان کف سالن‌ ها را با انواع کفپوش شسته و فورا خشک کند. برخی از مدل‌ ها می‌ توانند علاوه بر عملیات شست و شو به جمع‌ آوری آشغال‌ های ریز و درشت نیز بپردازند. از کف شوی در سالن‌ های بزرگ هواپیمایی، قطار و … برای سهولت و سرعت بخشیدن در روند پاکسازی سالن‌ ها استفاده می شود.

اسکرابر (کف شوی)

کاربرد کف شوی در مکان‌ های مختلف[ویرایش]

نظافت سنتی یا همان نظافت با استفاده از تی در مجموعه های بزرگ کاربردی نیست زیرا زمان زیادی صرف می شود و حتی در بعضی موارد غیرقابل انجام است و نظافت از کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهد شد، به همین دلیل مکان‌ های بزرگ و کارخانه‌ ها جهت نظافت مجموعه خود از دستگاه‌ های نظافت خودکار استفاده می‌ کنند.

دستگاه‌ کف‌ شوی با برق یا مخزن باتری کار می کنند. دستگاه‌ کف‌ شوی برقی در انتهای خود کابلی بلند دارند که به برق شهری وصل شده و بدون محدودیت عملیات نظافت را انجام می‌ دهد. عیب این نوع از مصرف دستگاه‌ این است که در محیط‌ های شلوغ کاربرد آن کاهش میابد. به این علت که کابل دستگاه باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه می‌ شود.

دستگاه‌ کف‌ شوی با مخزن باتری بدون هیچ مشکلی در محیط‌ های شلوغ عملیات نظافت را انجام می‌ دهد؛ این دستگاه‌ به صورت دستی و با راننده طراحی، تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌ شوند و پس از اتمام مخزن باتری، باید به مدت چند ساعت پر شوند.

مزایا و معایب استفاده از کف شوی و روش سنتی (استفاده از تی)[ویرایش]

مزایا:

- استفاده از کف شوی موجب سرعت بخشیدن به امر نظافت می‌ شود.

- در استفاده از کف شوی نیروی انسانی کمتری درگیر امر نظافت می‌ شود.

- برس‌ های کف شوی توانایی نفوذ به درز های سطوح و نظافت آن‌ ها را دارند.


- به انرژی برق نیاز نیست.

- هزینه کمتری صرف میشود.

معایب[ویرایش]

- هزینه در تعمیر و نگه داری و فعالیت دستگاه


- یک نیروی انسانی قادر به نظافت ۸۰ متر مربع در ساعت می‌ باشد.

- تی‌ ها قابلیت نظافت جرم‌ های درز سطوح را ندارند.

- مدت زمانی برای خشک شدن سطوح در اثر نظافت با تی طول می کشد.

- با تی کشیدن به مرور زمان کفپوش‌ ها کدر می‌ شوند.

کف شوی در چه مکانی استفاده می‌ شود ؟[ویرایش]

کف شوی دارای مدل و سایز های متنوعی است و قابلیت استفاده در همه فضا ها را بر اساس مدل های مختلف دارد.

- رستوران

- داروخانه

- بیمارستان

- سالن‌ ورزشی

- فرودگاه

- پایانه

-مدارس

- مجتمع‌ تجاری و خرید

- دانشگاه

- کارخانه

- ورزشگاه

- استخر

- پارکینگ‌ عمومی

- فروشگاه‌ زنجیره‌ ای

- و دیگر مکان های مورد نیاز برای نظافت

مکانیزم دستگاه کف شوی[ویرایش]

تمامی کف شوی ها مکانیزم یکسانی دارند. برس در جلوی دستگاه با استفاده از ریختن آب و مواد شوینده عملیات شستشو را انجام می‌ دهد و با استفاده از تی مخصوص و فن تعبیه شده در انتهای دستگاه کثیفی و آلودگی سطح را جمع‌ آوری می‌ کند و سطحی کاملاً تمیز و خشک و ایمن را فراهم می کند.

اجزای کف شوی به شرح زیر میباشد:

A. مخزن آب تمیز: مخزن آب تمیز که آب و مواد شوینده جهت شستشوی سطوح در آن ریخته می‌ شود.

B. مخزن آب کثیف: مخزن آب کثیف که در بالای مخزن آب تمیز قرار دارد و وظیفه آن نگهداری آب کثیف و خرده آشغال‌ های جمع شده از سطح زمین می‌ باشد.

C. برس: برس در قسمت جلوی دستگاه قرار دارد، وظیفه آن عملیات برس زدن و تمیز کردن سطوح است. جنس برس با توجه به نوع سطح و آلودگی انتخاب می‌ شود.

D. تی: تی مخصوص در عقب دستگاه تعبیه شده که وظیفه آن خشک کردن سطوح است و توسط یک شلنگ رابط، آلودگی را به مخزن آب کثیف منتقل می‌ کند و سطح را کاملاً خشک می‌ کند.

E. لوله تخلیه: این لوله در قسمت عقب دستگاه تعبیه شده و وظیفه آن تخلیه مخزن آب کثیف در محل های تخلیه می‌ باشد.

منابع[ویرایش]

  1. «کف‌شو» [عمومی] هم‌ارزِ «floor scrubber» مترادفِ: «کف‌شوی خودکار» هم‌ارزِ واژهٔ بیگانه‌ای دیگر (automatic floor scrubber)؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر سیزدهم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی (ذیل سرواژهٔ کف‌شو)

- اسکرابر در صفحه انگلیسی ویکی‌پدیا