کالج موسیقی تحت کنسرواتوار ملی جمهوری آذربایجان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کالج موسیقی تحت کنسرواتوار ملی جمهوری آذربایجان
Map
اطلاعات کلی
موقعیتباکو، جمهوری آذربایجان
پایان۱۹۱۶

کالج موسیقی تحت کنسرواتوار ملی جمهوری آذربایجان (ترکی آذربایجانی: Azərbaycan Milli Konservatoriyası nəzdində Musiqi Kolleci) یک مدرسه موسیقی دولتی حرفه‌ای در مقطع متوسطه است که در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان قرار دارد. این کالج، یکی از پیشتازترین مدارس موسیقی در دوره متوسط در این کشور به حساب می‌آید.[۱]

اطلاعات کلی[ویرایش]

کالج موسیقی یک مدرسه موسیقی متوسطه ۴ ساله ویژه می‌باشد. کالج حدود ۱۴۰۰ دانشجو و ۴۰۰ مدرس دارد. از ابتدای بنیانگذاری اش تابه حال تقریباً ۸۰۰۰ نفر هنرمند از این مدرسه دانش‌آموخته شده‌اند. «ناظم کاظمف»، خادم هنر افتخاری آذربایجان، ریاست کالج را به عهده دارد.

تاریخچه[ویرایش]

در سال ۱۸۸۵، «آنتونینا یرمولایوا»، از فارغ التحصیلان کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو با همت و یاری دو خواهرش یک مدرسه موسیقی خصوصی راه اندازی نمود. وی سکان هدایت مدرسه را در دست خود گرفت. در سال ۱۹۰۱ بود که کلاس‌های آموزش موسیقی در داخل دانشکده باکو در «اتحاد موسیقی روسیه» بر اساس این مدرسه ساماندهی شد. مسئولیت همان کلاس‌ها نیز بر عهده «آنتونینا یرمولایوا» بود. در سال ۱۹۱۶، دوره‌های موسیقی تغییر شکل یافته و به یک مدرسه موسیقی تبدیل شد. اغلب فرهنگیان این مدرسه را عمدتاً دانش آموختگان مدارس موسیقی روسیه تشکیل می‌دادند.

در سال ۱۹۲۲، عزیر حاجی‌بیگف، آهنگساز برجسته آذربایجانی، عهده‌دار هدایت مدرسه یادشده شد. در دوره ریاست وی بر این مدرسه بین سال‌های ۱۹۲۲–۱۹۲۶ و ۱۹۳۹–۱۹۴۱، دانشکده‌های جدیدی در آن بنیان نهاده شدند، که نه تنها پایه‌های نظریه و نوازندگی در سازهای شرقی، بلکه در سازهای اروپایی را نیز تدریس می‌کردند. در سال ۱۹۵۳، مدرسه به اسم آصف زینالی، آهنگ‌ساز و مدرس آذربایجانی، نامگذاری شد.[۲]

دانش‌آموختگان سرشناس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "ОБ ОСНОВНЫХ ИСТОРИЧЕСКИХ ЭТАПАХ СТАНОВЛЕНИЯ И РАЗВИТИЯ АЗЕРБАЙДЖАНСКОГО ФОРТЕПИАННОГО ИСКУССТВА" (به روسی).
  2. "Бакинский музыкальный колледж (БМК)" (به روسی).
  3. "Asəf Zeynallı adına musiqi kolleci 110 yaşını Opera və Balet Teatrında qeyd edib" (به ترکی آذربایجانی). trend.az. Archived from the original on 2012-01-16. Retrieved 2012-10-16.