ژوگه جین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ژوگه جین
諸葛瑾
تصویری از ژوگه جین، مربوط به دودمان چینگ
سرلشکر (大將軍)
دوره مسئولیت
۲۲۹ (۲۲۹) – ژوئیه یا اوت ۲۴۱ (ژوئیه یا اوت ۲۴۱)
پادشاهسون کوان
فرماندار استان یو (豫州牧) (اسمی)
دوره مسئولیت
۲۲۹ (۲۲۹) – ژوئیه یا اوت ۲۴۱ (ژوئیه یا اوت ۲۴۱)
پادشاهسون کوان
ژنرال جناح چپ (左都護)
دوره مسئولیت
۲۲۹ (۲۲۹) – ژوئیه یا اوت ۲۴۱ (ژوئیه یا اوت ۲۴۱)
پادشاهسون کوان
اطلاعات شخصی
زاده۱۷۴[۱]
شهرستان یینان، شاندونگ
درگذشتهژوئیه یا اوت ۲۴۱ (۶۷ سال)[الف][۱]
روابط
فرزندان
پیشهژنرال، سیاستمدار
نام محترمزی‌یو (子瑜)

ژوگه جین (۱۷۴ - ژوئیه یا اوت ۲۴۱)، [الف] نام محترم زی‌یو، ژنرال نظامی چینی و سیاستمدار ایالت وو شرقی در دوره سه پادشاهی چین بود. [۳] ژوگه جین که در اواخر سلسله هان شرقی متولد شد، کار خود را در دهه ۲۰۰ به عنوان یک مقام رسمی تحت فرماندهی جنگ سالار سون کوان آغاز کرد، که بعداً امپراتور بنیانگذار وو شرقی در دوره سه پادشاهی شد. در سال ۲۱۵، او به عنوان نماینده سون کوان در یک اختلاف ارضی بر سر استان جینگ جنوبی بین سون کوان و متحدش لیو بی خدمت کرد. در سال ۲۱۹، پس از اینکه سون کوان اتحاد سون-لیو را شکست، به ژنرال لو منگ در تهاجم به قلمروهای لیو بی در استان جینگ پیوست. وی متعاقباً به عنوان مدیر کل و فرماندهی منصوب شد. قبل از نبرد شیائوتینگ ۲۲۱–۲۲۲، ژوگه جین تلاش کرد لیو بی را از رفتن به جنگ با سون کوان منصرف کند اما موفق نشد. نبرد در نهایت با پیروزی سون کوان به پایان رسید. هر دو طرف بعداً صلح کردند و اتحادی را بین ایالت‌های وو و شو هان شرقی علیه دولت رقیب خود، سائو وی، دوباره برقرار کردند. ژوگه جین از سال ۲۲۲ تا زمان مرگش در سال ۲۴۱، با وجود بی کفایتی در امور نظامی، به عنوان یکی از ژنرال‌های ارشد وو شرقی خدمت کرد و در برخی از نبردها علیه نیروهای سائو وی شرکت کرد.

اگرچه ژوگه جین به اندازه برادر مشهور تر خود، ژوگه لیانگ در امور دولتی و استراتژی نظامی درخشان نبود، اما در طول زندگی خود به خاطر شخصیت با فضیلتش شناخته شده بود. او به این شهرت داشت که با ظرافت و نجابت رفتار می‌کرد و متفکر، بزرگوار و درایت بود. در عوض، او اعتماد سون کوان را به دست آورد و سون کوان هرگز وفاداری خود را نسبت به او زیر سؤال نبرد. ژوگه جین همچنین به دلیل کمک به میانجیگری در درگیری‌های بین سون کوان و افرادش، از جمله ژو ژی و یو فن، شهرت داشت.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Sun Quan's biography in the Sanguozhi recorded that Zhuge Jin died in the leap month of the 4th year of the Chiwu era of Sun Quan's reign.[۲] This month corresponds to 26 July to 23 August 241 in the Gregorian calendar.
  1. ۱٫۰ ۱٫۱ de Crespigny (2007), p. 1171.
  2. ([赤烏四年]閏月,大將軍瑾卒。) Sanguozhi vol. 47.
  3. de Crespigny (2007).