ژوزف فیلیپ پیر فریه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ژوزف فیلیپ پیر فریر (Joseph Pierre Ferrier؛ ۱۸۱۱–۱۸۸۶)، سرباز، نقشه‌بردار، نویسنده و سفرنامه‌نویس فرانسوی بود.

فعالیت‌های نظامی و دیپلماتیک[ویرایش]

او کار خود را در اوایل دهه ۱۸۳۰ با خدمت به ارتش فرانسه در آفریقا آغاز کرد و در آنجا مجروح شد و به فرانسه بازگشت. در سال ۱۸۳۹ به همراه افسران و مهندسان فرانسوی دعوت شده توسط محمد شاه قاجار به ایران سفر کرد.[۱] او به عنوان مربی نظامی در سال‌های ۱۸۳۹–۱۸۴۲ و سپس در ۱۸۴۶–۱۸۵۰ در ارتش پرشیا (ایران کنونی) خدمت کرد. او توسط محمد شاه قاجار (۱۸۰۸–۱۸۴۸، سلطنت ۱۸۳۴–۱۸۴۸) به مأموریتی دیپلماتیک به اروپا اعزام شد، اما بعداً مجبور به ترک ایران شد. او در سال ۱۸۴۶ پس از انجام یک سفر زمینی خطرناک از طریق افغانستان و ایران در ۱۸۴۴–۱۸۴۶ به خدمت پارسیان بازگشت.[۲]

در بازگشت به اروپا دو سفرنامه به زبان انگلیسی منتشر کرد — سفرهای کاروان در ایران، افغانستان، ترکستان و بلوچستان و تاریخ افغان‌ها که اولین آنها به فرانسه نیز ترجمه شد. کتاب نخست با عنوان کتاب سفر با کاروان توسط حسین هژبریان به فارسی ترجمه و در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات فرزان روز منتشر شده‌است.[۳]

انتشارات[۴][ویرایش]

  • (engl.) Caravan journeys and Wanderings in Persia, Afganistan, Turkistan and Beloochistan, with histor. notices of the countries lying between Russia and India (London, 1857.)
  • (engl.) History of the Afghans (London, 1858.)
  • (fr.) Voyages et aventures en Perse, dans l'Afghanistan, le Beloutchistan et le Turkestan (Pariz, 1870.)

منابع[ویرایش]

  1. "Joseph Pierre Ferrier". Wikipedija (به کروات). 2022-01-01.
  2. «ژوزف فیلیپ پی یر فریه نویسنده کتاب سفر با کاروان». فروشگاه اینترنتی ایران کتاب. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۰.
  3. «کتاب سفر با کاروان». ایران کتاب. دریافت‌شده در ۱۰ مه ۲۰۲۳.
  4. PierreFerrierFerrier, 2675657Q13370224Joseph Pierre FerrierJoseph; soldier, _Joseph PierreFrench; cartographer; writer. "Joseph Pierre Ferrier - Wikisource, the free online library". en.wikisource.org (به انگلیسی). Retrieved 2023-04-10.

پیوند به بیرون[ویرایش]

Calmard-Compas, Jacqueline. 20. srpnja 2003. Joseph Pierre Ferrier.[۱] Encyclopædia Iranica. Columbia University. New York.

  1. Foundation، Encyclopaedia Iranica. «Welcome to Encyclopaedia Iranica». iranicaonline.org (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۰.