چوگولیزا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چوگولیزا
نمای چوگولیزا از کی۲
Map
چوگولیزا در پاکستان واقع شده
چوگولیزا
چوگولیزا
پاکستان
چوگولیزا در گلگت-بلتستان واقع شده
چوگولیزا
چوگولیزا
چوگولیزا (گلگت-بلتستان)
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاع۷٬۶۶۸ متر (۲۵٬۱۵۷ فوت)
فهرست مرتفع‌ترین کوه‌های دنیا
برجستگی۱٬۶۲۴ متر (۵٬۳۲۸ فوت)[۲]
فهرست‌بندیقله بسیار برجسته
جغرافیا
موقعیتگلگت-بلتستان، پاکستان[۱]
رشته‌کوه مادرقراقروم
صعود
نخستین صعود۲ اوت ۱۹۷۵ (چوگولیزا ۱)
۱۹۵۸ (چوگولیزا ۲)
آسان‌ترین مسیرصخره/برف/یخ‌نوردی

چوگولیزا (اردو: چوگولیزا) کوهی در منطقه قراقروم پاکستان است. این کوه در نزدیکی یخچال بالتورو در منطقه کنکوردیا قرار دارد که تعدادی از بلندترین کوه‌های دنیا را در خود جای داده است. چوگولیزا چندین قله دارد که بلندترین آن‌ها به نام چوگولیزا ۱ با بلندای ۷٬۶۶۸ متر در رخ جنوب غربی و دومین قله به نام چوگولیزا ۲ با بلندای ۷٬۶۶۸ متر در جنوب شرقی آن قرار دارد.

در سال ۱۹۵۷ هرمان بول و کورت دیمبرگر چند هفته پس از صعود موفق به برود پیک، تلاش برای صعود به چوگولیزا را آغاز کردند. در ۲۵ ژوئن آنها کمپ ۱ را ترک کرده و در ارتفاع ۶٬۷۰۶ متری در پشته جنوب شرقی کمپ خود را برپا کردند. در ۲۷ ژوئن بروز ناگهانی توفان برف آنها را وادار به بازگشت کرد. هرمان بول بر اثر شکسته‌شدن یک نقاب برفی در نزدیکی رخ شمالی قله سقوط کرد و کشته شد. جسد وی هیچگاه یافت نشد.

در سال ۱۹۵۸ تیم صعود دانشگاه کیوتو ژاپن نخستین صعود به قله چوگولیزا ۲ را انجام دادند. نخستین صعود به چوگولیزا ۱ در دوم اوت ۱۹۷۵ توسط فرد پرسل و گوستاو آمرر از اتریش صورت گرفت.

منابع[ویرایش]

  1. This region is disputed and controlled by Pakistan; the whole region is claimed by هند. See e.g. The Future of Kashmir on the بی‌بی‌سی website.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Karakoram and India/Pakistan Himalayas Ultra-Prominences". peaklist.org. Retrieved 2010-08-05.