پیش‌نویس:گرانول آلیاژهای منیزیم دانه‌های کروی شکل حاوی منیزیم و یا آلیاژهای آن است.

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گرانول‌های منیزیم در سایز یک تا سه میلی متر

منیزیم از جمله فلزهای قلیایی خاکی است که به به دلیل سبک بودن و خواص مکانیکی و شیمیایی آن به صورت گسترده‌ای در صنعت خودروسازی، الکترونیک، سبک‌سازی قطعات و غیره کاربرد دارد.

آلیاژهای منیزیم برای بهبود خواص مکانیکی، شیمیایی، خوردگی، شکل‌پذیری و غیره به وسیله ترکیب سایر فلزات با منیزیم ساخته شده اند که این آلیاژها را به دو دسته کلی برای استفاده در صنایع ریخته گری و شکل دهی ساخته می‌شوند.

شرکت American Elements [۱] به عنوان یکی از شرکت‌های تولید کننده‌های عمده آلیاژهای فلزات با ترکیبات متفاوت گرانول‌های منیزیم را در سایزهای استاندارد کمتر از یک میلیمتر، یک تا دو میلیمتر و سه تا پنج میلیمتر قطر جهت استفاده در فرایند‌های مختلف صنعتی تولید می‌کند.

گرانول‌های منیزیم چهت استفاده در فرایند بخار رسوب شیمیایی، بخار رسوب فیزیکی، بخار مواد ارگانیک در دمای پایین، لایه نشانی اتمی و سایر روشها تولید شده و گرانول آلیاژهای منیزیم به صورت عمده در روشهای اکستروژن برای تولید قطعات در قالب ها و یا پروفیل‌ها کاربرد دارد [۱].

نام گذاری آلیاژهای منیزیم[ویرایش]

برای نام گذاری آلیاژهای منیزیم سیستم واحدی وجود ندارد ولی به صورت کلی ترکیب فلزات به کار رفته در ترکیب آلیاژ منیزیم در کنار هم و درصد وزنی به رفته از آنها در بستر منیزیم را در کنار هم میبینیم به طور مثال آلیاژ AZ91 دارای 9 درصد چرمی آلومینیم و 1 درصد چرمی روی می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر از انواع آلیاژهای منیزیم و کاربرهای آن به صفحه ویکی‌پدیا آلیاژهای منیزیم مراجعه فرمایید.

دلایل استفاده از گرانول در مقایسه با پودر و شمش و ورق[ویرایش]

پودر منیزیم اکسید

گرانول‌ در برابر ورق و شمش از اندازه کوچگتری برخوردار بوده و در زمان حمل مواد به داخل مخازن و راهگاه های تولید قطعات از سهولت بهتری برخوردار است. همچنین در مقایسه با شکش در هنگام جابه‌جایی قضای کمتری را به خود گرفته و ذرات گرانول به صورت فشرده در کنار هم جای میگیرند.

گرانول در مقایسه با پودر فشرده تر بوده و چگالی بالاتری داشته و در هنگام حمل و نقل ذرات آن همچون پودر در هوا معلق نشده و حطرات زیست محیطی و تخریبی برای تولید و دستگاه و نیروی کار به همراه ندارد.



روشهای ساخت قطعات با استفاده از گرانول آلیاژهای منیزیم[ویرایش]

سیستم اسکتروژن و استفاده از ماردون برای انتقال مواد

از گرانول ها برای بسیاری از روشهای ریخته‌گری همانند ریخته‌گری تحت فشار، ریخته گری ماسه‌ای و غیره استفاده میشود که در این روشها آلیاژها را به صورت مذاب دراورده و در قالب ها ریخته گری میکنند. روش دیگر استفاده از ریخته گری نیمه جامد است که با استفاده از ان دمای محیط را تا نزدیکی دمای ذوب ماده بالا برده و تحت فشار دستگاه تامین مواد ماده را به صورت خمیری در ماردون حرکت میدهند و به سمت قالب هدایت میکنند تا قطعه نهایی را بسازند.


منابع[ویرایش]

  1. Polmear, I. J. (1994-01). "Magnesium alloys and applications". Materials Science and Technology. 10 (1): 1–16. doi:10.1179/mst.1994.10.1.1. ISSN 0267-0836. {{cite journal}}: Check date values in: |date= (help)