پیش‌نویس:پارچ لینوکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پارچ لینوکس ( English : parch linux) یک سیستم عامل ایرانی مبتنی بر نسخه اصلاح شده آرچ لینوکس و هسته لینوکس است . واژه پارچ (Parch) کوتاه شده‌ی Persian Arch به معنای آرچِ فارسی (پارسی) است.

نسخه دسکتاپ CINNAMON پارچ لینوکس
پارچ لینوکس
نماگرفت
توسعه‌دهندهتیم توسعه ParchLinux
نوشته شده به زبانسی ، اسمبلی
خانوادهلینوکس
وضعیت توسعهفعال
مدل منبعنرم‌افزار متن‌باز
بازار هدفرایانه های شخصی
زبان (های) در دسترسفارسی و انگلیسی زبان
گونه هستههسته لینوکس

پارچ لینوکس یک توزیع لینوکس متن باز و سبک است که هم برای مبتدیان و هم کاربران با تجربه لینوکس مناسب است . این سیستم عامل از نسخه اصلاح شده Arch Linux به عنوان یک پایگاه قوی برای ارائه یک تجربه کاربری تمیز استفاده می کند . پارچ لینوکس از کالامارس برای نصب خود بهره می‌گیرد که تجربه یک نصب گرافیکی و سریع را برای کاربر به ارمغان می آورد. از ویژگی های شاخص این سیستم عامل ، رابط کاربری گرافیکی در عین حال ساده ، استفاده از مدیریت بسته pacman و امکان سفارشی سازی برای بهبود تجربه کاربری است.

تاریخچه[ویرایش]

پارچ لینوکس در ابتدا یک توزیع ساده از آرچ لینوکس بود که برای رفع نیاز های کاربران ایرانی، از زبان فارسی به عنوان‌ زبان پیشفرض استفاده می کرد و فونت های فارسی را پوشش می داد. با گذر زمان و به دنبال انتخاب اهداف مهم تر ، رو به توسعه نهاد و با ایجاد تغییرات گسترده در هسته مبتنی بر لینوکس خود ، تبدیل به توزیع مستقلی از لینوکس / آرچ لینوکس شد. این سیستم عامل در حال حاضر از مجوز ها و سیستم مدیریت بسته اختصاصی خود استفاده می کند. جامعه هدف پارچ لینوکس در ابتدا فقط ایران بود اما پس از عرضه پارچ برخلاف انتظار توسعه دهندگان ، پارچ لینوکس آنچنان از داخل حمایت نشد و با دریافت ایمیل از کاربران خارجی ، توسعه دهندگان تصمیم بر تغییر هدف گرفتند. قرار است با رفع نیاز های پایه کاربران ، پارچ لینوکس یک سهم جهانی در میان سایر سیستم عامل ها به دست بیاورد.

نصب کننده گرافیکی[ویرایش]

پارچ لینوکس از کالامارس برای نصب خودش روی دیسک سیستم میزبان استفاده می‌کند و هنگامی که موقعیت مکانی رایانه مورد نظر بر اساس IP ، ایران تشخیص داده شود ، به فارسی تغییر زبان داده و سیستم‌عامل هم فارسی نصب می شود. در نصاب پارچ لینوکس تفاوت خیلی زیادی با سایر توزیع‌های لینوکس مشاهده نمی‌ شود که می تواند یک نقطه قوت محسوب شود چرا که حس آشنایی برای کاربرانی که از سایر توزیع‌های لینوکس استفاده می کنند وجود دارد. پروسه نصب پارچ لینوکس بین ۳ تا ۴ دقیقه به طول می انجامد.

نصب کننده گرافیکی پارچ لینوکس در نسخه xfce

امکانات[ویرایش]

نسخه ها[ویرایش]

تیم توسعه[ویرایش]