پیش‌نویس:مرضیه خلیلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مرضیه خلیلی متولد ۲۲ اسفندماه ۱۳۷۴(۲۷سال) در شاهین‌دژ بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی است.از کار های دیگر ایشان میتوان به نویسندگی نمایشنامه و کارگردانی و نویسنگی فیلم اشاره نمود.

زندگی[ویرایش]

مرضیه خلیلی در شاهین دژ در خانواده ای فرهنگی متولد شد.وی مدرک دیپلم خود را در سال ۹۲ در رشته تجربی گرفت و سال بعد در همان رشته تحصیلی مدرک پیش دانشگاهی خود را نیز اخذ نمود و پس از یکسال موفق به قبولی در کنکور رشته تجربی در رشته دانشگاهی مهندسی کشاورزی در دانشگاه تبریز شد؛اما به دلایل شخصی و علاقه شدید به هنرهای نمایشی در آذرماه ۹۷ با مدرک فوق دیپلم از دانشگاه تسویه و انصراف داد و در کنکور سراسری هنر سال تحصیلی ۹۷-۹۸ شرکت کرد و در سال ۹۸ موفق به کسب رتبه ۳۴ منطقه سه و ۱۱۶ کشوری در کنکور هنر شد که به دلیل پاره ای از مشکلات از شرکت در دانشگاه جا ماند؛اما وی با علاقه و استعداد بسیار زیادی که به هنرهای نمایشی داشت نا امید نشد و به کار در حوزه هنرهای نمایشی در شهرستان شاهین دژ مشغول شد؛گفتنی است او در سال های تحصیلش در تبریز به تمرینات تئاتر مشغول بود و در همان سال ابتدایی بعد از خروجش از دانشگاه در سال ۹۷ در نمایش《ما قراره فرار کنیم》 در شهرستان شاهین دژ مشغول به فعالیت شد.

فعالیت های هنری[ویرایش]

  • فعالیت جدی او در نمایش《جن گیر》نوشته کوروش نریمانی به کاگردانی هوشنگ بابایی بود که به سی و دومین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان غربی راه یافته بود و در نقش پری آغاز شد و در همان سال موفق به کسب رتبه سوم بازیگری زن در جشنواره شد[۱][۲](این نمایش در شهرستان شاهین دژ‌ نیز به اجرا در آمد).[۳]
  • او در سال ۹۹ در کنار فعالیت های تئاتر به ساخت فیلم کوتاهی به نام 《یک آن زندگی》پرداخت که به سفارش اداره ورزش و جوانان ساخته شد و در اسفند ماه سال ۹۹ از طرف رئیس اداره ورزش و جوانان و موسسه مردم نهاد طلوع از او تقدیر به عمل آمد.
  • یک سال بعد با همکاری هوشنگ بابایی در شهرستان شاهین دژ استارت نمایشی با عنوان《چاقوی دم کرده شب》نوشته رضا گشتاسب برای سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر استانی خورد که به دلیل سواد و عملکرد مناسب مرضیه خلیلی ، بابایی از او در این کار علاوه بر بازی در نقش مادر خانواده به عنوان دستیار خود نیز استفاده کرد. فعالیت او در این کار پس طی دوره چند ماهه خوانش متن و تمرین در شرایط سخت و ایجاد هماهنگی بین عوامل با اجرای نمایشنامه‌خوانی همین نمایش برای اولین بار در شاهین دژ آغاز شد که این نمایشنامه در ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ در شاهین دژ در مجتمع فرهنگی و هنری خوانش شد[۴].
  • چند ماه پس از اجرای نمایشنامه خوانی اما خبری شوکه کننده همه عوامل را بهت زده کرد «چاقوی دم کرده شب به حشنواره راه پیدا نکرد!»

بیشترین نارحتی این خبر سهم خلیلی بود که بسیار برای این نمایش زحمت کشیده بود اما این برای او آخر راه نبود؛بعد از مدتی تمرین فشرده این نمایش موفق به کسب مجوز اجرا در به مدت پنج شب شد (۱۱ الی ۱۵ آذرماه ۱۴۰۰)و چاقوی دم کرده شب پنج شب به اجرای عموم در آمد[۵]. سپس بعد از تلاش های فراوان با همکاری کارگردان،چاقوی دم کرده شب موفق به راه‌یابی به دومین دوره جشنواره تئاتر استانی رامان شهرستان سردشت شد؛.مرضیه خلیلی با وجود مشکلات شدید شخصی که به بیماری ناگهانی مادرش چند روز قبل از جشنواره مربوط میشد خود را به روز اجرا در جشنواره رساند و با درخشش در نقش مادر خانواده موفق به کسب مقام دوم بازیگری زن در جشنواره شد[۶][۷].

  • به دلیل فعالیت های مؤثر در عرصه هنرهای نمایشی شهرستان شاهین دژ در چهارم اسفندماه ۱۴۰۰ او به عنوان رئیس انجمن های نمایشی شاهین دژ منصوب شد.
  • در فرودین ماه ۱۴۰۱ او همراه گروه هنری آی‌پارا در شهرستان شاهین دژ مراسم تکم خوانی را اجرا کرد را اجرا کردند[۸]
  • همزمان با تلاش برای نمایش چاقوی دم کرده شب مرضیه خلیلی در حال تمرین برای نمایشی با نام《گوهر》نوشته پژمان شاهوردی و کارگردانی هوشنگ بابایی برای جشنواره تئاتر سراسری محرابیان بود که چندی پس از جشنواره استانی رامان سردشت موفق به راهیابی به این جشنواره شد[۹]؛این نمایش در شاهین دژ نیز به اجرای عموم در آمد[۱۰].
  • اما این پایان کار مرضیه خلیلی با نمایش گوهر نبود؛این نمایش در اردیبهشت ۱۴۰۱ موفق به راه‌یابی به جشنواره تئاتر سراسری رضوی شد[۱۱]،و خرداد ماه ۱۴۰۱ در روز دوم این جشنواره به اجرا در آمد[۱۲][۱۳][۱۴][۱۵]
  • همچنین او قبل از شروع جشنواره رضوی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱نمایش《سوختم،سوختی،سوخت》نوشته هوشنگ بابایی را کارگردانی و در شاهین دژ به اجرای عموم در آورد[۱۶]؛همچنین او خرداد ماه ۱۴۰۱ نزدیک به جشنواره رضوی در نمایش《دوستت دارم عزیزم》به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی هوشنگ بابایی که به دومین جشنواره تئاتر استانی نهال شهرستان میاندوآب راه یافته بود به عنوان دستیار کارگردان ایفا نقش کرد.[۱۷]
  • نمایشنامه 《من یک زنم》اولین نوشته اوست که موفق به راه‌یابی به اولین دوره جشنواره اتودهای نمایشی شهرستان بوکان شد؛او در این کار که به سبک تک‌گویی است کارگردانی و بازیگر کار را به عهده دارد[۱۸].

آثار[ویرایش]

نام اثر نوع اثر دستاور ها
یک آن زندگی فیلم کوتاه تقدیر توسط رئیس اداره ورزش و جوانان و موسسه مردم نهاد طلوع
نمایشنامه من یک زنم نمایشنامه کوتاه راه یابی به اولین دوره جشنواره اتودهای نمایشی شهرستان بوکان
تئاتر من یک زنم تئاتر مونولوگ راه یابی به اولین دوره جشنواره اتودهای نمایشی شهرستان بوکان
  • فیلم کوتاه یک آن زندگی در سال ۹۹ به کارگردانی و نویسندگی مرضیه خلیلی و به درخواست اداره ورزش و جوانان شهرستان شاهین دژ با موضوع شیوع ویروس کرونا ساخته شد.
  • نمایشنامه من یک زنم در سال ۹۹ به قلم مرضیه خلیلی نگاشته شد و در قدم اول با کارگردانی و بازی خودش به اولین دوره جشنواره اتودهای نمایشی شهرستان بوکان راه یافت.

دستاورد ها[ویرایش]

  • انتصاب به عنوان ریاست انجمن هنر های نمایشی شهرستان شاهین دژ.
  • مقام سوم بازیگری زن سی و دومین دوره جشنواره تئاتر استانی آذربایجان غربی در نمایش جن گیر سال ۹۹.
  • مقام دوم بازیگری زن دومین دوره جشنواره رامان سردشت در نمایش چاقوی دم کرده شب سال ۱۴۰۰.
  • راه‌یابی به اولین دوره جشنواره تئاتر سراسری محرابیان با نمایش گوهر به عنوان بازیگر سال ۱۴۰۱.
  • راه‌یابی به پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر سراسری رضوی با نمایش گوهر به عنوان بازیگر سال ۱۴۰۱.
  • راه‌یابی به اولین دوره جشنواره اتودهای نمایشی شهرستان بوکان با نمایش من یک زنم به عنوان نویسنده،کارگردان و بازیگر سال ۱۴۰۱.

تجارب کسب شده[ویرایش]

  1. کسب گواهی شرکت در جشنواره‌های منطقه‌ای،استانی و کشوری.
  2. کسب گواهی پایان دوره مقدماتی بازیگری از اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ملکان در سال ۹۹.
  3. کسب گواهی پایان دوره بازیگری از انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی در سال ۹۹.
  4. کسب تجربه به عنوان عوامل پشت صحنه و بازیگر و شروع کار به عنوان کارگردان.

منابع[ویرایش]

  1. مصاحبه شخصی در جشنواره تئاتر رضوی با خانم مرضیه خلیلی.
  2. سایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز : https://azarsh.farhang.gov.ir
  3. خبرگزاری ایرنا : https://www.irna.ir
  4. سایت رسمی جشنواره تئاتر رضوی : http://azarsh.shamstoos.ir/
  5. ایران تئاتر آذربایجان غربی : https://azarbayjangharbi.theater.ir/
  6. ایران تئاتر آذربایجان شرقی : https://azarbaijansh.theater.ir/
  7. سایت ایران تئاتر : https://theater.ir/
  1. ایران تئاتر (آذرماه ۱۳۹۹). «گذارش اختتامیه سی و دومین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان غربی». https://azarbayjangharbi.theater.ir//fa/139961. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  2. ایران تئاتر-ابراهیم ابراهیمی (۲۴ تیر ۱۳۹۹). «نقد نمایش جن گیر در سی و دومین جشنواره استانی تئاتر آذربایجان غربی». https://azarbayjangharbi.theater.ir/fa/139868. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  3. ایران تئاتر (۱۳۹۸). ««جن گیر»در شهرستان شاهین‌دژ به صحنه می‌رود». https://azarbayjangharbi.theater.ir/fa/137368. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  4. ایران تئاتر (مهرماه ۱۴۰۰). ««چاقوی دم کرده‌ی شب» در شاهین‌دژ خوانش شد». تئاتر. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. ایران تئاتر (آذر ماه ۱۴۰۰). «تصاویر و گزارش اجرای عمومی چاقوی دم کرده شب». https://azarbayjangharbi.theater.ir/fa/150653. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  6. ایران تئاتر (اسفند ۱۴۰۰). «گزارش اختتامیه دومین جشنواره تئاتر استانی رامان سردشت». https://azarbayjangharbi.theater.ir//fa/154157. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  7. ایران ٰتئاتر (اسفند ۱۴۰۰). «تصاویر و گزارش اجرای نمایش چاقوی دم کرده شب در جشنواره رامان سردشت». https://azarbayjangharbi.theater.ir/fa/154074. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  8. ایران تئاتر (فروردین ۱۴۰۱). «مراسم تکم خوانی در شهرستان شاهین دژ». https://azarbayjangharbi.theater.ir/?a=content.id&id=154644. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  9. ایران تئاتر (فروردین ۱۴۰۱). «جدول اجراهای جشنواره محرابیان». https://azarbayjangharbi.theater.ir//fa/155135. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  10. ایران تئاتر (اردیبهشت ۱۴۰۱). «گزارش اجرای عمومی نمایش گوهر در شاهین دژ». https://azarbayjangharbi.theater.ir/fa/155458. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  11. ایران تئاتر (اردیبهشت ۱۴۰۱). «گذارش راهیابی نمایش گوهر به جشنواره تئاتر سراسری رضوی». https://azarbayjangharbi.theater.ir/fa/156446. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  12. ایران تئاتر (خرداد ۱۴۰۱). «گزارش اجرای نمایش گوهر در جشنواره تئاتر سراسری رضوی». https://azarbayjangharbi.theater.ir/fa/156446. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  13. سایت رسمی جشنواره رضوی (خرداد ۱۴۰۱). «گزارش اجرای نمایش گوهر در پانزدهمین جشنواره سراسری رضوی در سایت رسمی جشنواره رضوی». azarsh.shamstoos.ir/fa/news/61004.
  14. خبرگزاری ایرنا (خرداد ۱۴۰۱). «گزارش تصویری اجرای نمایش گوهر در خبرگزاری ایرنا». https://www.irna.ir/photo/84783277/. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  15. سایت اداره فرهنگ‌و ارشاد اسلامی تبریز (خرداد ۱۴۰۱). «گزارش تصویری اجرای نمایش گوهر در پانزدهمین جشنواره سراسری رضوی در سایت اداره فرهنگ‌و ارشاد اسلامی تبریز». https://azarsh.farhang.gov.ir/fa/album/42128. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  16. ایران تئاتر (اردیبهشت ۱۴۰۱). «گزارش اجرای نمایش سوختم،سوختی،سوخت». https://azarbayjangharbi.theater.ir/fa/155167. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  17. ایران تئاتر (خرداد ۱۴۰۱). «خبر اجرای نمایش دوستت دارم عزیزم در دومین جشنواره استانی نهال خرداد ماه سال ۱۴۰۱». https://azarbayjangharbi.theater.ir/fa/156275. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  18. ایران تئاتر (خرداد ۱۴۰۱). «آثار راه یافته به جشنواره اتودهای نمایشی شهرستان بوکان». https://azarbayjangharbi.theater.ir//fa/156570. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)