پرش به محتوا

پیش‌نویس:مؤسسه خیریه کشوری شکوه مهر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


مؤسسه خیریه شکوه مهر[ویرایش]

به عنوان یکی از بزرگترین موسسات خیریه فرااستانی سطح کشور در سه شعبه مشهد تهران و بجستان به صورت هیئت امنایی با شماره ثبت 3728 تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می نماید. این موسسه در حوزه توانبخشی افتخار نگهداری از حدود 260 نفر معلول ذهنی بی سرپرست را به صورت شبانه روزی در 3 مرکز آسایشگاهی ودر بخش شبه خانواده با نگهداری از حدود 160نفر کودک نوجوان بی سرپرست دختر و پسر سالم در 8 مرکز شبانه روزی و حمایت از 700 خانواده نیازمند در قالب کلینیک مثبت زندگی و واحد امداد بگیران را دارد. و جز بزرگترین مجموعه های حمایتی و توانبخشی معلولین ذهنی و کودکان بی سرپرست در کشور می باشد.همچنین تنها موسسه خیریه درمشهد می باشد که دارای مرکز آموزش علمی کاربردی در شاخه های مرتبط با بهزیستی می باشد

موسسه خیریه کشوری شکوه مهر
نام تجاریشکوه مهر
نوعسازمان مردم‌نهاد (NGO)
بنا نهاده1381
دفتر مرکزیمشهد
رئیس هیئت مدیرهمحمد هادی اشرافی بجستانی
وبگاه

تاریخچه[ویرایش]

در سال های آغازین انقلاب وپس از تاسیس سازمان بهزیستی در استان خراسان رضوی مسئولیت نگهداری معلولین ذهنی پسر به عهده مرکز شهید بهشتی گذاشته شد . از سال 1381 با توجه به سیاست های دولت اداره امور مجتمع به موسسه خیریه واگذار شد . تا تحت نظارت اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با کادری مجرب به فعالیت خود ادامه دهد آسایشگاه معلولین ذهنی شهید بهشتی بزرگ ترین مجموعه نگهداری معلولین ذهنی رها شده بی سرپرست در استان خراسان رضوی است که به همراه مرکز نگهداری معلولین ذهنی بی سرپرست ضامن آهو تحت مدیریت موسسه شکوه مهر قرار گرفته .

لوگو[ویرایش]

لوگوی شکوه مهر از بال فرشته الهام گرفته شده که مصداق معصومیت و پاکی معلولین ذهنی و کودکان بی سرپرست این موسسه می باشد

لوگو شکوه مهر

شکوه مهر تنها موسسه خیریه در حوزه دانشگاهی[ویرایش]

مرکز علمی کاربردی شکوه مهر از سال 1373 به عنوان دانشکده علوم بهزیستی و مرکز آموش ضمن خدمت تحت نظارت اداره دانشگاه بهزیستی تهران فعالیت خود را آغاز کرد .و از سال 1381 مرکز علمی کاربردی مرکز علمی کاربردی بهزیستی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی و از سال 90 تحت نظارت موسسه علمی کاربردی بهزیستی و از سال 93 با عنوان مرکز علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی خراسان رضوی مشهد تحت نظارت موسسه علمی کاربردی خدمات بهزیستی و تامین اجتماعی و در سال ۹۸ به عنوان مرکز علمی کاربردی خدمات بهزیستی شکوه مهر مشغول به فعالیت می باشد مرکز آموزش علمیکاربردی خدمات بهزیستی شکوه مهر در حال حاضر در ۱۳ رشته تحصیلی و در مقاطع کاردانی 7رشته و کارشناسی 5 رشته دو هزار دانشجو در سال می پذیرد.

آسایشگاه معلولین ذهنی بی سرپرست شهید بهشتی مشهد[ویرایش]

آسایشگاه شهید بهشتی مشهد به عنوان بزرگترین مرکز توانبخشی حمایتی معلولین ذهنی پسر در شرق کشور می باشد .و یکی از بزرگترین مراکز زیر مجموعه موسسه شکوه مهر بوده که با قدمتی طولانی در حال فعالیت می باشد. این مجموعه تنها مرکز شکوه مهر بوده که داراری کارگاه های آموزشی و حرفه آموزی صنایع دستی کار دست مددجویان معلول ذهنی آموزش پذیر می باشد .که این تولیدات در نمایشگاه ها و همایش ها و مراسمات خیر خواهانه به نفع این عزیزان به فروش میرسد.از شاخص ترین و قدیمی ترین این کارگاه ها،واحد تولید اسکاچ و سیم ظرفشویی با برند توان اسکاچ بوده که به دلیل ثبت بارکد قابلیت فروش در تمامی فروشگاه ها و مراکز خرید را دارد.مددجویان آموزش پذیر آسایشگاه شهید بهشتی علاوه بر تولید صنایع دستی ،در زمینه های ورزشی فعال بوده و در رشته های مختلف از جمله فوتسال ،دومیدانی ، و آمادگی جسمانی و...دارای مقام های اول تا سوم در سطح کشور می باشند .

کلینیک مثبت زندگی[ویرایش]

این واحد یکی دیگر از زیر مجموعه های موسسه شکوه مهر در بخش امداد به خانواده های نیازمند تحت پوشش می باشد که در حال حاضر خدمت رسانی به حدود 700 خانواده نیازمند را دارد .

بزرگترین مرکز ضایعه نخاعی شرق کشور[ویرایش]

از دیگر افتخارات موسسه خیریه شکوه مهر کلنگ زنی جهت احداث مرکز ضایعه نخاعی شرق کشور با هدف ارائه خدمات توانبخشی ،توانمند سازی و استقلال بخشی برای خدمت رسانی به عزیزان دارای مشکلات ضایعه نخاعی می باشد و کلنگ زنی این مجموعه طی مراسمی توسط استاندار خراسان رضوی یعقوب علی نظری انجام شد .

بودجه شکوه مهر چگونه تأمین می‌گردد؟[ویرایش]

شکوه مهر سازمانی غیر دولتی، غیر سیاسی و غیرانتقاعی است و بودجه آن تنها ازطریق مشارکت‌های مردمی وکمک‌های خیر خواهانه خیرین اعم از نقدی و غیر نقدی تأمین می‌شود

منابع[ویرایش]

«تاریخچه و نحوه تأسیس». موسسه خیریه شکوه مهر. ۲۰۲۴-۰۴-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۲۰.