پیش‌نویس:غار درونشیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

غار درون شیر "Darvanshir" یکی از پنج غار زنده لرستان است که در شهرستان رومشکان از جاذبه های دیدنی برای گردشگران به شمار می رود. سفالینه هایی از دوره اشکانیان و ساسانیان در این غار دیده شده است.

در استان لرستان چندین غار باستانی وجود دارد که از جمله میتوان به غار های کنجی و یافته در خرم آباد، هومیان و میرملاس در کوهدشت و غار درونشیر رومشکان اشاره کرد برخی از غارهای لرستان به غار های زنده مشهور هستند که علائم حیاط مانند وجود موجودات خشک زی، آبزی، غار زی و تشکیل قندیل را دارا هستند.در لرستان پنج غار زنده درونشیر، کلماکره، ماهی کور، غار منو و غار قمری وجود دارد

غار درون شیر "Darvanshir" از غار های زنده استان محسوب می شود به طوری که هنوز هم غار در حال رشد است و حجم قندیل های غار به آرامی در حال افزایش بوده و در فصول پربارش آبگیرهای آن پر آب میشود. این غار در جنوب رومشکان و در جنوب روستای "خیردرار" و ارتفاعات شمالی مله کوه و در دیواره جنوبی کوهی که در آن کلماکره وجود دارد پیداست. ارتفاع دهانه غار درونشیر از سطح دریا ۱۶۳۷ متر و از سطح دشت رومشکان حدود ۵۰۰ متر است. مسیر این غار حدود نیم ساعت کوهنوردی دارد و برای همه هموار نیست و در صخره ای بنام صخره چهل میخی معروف قرار دارد. دهانه ورودی غار به سمت شمال شرق باز میشود و دهانه ورودی اول به صورت پیش ورودی عمل کرده و شامل صخره ای طبیعی است که مانند یک طاق فروریخته فضایی مسقف را به عرض ۴ متر، ارتفاع ۱ متر و طول ۵ متر به وجود آورده است که ما را به سمت فضای اصلی غار هدایت می کند. پس از این دهانه اصلی غار آشکار می شود که به صورت حفره ای بیضی شکل به قطر حدود ۱/۵ متر در دل زمین به وجود آمده که عمق این حفره ۲/۵ متر است که پس از فرود به درون آن در بدو ورود به چاله حفاری قاچاق برخورد می کنیم. ارتفاع این غار خیلی زیاد نیست و بیشترین ارتفاع آن ۳ متر است و کمترین محل ۱/۵ متر ارتفاع دارد. فضای داخلی غار کاملا تاریک و فقط با نور چراغ قوه امکان ادامه مسیر وجود دارد اما اگر نورپردازی درون آن شود زیبایی های شگفت انگیز و کم نظیر غار به چشم می آید. در کف برخی از تالار های آن آبچال هایی دیده می شود که در فصل زمستان و بهار آب در آنها جریان پیدا می کند. طول این غار شگفت انگیز حدود ۱۲۰ متر است و دارای مناظر طبیعی شامل استالاگمیت و استالاگتیت های متعددی است. این غار دارای تالار های متعددی است که در دو سوی دالان مرکزی قرار گرفته اند و به وسیله دهلیز و راهرو ها به هم مرتبط هستند. برخی از قندیل های غار به گونه ای است که سقف و کف غار را همچون ستون در ردیف های موازی به هم وصل کرده که نمونه این قندیل های ستون مانند در غار کلماکره، غار کتله خور زنجان و غار قوری قلعه کرمانشاه نیز دیده شده است‌. شایان ذکر است که سفالینه های از دوران اشکانیان و ساسانیان در غار درون شیر دیده شده است رومشکان شهر آثار باستانی و اشیای تاریخی است.