پیش‌نویس:عبدالمنان دهزاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عبدالمنان دهزاد فرزند محمد شریف، در سال ۱۳۶۶ خورشیدی در ولسوالی جرم، درۀ خستک ولایت بدخشان متولد شد[۱]، او لیسانس/کارشناسی علوم سیاسی و ماستری/ کارشناسی ارشد روابط بین الملل دارد. او سال‌ها به عنوان روزنامه نگار، استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت نموده و یکی از پرکارترین نویسندگان جوان افغانستان به شمار می‌رود. عمده‌ترین حوزه‌های فعالیت او، مسایل سیاسی افغانستان، بنیادگرایی، تروریسم، عدالت اجتماعی، فلسفی سیاسی و نواندیشی دینی است. از او تا کنون کتاب‌های چون «سرنوشت عدالت اجتماعی پس از طالبان[۲]»، «ریشه‌های جنگ افغانستان[۳]»، «سرنوشت مبهم ما»، نشر شده و چندین کتاب دیگر به صورت مشترک با نویسندگان افغانستانی تحت عناوین «آخوند درویزه[۴]»، «از عقلانیت فقهی تا عقلانیت کلامی[۵]»، نیز به نشر رسانده است. از دهزاد تا کنون ده‌ها مقاله در باره مسایل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در نشریات، سایت‌ها  مجلات گوناگون به نشر رسیده است. 

او اعتقاد دارد که یکی چالش‌های عمده سیاسی در افغانستان، عدم توجه به مشکلات داخلی افغانستان است و بحران داخلی را مقدم بر بحران های بیرونی می‌داند، ملت سازی با تأکید بر هژمونی قومی را نه تنها معقول و درخور پذیرش نمی‌داند؛ بلکه سرآغاز چندپارچگی و بحران سیاسی و اجتماعی می‌داند. آقای دهزاد باورمند است که مشکل مرزی افغانستان با پاکستان ریشۀ قومی دارد تا حقوقی!

به باور او، یگانه راه گذار از بنیادگرایی و افراطیت دینی و سیاسی در افغانستان، تن دادن به کثرت گرایی و نواندیشی دینی است.

  1. «سقوط جمهوریت سه نفره | کلکین|اخبار افغانستان | افغانستان شناسی». ۱۴۰۱-۰۲-۱۹\۰۵:۲۰:۵۹. دریافت‌شده در 2023-05-22. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. دهزاد، عبدالمنان (۱۳۹۴-۰۷-۲۲\۰۰:۵۸:۰۲). «مصاحبه با عبدالمنان دهزاد». Jawedan: News, Opinion & Analysis. دریافت‌شده در 2023-05-22. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. «ریشه های جنگ افغانستان | روزنامه ماندگار». ۲۰۱۹-۰۸-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۲۲.
  4. «آخوند درویزه». Shah M Book Co (به انگلیسی). ۲۰۱۸-۰۳-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۲۲.
  5. «از عقلانیت فقهی تا عقلانیت کلامی چاپ شد | روزنامه ماندگار». ۲۰۱۶-۱۲-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۲۲.