پیش‌نویس:تاریخ تولد عیسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تولد عیسی مسیح
میلاد اثر رابرت کمپین(ح. ۱۴۲۰)، تولد عیسی مسیح را در موعد بهار به تصویر کشیده است
تاریخ9 تا 4 قبل از میلاد

تاریخ تولد عیسی مسیح نه در اناجیل چهارگانه و نه در هیچ منبع تاریخی دیگری ذکر نشده ولی اکثر انجیل شناسان به طورکلی بر تاریخی بین 6 تا 4 قبل از میلاد، زمانی که هرود بزرگ مرد، توافق دارند. مستندات تاریخی آنقدر ناقص هستند که امکان تعیین تاریخ دقیق وجود ندارد ولی این سال از سه طریق مختلف تخمین زده شده است:

به طور سنتی و رایج در مسیحیت، تاریخ تولد عیسی مسیح 25 دسامبر بوده؛ تاریخی که اولین بار رسما توسط ژولیوس یکم در 350 میلادی تعیین گردید، گرچه این ادعا مورد شک و یا بی اساس است. روز یا فصل تولد نیز با روش های مختلفی تخمین زده شده اند از قبیل توضیحات چوپانانی که گوسفندان خود را می چرانده اند.

در سده ی سوم میلادی قضیه ی تاریخ تولد مسیح بسیار مورد توجه قرار گرفت و نویسندگان صدر مسیحیت تاریخ های مختلفی را ذکر کردند. در حدود سال 200 میلادی کلمنت اسکندریه نوشته است:

کسانی هستند که نه تنها سال تولد مولایمان، بلکه روز آن را هم ذکر کرده اند؛ و اینان گفته اند که آن در بیست و هشتمین سال حکومت ژولیوس سزار و در بیست و پنجمین روز از [ماه مصری] پاشون [مقارن 20 مه] روی داده است [...] بعلاوه دیگرانی گفته اند که مسیح در 24 یا 25 فارموثی [20 یا 21 آوریل] به دنیا آمده.

نویسنده ی صدر مسیحیت، لاکتانتیوس می نویسد: "الطاف خداوند نصیب شرق شد، چه او سرچشمه ی نور و روشنایی بخش جهان است و هم اوست که ما را به زندگانی جاودان رهنمون می سازد". به همین دلیل است که مسیحیان اولیه جهت نماز خود را رو به شرق، جهت طلوع آفتاب قرار می داده اند. سنت آگوستین در خطبه ای در اوایل قرن چهارم توضیح می دهد که چرا انقلاب زمستانی روزی است که باید تولد مسیح را جشن گرفت:

چنین است که وی در روزی ولادت یافت که کوتاه ترین در مقیاس زمینی ماست و زان پس طول روزهای متعاقب افزون می گردد. وی که کمر خم کرد تا ما را صعود بخشد به همین خاطر برگزید کوته ترین روزها، ولی آن که سرآغاز فزونی نور است.

استیون هییمانز از دانشگاه آلبرتا مینویسد: "یک سمبل جهان شمول [...] الهام بخش رهبران مسیحیت در رم شد تا انقلاب زمستانی (25 دسامبر) را به عنوان روز تولد مسیح و انقلاب تابستانی را بهعنوان روز تولد یحیی تعمیددهنده انتخاب کنند، علاوه بر اعتدالین بهار و پاییز که به نسبت، حامگی مادران آن ها می شوند. رساله ی De solstitia et aequinoctia conceptionis et nativitatis Domini nostri Iesu Christi et Iohannis Baptistae ( راجع به بشارت و تولد مولایمان عیسی مسیح و یحیی تعمیددهنده در انقلابین و اعتدالین)، که در نیمه ی دوم قرن جهارم نوشته شده، زمان تولد یحیی را انقلاب تابستانی و مسیح را انقلاب زمستانی عنوان می کند.