پرنده‌گیر بزرگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرنده‌گیر بزرگ
رده‌بندی علمی edit
فرمانرو: گیاهان
کلاد: نهان‌دانگان
کلاد: دولپه‌ای‌های نو
راسته: میخک‌سانان
تیره: Nyctaginaceae
سرده: Pisonia
گونه: P. grandis
نام دوبخشی
Pisonia grandis
مترادف

Pisonia viscosa Balf.f.

پرنده‌گیر بزرگ در یک پارک شهری در مالزی .

پرنده‌گیر بزرگ یا دیوپنجه بزرگ،[۱] (Pisonia grandis') گونه‌ای از درختان گلدار از خانواده گل‌کاغذیان است.

شرح[ویرایش]

این درخت دارای برگ‌های پهن و نازک و پوست صاف است و دارای دسته‌هایی از گل‌های خوشبو سبز است که به دانه‌های خاردار چسبنده تبدیل می‌شوند.

پراکندگی آن زمانی اتفاق می‌افتد که دانه‌ها به پر پرندگان بچسبند. تولید مثل رویشی آن نیز اغلب زمانی میسر می‌شود که شاخه‌های افتاده جوانه بزنند یا پاجوش آن به درختان جدید تبدیل شوند.

پراکنش[ویرایش]

درختان پرنده‌گیر (پیسونیا) در سراسر جزیرک‌های مرجانی اقیانوس‌های هند و آرام پراکنده‌اند. این گونه غالباً بر پوشش گیاهی بالغ مرجانی غالب است و در رشته‌های متراکم و ضخیم تا ۲۰ متر (۶۶ فوت) تا رشد می‌کند. بلند. چوب پرنده‌گیرها نسبتاً سست و نرم است و پس از افتادن درختان به سرعت پوسیده می‌شود.

جنگل‌های پرنده‌گیرها محل لانه‌سازی معمولی برای پرندگان دریایی است. یکی از بهترین جنگل‌های پرنده‌گیرها را می‌توان در جزیره مرجانی پالمیرا یافت.

جزیره سنت پیر، گروه فارکوهر، زمانی توسط جنگل پرنده‌گیر بزرگ پوشیده شده بود. این جنگل پس از استخراج کود مرغی بین سال‌های ۱۹۰۶ و ۱۹۷۲ ناپدید شد. پوشش گیاهی طبیعی به منظور خراش دادن کودهای مرغی از بین رفت و چشم‌انداز جزیره بایر شد.[۲]

کاربردها[ویرایش]

برگ‌های پرنده‌گیر بزرگ به‌طور سنتی در برخی کشورها به عنوان سبزی برگی استفاده می‌شود.[۳] آن‌ها بخشی از غذاهای سنتی مالدیو در غذاهایی مانند ماس هونی بودند.

منابع[ویرایش]

  1. "Pisonia grandis". Natural Resources Conservation Service PLANTS Database. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا. Retrieved 6 October 2015.
  2. Piggott, C.J. (1961): Notes on some of the Seychelles Islands, Indian Ocean. Atoll Research Bulletin 83: 1-10. PDF fulltext بایگانی‌شده در ۲۰۰۶-۰۹-۱۳ توسط Wayback Machine
  3. Capricornia Cuisine: Bush Tucker in Central Queensland

پیوند به بیرون[ویرایش]