پدیده بلوری‌زاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پدیده بلوری‌زاده
سوابق مدال
به نمایندگی از  ایران
دو و میدانی زنان
قهرمانی داخل سالن آسیا
مدال نقره – جایگاه دوم ۲۰۰۴ تهران پنجگانه
مدال برنز – جایگاه سوم ۲۰۰۴ تهران ۶۰ متر با مانع
بازی‌های غرب آسیا
مدال طلا – جایگاه اول ۲۰۰۵ دوحه ۴ در ۴۰۰ متر امدادی
مدال برنز – جایگاه سوم ۲۰۰۵ دوحه پرش طول

پدیده بلوری‌زاده (زادهٔ ۹ دی ۱۳۵۳ در تهران[۱]) ورزشکار سابق رشته‌های شنا، دو و میدانی و والیبال و مربی و مدرس بین‌المللی بخش پرش‌های دو و میدانی اهل ایران است. بلوری‌زاده که دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی است، در سال ۱۳۸۲ ورزشکار برگزیده زن ایران و در سال ۱۳۸۰ یکی از ده ورزشکار برتر ایران انتخاب شد. [۲] وی در لیگ سال ۱۳۹۱ به عنوان مربی بدنساز تیم دانشگاه آزاد قهرمان لیگ بسکتبال زنان ایران شد.[۳]

دو و میدانی[ویرایش]

بلوری‌زاده در حال حاضر رکورددار رشته‌های پنجگانه، هفتگانه و ۶۰ متر با مانع ایران است و در سال ۱۳۷۵ رکورد مریم صدارتی در پرش ارتفاع زنان ایران را با حد نصاب ۱٫۶۴ متر پس از ۲۳ سال شکسته بود. بلوری‌زاده در ۳ دوره مسابقات بازی‌های کشورهای اسلامی (۱۹۹۳، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۱) موفق به کسب ۴ مدال طلا در رشته‌های پنجگانه، ۶۰ متر با مانع و پرش ارتفاع و ۴ در ۲۰۰ متر امدادی شده‌است.

والیبال[ویرایش]

وی در سال ۱۳۷۹ در لیگ دسته یک والیبال ایران به عنوان عضوی از باشگاه والیبال هما تهران، به عنوان قهرمانی کشور رسید.[۴][۵] بعلاوه وی به مقام قهرمانی لیگ والیبال زنان کشور در لیگ ۱۳۷۸، لیگ ۱۳۸۰، لیگ ۱۳۸۴ و لیگ ۱۳۸۳، و مقام نایب قهرمانی در لیگ ۱۳۸۵ و لیگ ۱۳۸۶ دست یافته است.[۱]

بلوری‌زاده همچنین از سال ۱۳۷۲ بازیکن و سپس کاپیتان تیم ملی والیبال زنان ایران بود. از افتخارات والیبالی وی می‌توان به مقام دوم اولین دوره مسابقات دانشجویان اسلامی ۱۹۹۳، مقام دوم دومین دوره مسابقات کشورهای اسلامی ۱۹۹۷، مقام دوم سومین دوره مسابقات کشورهای اسلامی ۲۰۰۱ نام برد.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «رزومه پدیده بلوری زاده - دانشگاه علم و صنعت ایران - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی». web.archive.org. ۲۰۱۹-۰۷-۲۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۲۵.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «New Page 1». web.archive.org. ۲۰۰۸-۰۴-۰۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۲۵.
  3. «دانشگاه آزاد قهرمان رقابتهای لیگ برتر بانوان شد». web.archive.org. 2013-10-11. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ اكتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در 2019-07-23. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  4. «روزنامه اطلاعات ۵ بهمن ۱۳۷۹» (PDF). web.archive.org. ۲۰۱۹-۰۷-۲۳. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۲۳.
  5. «هما قهرمان نهمين دوره مسابقات واليبال». ایسنا. ۲۰۰۱-۰۱-۲۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۴.