پاک کوم چول

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پاک کوم چول
نام کره‌ای
هانگول
박금철
هانجا
朴金喆
لاتین‌نویسی اصلاح‌شدهPak Geum-cheol
مک‌کیون–ریشاورPak Kŭm-ch'ŏl
[۱][۲][۳]

پاک کوم چول (به کره‌ای: 박금철) (زاده ۱۹۱۱ – درگذشته مه ۱۹۶۷) یک سیاستمدار اهل کره شمالی بود. او یکی از چریک‌هایی بود که علیه ژاپن می‌جنگیدند و پس از آزادی کره به یک سیاستمدار عالی‌رتبه مبدل شد. پاک و چریک‌های سابق کمیته عملیات گپسان، جناح گپسان را در حزب کارگران کره تشکیل دادند. این جناح درصدد بود تا پاک را جایگزین کیم ایل سونگ در مقام رهبر کره شمالی کند. کیم در ۱۹۶۷ در حادثه‌ای که با نام رویداد جناح گپسان شناخته می‌شود، این جناح را پاکسازی کرد. پاک برای کار در یک کارخانه به حومه شهر فرستاده شد و در ماه می ۱۹۶۷ یا اعدام شد یا در اثر خودکشی درگذشت.

اوایل زندگی[ویرایش]

پاک کوم چول در سال ۱۹۱۱ در شهرستان گپسان، استان هامگیونگ جنوبی که تحت اشغال ژاپن بود به دنیا آمد. او از اوایل دهه ۱۹۳۰ در فعالیت‌های چریکی کمونیستی شرکت داشت. پاک در ۱۹۳۶ با کیم ایل سونگ روبرو شد.[۴] پاک یکی از اعضای مؤسس کمیته عملیات زیرزمینی گپسان شد[۵] و در کنار کیم علیه ژاپنی‌ها جنگید. پس از آزادسازی کره، اعضای کمیته به‌عنوان بخشی از گروه چریکی کیم ایل سونگ، در سیاست کره شمالی شرکت داشتند. تحولات سیاسی منجر به آن شد که چریک‌های گپسان پس از کمیته اصلی گپسان، به‌عنوان یک جناح جداگانه در نظر گرفته شوند[۶] که با نام جناج گپسان شناخته می‌شد و پاک رهبر این جناح بود.[۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • Lee Jong-seok [이종석] (2001). 박금철(朴金喆) [Pak Kum-chol]. 한국민족문화대백과사전 [Encyclopedia of Korean Culture] (به کره‌ای). Retrieved 3 October 2019.
  • Lim Jae-Cheon (2008). Kim Jong-il's Leadership of North Korea. New York: Routledge. ISBN 978-1-134-01712-6.
  • Hoare, James E. (2012). "Kapsan Faction". Historical Dictionary of Democratic People's Republic of Korea. Lanham: Scarecrow Press. pp. 200–201. ISBN 978-0-8108-7987-4.
  • Hamm, Taik-Young (2012). Arming the Two Koreas: State, Capital and Military Power. London: Routledge. ISBN 978-1-134-62066-1.