ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/شهر بدون خودرو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شهر بدون خودرو[ویرایش]

خوب نشد

مقاله حاوی اشکالاتی است که نامزدکننده امکان رسیدگی به آنها را در آینده نزدیک ندارد. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۰۳ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی شهر بدون خودرو
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۶۳٬۹۳۱
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ تاحدودی
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام نشد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.
 شهر بدون خودرو (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Ehsanbasafa (بحثمشارکت‌ها)

بررسی‌کننده:

تاریخ نامزد کردن: ‏۱۶ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۳۲ (UTC)

  • ۳۹۲ روز پیش نامزد شده‌است.

با سلام پیکره متن اصلی مقاله ترجمه از ویکی انگلیسی است. بنده با اصلاح دیباچه و اضافه کردن چندین تصویر با کیفیت بهتر و ۲ تصویر گرافیکی مربوط به موضوع مربوطه سعی کردم تا آن را با معیار وفق بدهم. دو منبع فارسی نیز برای بهبود تاییدپذیری اضافه شده و همچنین یک منبع انگلیسی برای پوشش بخش سیاسی موضوع اضافه شد و همچنین متن این مقاله در ویکی فارسی گسترش و بهبود یافته است.

@Ehsanbasafa: ، درود بر شما و خسته نباشید. من خیلی گذرا جستار شما را خواندم، و در نگاه نخست دیدم که بخش «جستارهای وابسته» شما ایراد دارد. در «جستارهای وابسته» باید پیوندهایی را آورد که در خود جستار به‌کار نرفته باشند (پس برای نمونه دوچرخه‌سواری نباید در «جستارهای وابسته» باشد). واژۀ طراحی شهری نیز چندین‌بار در خود جستار به‌کار رفته و می‌شود از همانجا به صفحۀ مربوطه پیوند داد و آن را از «جستارهای وابسته» زدود. زیاد بودن «جستارهای وابسته» لزوماً دال بر خوبیده بودن نیست.Darknessswamp8 (بحث) ‏۱۷ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۰۴ (UTC)[پاسخ]
با سلام خدمت شما دوست عزیز و خیلی ممنون از اشاره به این ایراد. بنده این مشکل را اصلاح کردم. ✓ Ehsanbasafa (بحث) ‏۱۷ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۰۲ (UTC)[پاسخ]
خواهش می‌کنم. دو مورد دیگر نیز می‌توانم اشاره کنم:
  • یکی از یادداشت‌ها به زبان انگلیسی نوشته شده.
  • حس می‌کنم جستار به ویراستاری نیاز دارد؛ برای نمونه، جملۀ «در نتیجه در این تصویر تعداد زیادی دوچرخه، عابران پیاده، و افرادی که در حال رفت و آمد برای خرید هستند را می‌توانید ببینید» با توجه به شیوه‌نامه ویراسته نیست.
Darknessswamp8 (بحث) ‏۱۹ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۴۶ (UTC)[پاسخ]
سلامی دوباره،
مورد اول را اصلاح نمودم. ✓
مورد دوم نیز بخشی که به آن اشاره کرده بودید را اصلاح کردم.✓ Ehsanbasafa (بحث) ‏۱۹ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۲۸ (UTC)[پاسخ]
مورد دوم همچنان رای اضافی باقی‌مانده. در یک جای دیگر نیز آمده «دسترسی راحت خود را به داخل و مرکز شهر را از دست بدهند» که یکی از راها باید برداشته شود.سیَه مُرداب (بحث) ‏۲۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۱۹ (UTC)[پاسخ]
اصلاح شد. ✓ Ehsanbasafa (بحث) ‏۲۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۲۲:۳۰ (UTC)[پاسخ]
یک مورد دیگر «تأثیر مثبتی بر کاهش میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را خواهند داشت»، اینجا اصلا مفعولی نداریم.سیَه مُرداب (بحث) ‏۲۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۲۱ (UTC)[پاسخ]
اصلاح شد ✓ Ehsanbasafa (بحث) ‏۲۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۱۸ (UTC)[پاسخ]

درود. سه اشکال در نگاهی کلی به چشمم آمدند که درخواست دارم برطرف شوند:

  1. خطای رفرنس شماره ۲۶ برطرف شود.
  2. COVID19 در بخش «بارسلون» فارسی نوشته شود.
  3. بخش یادداشت‌ها عنوانش به برابرها یا واژه‌نامه تغییر کند. Taddah (بحث) ‏۲۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۰۵:۴۷ (UTC)[پاسخ]
با سلام، این سه مورد اصلاح شدند. ✓ Ehsanbasafa (بحث) ‏۲۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۳۲ (UTC)[پاسخ]
درود. به نظرم متن هنوز در جاهایی روان نیست. همچنین هنوز می‌توان در متن از برخی واژه‌های واریج فارسی استفاده کرد. با سپاس فراوان AKhaleghizadeh (بحث) ‏۲۴ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۵۱ (UTC)[پاسخ]
سلام و خسته نباشید. ممنون میشوم اگر مقدور است به قسمت‌های ایراد دار آن اشاره کنید تا بنده آن را اصلاح کنم. Ehsanbasafa (بحث) ‏۲۴ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۱۲ (UTC)[پاسخ]

متن مقاله به صورت ماشینی ترجمه شده است و نثر مناسبی ندارد. چند مورد را به صورت نمونه می آورم:

  • «شهرهای بدون خودرو بسته به هر نقطه جغرافیایی و شهر دارای تفاوت‌هایی در ویژگی‌های خاص خود هستند» ---> شهرهای بدون خودرو، بسته به موقعیت جغرافیایی‌شان، ویژگی‌های خاص خود را دارند.
  • «اما به‌طور کلی این شهرها دارای یک هسته مسکونی و یک منطقه پیرامونی مبتنی بر خدمات خواهند بود و دارای شبکه‌های ترابری برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران هستند.» --> اما چنین شهرهایی عموما یک هسته مسکونی، یک منطقه پیرامونی و شبکه ای از راهها دارند که عابران پیاده و دوچرخه سواران می توانند از آنها استفاده کنند.
  • «در این نوع مدل از شهرها معمولاً پارکینگ‌ها از مراکز شهرها به نقاط پیرامونی شهرها منتقل می‌شوند و در نتیجه کاربری زمین فضاهای پارکینگی خالی شده را می‌توان به نحوی دیگر اختصاص داد.» --> در چنین شهرهایی، پارکینگ خودروها از داخل شهر، به منطقه های پیرامونی منتقل می شود و می توان کاربری پارکینگ های داخل شهر را تغییر داد.

مثالهای فوق مربوط به یکی از پاراگرافهای مقاله است. طبعا روان سازی متن و استفاده از نثر و بیان و انشایی متناسب با زبان فارسی، یکی از ضرورتهای بنیادی باقی ماندن مقاله در فرآیند نامزدی است. بنابراین پیشنهادم این است که زمانی را اعلام کنید و طی آن زمان، مقاله را خیلی با دقت بخوانید و بازنویسی کنید (یا اگر کاربر دیگری داوطلب است از وی کمک بگیرید) و سپس پینگ کنید تا اگر تغییرات به حدی بود که معیار نخست را پوشش می داد، بررسی را ادامه دهیم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۶ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۳۸ (UTC)[پاسخ]

با سلام و درود خدمت @مرتضا و با تشکر از وقتی که می‌گذارید،
جستار را بار دیگر و به طور دقیق و کلی بازنویسی کردم. می‌توانید به نسخه تفاوت آن برای مشاهده تغییرات مراجعه کنید. جمله‌هایی که شما به آن اشاره کردید نیز اصلاح شدند. اگر هنوز ایرادی از منظر نثر و انشا موجود است که بنده متوجه آن نشده‌ام به آن اشاره کنید تا آن را اصلاح کنم. به نظر خود بنده در سطح کلان ایرادی از این منظر دیگر موجود نیست. Ehsanbasafa (بحث) ‏۲۶ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۳۰ (UTC)[پاسخ]
  • «در طی ادامه این فرایند، شبکه‌های عابر پیاده و دوچرخه نیز به تدریج پدیدار می‌شود و به چند نقطه از شهر می‌پیوندد.» متوجه معنای این جمله نشدم.
  • «ساخت پارکینگ در میدان و مرکز اصلی شهر می‌تواند امکان دسترسی به حاشیه شهر را فراهم کند اما ممکن است دسترسی به مرکز شهر را مسدود کند.» همینطور این جمله.
  • «در این مدل همچنین پارکینگ‌هایی در پیرامون شهر ایجاد خواهند شد تا به مردم اجازه پارک خودرو در مناطق پیرامونی و مرزی شهر و استفاده از خدمات پارک سوار و ترابری عمومی داده شود.» این جمله عملا تکراری است.

٪ مرتضا (بحث) ‏۲۹ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۰۹ (UTC)[پاسخ]

با سلام و درود مجدد،
این ۳ مورد بازنویسی شدند. Ehsanbasafa (بحث) ‏۲۹ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۲۱:۴۳ (UTC)[پاسخ]
  • «انگیزه‌های اصلی برای ایجاد یک شهر بدون خودرو یا انتقال و گذار به آن شامل کاهش وابستگی به خودرو، کاهش پیامدهای استفاده از خودرو، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، و همچنین امکان تخصیص مجدد زمین و فضاهای مورد استفاده خودروها می‌باشد.» چند نکته:
    • اول این که در فارسی، بر خلاف انگلیسی، بعد از کاما، «و» نمی آید جز در موارد بسیار استثنایی.
    • دوم این که مگر آلودگی هوا و آلودگی صوتی، «پیامدهای استفاده از خودرو» نیستند؟ پس قرار دادن آنها در جمله بندی فوق به نظر من اشکال دارد.
    • من اگر جای شما باشم، به جای این که در یک جمله همه چیز را کمپرس کنم، در دو سه جمله آن را می پرورانم. مثلا چیزی شبیه به این: «انگیزه اصلی برای ایجاد شهرهای بدون خودرو، کاهش پیامدهای استفاده از این وسیله آلاینده است؛ چنان که می توان با کاهش وابستگی به خودرو، آلودگی هوا و آلودگی صوتی را کاهش داد و علاوه بر این، می توان از مساحت زیادی از زمینهای شهری که برای استفاده از خودروها اشغال می شود، استفاده های بهتری کرد.» به نظر من خواننده اینطوری هم تجربه بهتری پیدا می کند و هم آنچه می خواهید به او منتقل کنید بهتر در ذهنش می نشیند.
  • در مورد تغییری که داده اید، من متوجه نمی شوم که ساخت پارکینگ در مرکز شهر می تواند دسترسی به مرکز شهر را مسدود یا محدود کند؟ اگر منظور را به زبان خودمانی بنویسید شاید در جمله بندی بتوانم کمکی بکنم.
  • «ساختار این شبکه‌های ترابری امکان ایجاد اجزا و ساختارهای لجستیکی و آمادی برای واردات و صادرات متمرکز به شهر و جمع‌آوری زباله را نیز می‌دهد.» این جمله حاوی واژگانی است که با متن شما سنخیت ندارد. «لجستیک و آماد» یک مقدار نظامی است. صادرات و واردات معمولا برای ورود و خروج کالا از مرزهای یک کشور استفاده می شود. فکر کنم متوجه منظورتان هستم اما بیانتان برای این منظور مناسب نیست. آیا می خواهید بگویید «خیابان ها طوری طراحی می شوند که امکان انجام کارهای ضروری مانند جابجایی کالا و جمع آوری زباله با استفاده از خودرو مقدور باشد.»؟
  • دقت دارید که مقاله مربوط به «شهر» است، اما از اصطلاحات مربوط به شهر مانند خیابان، کوچه، محله، برزن، حومه، بازار، فضای سبز، خدمات شهروندی، خانه، رفت و آمد، ترافیک و... یا استفاده نشده و یا به ندرت استفاده شده است؟ به جای آن اصرار کلماتی مانند هسته، منطقه، ترابری، زیرساخت، امکانات، تسهیلات، خدمات، اقامتگاه پرتکرار هستند. خب چه اشکالی دارد از واژگانی استفاده کنیم که با تقریب خوبی همان معنا را می رسانند اما در عوض به خوبی روی کانتکست می نشینند؟ مثلا به جای «هسته شهرهای بدون خودرو شامل اقامتگاه‌ها و محله‌های زندگی شهروندان و یک فضای عمومی است که در مرکز این اقامتگاه‌ها قرار گرفته‌است.» بگوییم: «در شهرهای بدون خودرو، خانه های شهروندان در محله هایی در مرکز شهر جانمایی می شود و در اطراف هر خانه و برزن، محوطه سازی صورت می گیرد.»

٪ مرتضا (بحث) ‏۳۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۱۲ (UTC)[پاسخ]

مورد اول: اصلاح شد.
مورد دوم: بله از پیامدها نیز می‌باشد اما با این حال قطعا یک «انگیزه» نیز برای شهروندان خواهد بود. اگر فکر میکنید لازم به آوردن آن در این قسمت نیست می‌توانید آن را حذف کنید.
خب من که جمله بندی پیشنهادی ام را نوشتم. بر همان مبنا اصلاح کنید. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۳۷ (UTC)[پاسخ]
اصلاح شد. Ehsanbasafa (بحث) ‏۱ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۴۹ (UTC)[پاسخ]
مورد سوم: به طور کلی منظور این است که اگر در مراکز شهرها پارکینگ باشد دسترسی به مرکز شهر برای خودروها آسان‌تر خواهد شد چون خودروها امکان پارک کردن در مرکز شهر را خواهند داشت و مردم ترجیح یا انگیزه‌ای برای استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه سواری یا پیاده روی نخواهند داشت.
جمله این است: «در مدل‌های پیشین طراحی شهری با ساخت پارکینگ در مراکز شهرها امکان دسترسی بیشتر شهروندان به حاشیه شهرها فراهم می‌شد اما این اقدام ممکن است دسترسی به مرکز شهر را محدودتر کند» من نمی توانم ارتباطی بین این جمله و آنچه گفته اید برقرار نمی کنم.» ٪ مرتضا (بحث) ‏۳۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۳۷ (UTC)[پاسخ]
با سلام میتوانید دوباره بررسی کنید این قسمت را بازنویسی کردم. Ehsanbasafa (بحث) ‏۱ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۴۹ (UTC)[پاسخ]
مورد چهارم: واژه لجستیک و آماد در بسیاری از منابع علوم اقتصادی و تجارت نیز استفاده می‌شود. (به دلیل اهمیت شاخه اقتصاد ترابری در اقتصاد که یکی از شاخه‌های اصلی آن است) علاوه بر ارتباط شهر با طراحی شهری و شهرسازی، شهر به نوعی یک واحد اقتصادی در نظر گرفته می‌شود بنابراین به نظر بنده مشکلی از منظر استفاده از این واژه نیست. بله منظور بنده همان جمله‌ای است که نوشته‌اید اگر فکر میکنید ساختار مشکلی دارد ممنون می‌شوم آن را تغییر دهید.
مشکل، در ارتباط برقرار کردن مخاطب شماست. ویکی پدیا، دانشنامه عمومی است و تعبیر یکی از کاربران را که «هر فارسی زبان با مدرک تحصیلی دیپلم باید آن را متوجه بشود» را بسیار می پسندم. اگر یک مقاله علمی در یک ژورنال یا دانشنامه تخصصی اقتصادی می نوشتید، حق با شما بود. آنجا کسی که مقاله را می خواند، از ابتدا مفهوم «لجستیک» را می داند. اینجا ولی نه الزاما. همین الان شما برای توجیه استفاده از این کلمه دو مرحله استدلال کردید؛ اول: این کلمات بار معنایی اقتصادی دارند و دوم: شهر را می توان یک واحد اقتصادی در نظر گرفت. خودتان را جای خواننده عام بگذارید و جمله را بخوانید. آیا قادر است همینطور استدلال کند و معنا را دریابد؟ جمله باید مفهوم را در ساده ترین فرم خود منتقل کند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۳۷ (UTC)[پاسخ]
با سلام تلاش نمودم تا جستار برای مخاطب عمومی ساده‌تر شود. Ehsanbasafa (بحث) ‏۱ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۵۰ (UTC)[پاسخ]
‌مورد پنجم: مقاله با توجه به منابع و ویکی انگلیسی نوشته شده. منابع اکثرا نگاهی کلان به موضوع دارند بنابراین ترجیح به استفاده از این واژگان به نظر بنده بهتر است چون بسیاری از کلانشهرها همچون توکیو را نیز باید شامل نمود و نمیتوان در سطح خرد همچون خیابان و کوچه به آنان نگاه کرد البته شکی در اهمیت آنان نیست. همچنین بنده تلاش داشته ام که پیوند به مباحث خرد همچون خیابان، فضای سبز و ... را که دارای جستارهای خود در ویکی‌پدیا هستند را بدهم. در جستارهای وابسته نیز می‌توانید پیوند به مباحثی چون خیابان کامل، خیابان زندگی و زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری را نیز ببینید. در ویرایش اخیر پیوند به جستارهای محله و کوچه نیز داده شد. به نظر بنده در این باب حداقل جستار برای وپ گمخ مناسب است. Ehsanbasafa (بحث) ‏۳۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۲۲ (UTC)[پاسخ]
خب الان مخاطب شما معنای «شبکه ترابری» را درک می کند؟ «پهنه پیرامونی» را می تواند متوجه شود؟ مقصود از «تسهیلات» را درمی‌یابد؟ در بعضی رسانه ها، هنگام اعلام وضعیت راهها، از اصطلاح «محور مواصلاتی» استفاده می شود و همیشه برای من سوال است که چرا از «راه» استفاده نمی کنند. استفاده از «خیابانها»، «حومه» و «خدمات شهری» به جای واژگان مذکور، خللی در معنای مورد نظر شما به وجود نمی آورد. توکیو هم خیابان دارد، حومه دارد و در آن خدمات شهری ارائه می شود. بقیه شهرها هم همینطور. دقت داشته باشید که جستارهای وابسته و پیوند دادن واژگان ربطی به فهم مستقل مقاله ندارد و برای مطالعه بیشتر یا برای وقتی است که کاربر می خواهد عمق بیشتری به مطالعه خود بدهد و فهم یک مقاله نباید منوط به خواندن مقالات دیگر باشد. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۳۷ (UTC)[پاسخ]
سلام اصطلاحاتی را که ممکن است برای مخاطب عمومی قابل فهم نباشد را ساده تر نمودم. همانطور که گفتم در اکثر مقالات انگلیسی که من دیدیم نگاهی کلان به موضوع شده و کلمات «خیابان» و «حومه» که خرد تر هستند کمتر استفاده شده و ترجیح بر استفاده از کلمات سطح کمی کلان تر همچون «منطقه»، «مرکز شهر» «منطقه یا پهنه پیرامونی» و «کاربری زمین» و ... در منابع بوده. به عنوان مثال در آخرین منبعی که به جستار اضافه نمودم نیز این موضوع را می‌توان دید. Ehsanbasafa (بحث) ‏۱ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۰۵ (UTC)[پاسخ]
  • یک نکته هم در مورد مسیری که با هم می رویم در نظر داشته باشید. اینجا فرض بر این است که معیارها را به خوبی شناخته اید و مقاله را با آنها منطبق کرده اید و اگر جایی عدم انطباقی وجود دارد، خودتان قادرید که مساله را حل کنید. بنابراین، این رویکرد خوبی نیست که اگر جایی به مساله ای برخوردیم، بگویید «خودتان اصلاح کنید». چون ممکن است من فرصت یا علاقه برای «اصلاح کردن» نداشته باشم و مقاله روی زمین بماند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۳۷ (UTC)[پاسخ]
    با سلام و با تشکر از توضیحات داده شده در اولین فرصت ایرادات وارده را اصلاح خواهم نمود. Ehsanbasafa (بحث) ‏۳۰ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۲۲ (UTC)[پاسخ]
    با سلامی مجدد اصلاحاتی را در ویرایش‌های اخیر انجام دادم و تلاش نمودم تا خواندن مقاله برای مخاطب عمومی ساده تر شود. Ehsanbasafa (بحث) ‏۱ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۴۸ (UTC)[پاسخ]
  • در مورد مقالات و کتابها که صفحه بندی دارند، لطفا شماره صفحه را ذکر کنید. الان من منبع یادکرد شماره 6 را گشتم و «یک شهر بدون خودروی آرمانی، معمولاً از دو منطقه یا پهنه تشکیل می‌شود» را در آن نیافتم. ضمن این که در همین منبع شماره 6، چندین بار از کلمه street استفاده شده است که شما فرموده اید در منابع انگلیسی از چنین واژگانی استفاده نمی شود.

٪ مرتضا (بحث) ‏۱ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۵۰ (UTC)[پاسخ]

سلامی دوباره در در صفحه ۲۸۷ مشخصا اشاره شده «This periphery-and-core structure of a neighbourhood will create an ideal living environment, where the local residents do not have to go a long way between parking places and homes or worry about car or motorbike accidents». در ضمن بنده ادعایی نکردم که واژه خیابان در منابع انگلیسی استفاده نمی‌شود! بلکه توجه بیشتر معطوف به سطح کلان است. در همین مقاله و در همان صفحه و در صفحه بعدش اگر دقت به تصاویر نیز داشته باشید توجه‌ای کلی به شده و فقط توجه به یک خیابان نبوده. (در همین جستار مورد بحث نیز ۱۲ بار کلمه خیابان به کار رفته و بنده مشکلی با این واژه ندارم!) در ویرایش اخیر برای این منبع به صفحه آن اشاره کردم. Ehsanbasafa (بحث) ‏۱ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۲۱:۰۷ (UTC)[پاسخ]
ممنون می‌شوم بنده را در خصوص نحوه صحیح مشخص سازی صفحه در کنار منبع راهنمایی نمایید فعلا آن را به صورت (صفحه ۲۸۷) در کنارش نوشته‌ام.Ehsanbasafa (بحث) ‏۱ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۲۱:۱۵ (UTC)[پاسخ]
ممنونم از پاسخ سریع شما. آن صفحه را خواندم. فقط یک نکته اساسی دارم. در این مقاله، شهر هانوی موردکاوی شده است و این تقسیم بندی دو منطقه ای و این که شرایط ایده آلی را برای زندگی فراهم کرده است، در مورد هانوی مطرح شده است. اما در مقاله شهر بدون خودرو، شما آن را به عنوان یک قاعده کلی بیان کرده اید و گفته اید که «یک شهر بدون خودروی آرمانی، معمولاً از دو منطقه یا پهنه تشکیل می‌شود». من با این نتیجه گیری موافق نیستم چون همانطور که توضیح دادم، منبع چنین حرفی نزده است. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۵:۵۱ (UTC)[پاسخ]
با سلام و ممنون از انتقاد به جا و سازنده شما. بله این تحقیق یک مطالعه موردی بود که فقط روی شهر هانوی تمرکز داشت. بنده این قسمت را بازنویسی کردم و دو منبع دیگر برای تعریف جدید و بازنویسی شده را اضافه نمودم. همانطور که در ابتدای همان بند نوشته شده هیچ تعریف مشخصی برای شهر بدون خودرو وجود ندارد و این تعریف به نظر در منابع بر اساس مدل مناطق متحدالمرکز داده شده. در این دو منبع افزوده شده نیز میتوان دید که به نظر این طرح ها در ابتدا برای بدون خودرو سازی مرکز داده می شوند و یک پهنه حاشیه ای دور ان موجود است. Ehsanbasafa (بحث) ‏۲ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۲۸ (UTC)[پاسخ]
  • برای ذکر شماره صفحه، از پارامتر pages= در الگوی یادکرد استفاده کنید.
  • با توجه به این که مقاله شما بیشتر تالیفی است تا ترجمه، پیشنهاد من این است که به جای الگوی cite، از الگوهای فارسی مانند یادکرد ژورنال، یادکرد وب یا یادکرد کتاب استفاده کنید. این پیشنهاد است و الزامی به تغییر الگوهای یادکرد فعلی نیست. می توانید اگر صلاح دیدید، در کارهای بعدی تان یا در منابعی که به همین مقاله می افزایید از این الگوها استفاده کنید.
  • یادکرد شماره 4 که اضافه کرده اید، پارامترهایش به خوبی وارد نشده است. در یادکرد منبع باید حتی الامکان اطلاعات را تکمیل کنید. نام نویسنده، ناشر، سال انتشار و امثال این را باید وارد کنید (مگر این که مواردی در خود منبع ذکر نشده باشد.)
  • همین یادکرد شماره 4 را هم شماره صفحه نگذاشته اید.
  • در یادکردهای اضافه شده؛ 6 و 4 هم من نمی توانم صحت ادعای مطرح شده را تایید کنم. این که «هیچ طرح مشخصی برای طراحی یک شهر بدون خودرو وجود ندارد» و «این مدل از شهرها معمولاً از دو منطقه یا پهنه تشکیل می‌شود» نیازمند تایید شدن توسط یک منبع دارد. منبعی که آن را تصریح کرده باشد. می دانم که انشای جمله را نسبت به قبل تلطیف کرده اید و منابع جدیدی افزوده اید. اما این از نظر من کافی نیست. ما ویکی پدین ها مجاز نیستیم نتیجه مقالات موردکاوی را تعمیم دهیم و قاعده استخراج کنیم.
  • در همین پاراگراف، دو جمله «هیچ طرح مشخصی برای طراحی یک شهر بدون خودرو وجود ندارد» و «یک طرح شهر بدون خودروی تعریف مشخصی از یک شهر بدون خودرو ندارند» یک جمله هستند و «تکرار» یکی از ایرادهای اساسی وارد به این مقاله است.
  • این را می خواستم بعدا که به آن بخش رسیدیم خدمتتان بگویم، اما خب به آنجا نرسیدیم. این که شهر یزد را در فهرست شهرهای بدون خودرو گذاشته اید، مصداق وپ:تحقیق دست اول است. منابعی که اشاره کرده اید، خبرگزاری ایسنا و خبرگزاری صدا و سیما هیچکدام اشاره ای به این که «یزد شهر بدون خودرو است» نکرده اند و اگر هم کرده بودند، اصلا اعتبار و صلاحیت آن را نداشته اند و برای این ادعا شما نیازمند یک مقاله معتبر دانشگاهی حتی الامکان بی طرف هستید. این که می گویم تحقیق دست اول یعنی این که شما تعریف شهر بدون خودرو را می دانید، ویژگی های مطرح شده در منابع مورد اشاره را با آن تعریف محک زده اید و خودتان استنباط کرده اید که یزد شهر بدون خودرو است. خب، این روشی است که ما به عنوان ویکی پدین مجاز به انجام آن نیستیم.

٪ مرتضا (بحث) ‏۸ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۷:۵۰ (UTC)[پاسخ]

با سلامی دوباره،
در اولین فرصت ایرادات را اصلاح میکنم. Ehsanbasafa (بحث) ‏۸ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۱۶ (UTC)[پاسخ]
@Ehsanbasafa: درود. کاری انجام شد؟ ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۰ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۱۵ (UTC)[پاسخ]
با سلام خدمت @مرتضا و با تشکر از زحمات و وقتی که برای این وپ:گمخ صرف کرده‌اید. بنده به دلیل عدم مشارکت طلب پوزش از شما را دارم. بنده چندین وقت است که به دلیل مسائل متعددی قادر نبوده‌ام فرصتی برای مشارکت عمده در ویکی‌پدیا داشته باشم و به احتمال زیاد تا ماه آینده نیز قادر به مشارکت نخواهم بود. اگر مقدور است و تمایلی توسط دیگر کاربران یا شما برای ادامه این روند برای این گزینش وجود دارد این وپ:گمخ را ادامه دهید و اگر تمایلی نیست و ضرورت دارد این وپ:گمخ بسته و جمع بندی شود. Ehsanbasafa (بحث) ‏۱۰ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۳۵ (UTC)[پاسخ]
صبر می کنیم تا برای شما فراغت حاصل شود. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۱ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۰۵:۱۳ (UTC)[پاسخ]
@Ehsanbasafa: درود. آیا فرصتی پیدا شد (یا در آینده نزدیک پیدا خواهد شد) برای پیشبرد این گمخ؟ ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۳۱ (UTC)[پاسخ]
با سلام و طلب پوزش از شما مرتضی عزیز، متاسفانه بنده در آینده ای نزدیک فرصتی پیدا نخواهم کرد. Ehsanbasafa (بحث) ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۲۹ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.