ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/حسن صباح

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حسن صباح[ویرایش]

خوب شد

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
خوب شد

معیارهای خوبیدگی برآورده شدند:

  • نثر: قابل قبول
  • تأییدپذیری: تمامی مطالب در حد خوبیدگی
  • شمول: کفایت می‌کند
  • بی‌طرفی: بیطرفانه
  • پایداری: پایدار
  • طراحی: خوب

با تشکر از کاربر N.badihi بابت این مقاله خوب. فقط برای مرحله برگزیدگی، باید بخش منبع‌شناسی به مقاله اضافه شود و تمامی پیوندهای مرتبط (تا آنجا که سرشناسی دارند) ساخته شوند. به امید موفقیت شما -- ImanFakhri (بحث) ‏۳۰ ژوئن ۲۰۱۸، ساعت ۰۸:۲۶ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

نامزدکننده:N.badihi (بحث) ‏۱۳ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۶:۳۸ (UTC)[پاسخ]

حسن صباح به عنوان داعی اسماعیلی و بنیانگذار اسماعیلی نزاری شخصی مهم به شمار می‌آمد که متاسفانه به‌طور مطلوب به آن پرداخته نشده‌بود؛ من تمام تلاش خود را به‌کار گرفتم که مطلب مناسبی بنویسم. با این حال احتمالا نکاتی هست که دوستان متذکر شوند و در روند بهبود مقاله، من را یاری دهند. بی‌صبرانه منتظر نظرات و انتقادات کاربران عزیز هستم. سپاس N.badihi (بحث) ‏۱۳ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۲۲:۳۱ (UTC)[پاسخ]

نظر سید
@N.badihi: مطالب مربوط به اسماعیلیه و حسن صباح در مقاله سلجوقیان کرمان را که به تازگی برگزیده شده است را ببینید.--سید (بحث) ‏۱۳ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۹:۳۱ (UTC)[پاسخ]
  • @N.badihi: به نظرم می توانید از اطلاعاتی که درباره فاطمیان داده شده نیز برای افزودن یک بخش زمینه تاریخی استفاده کنید. الان مقاله یک بخش در خصوص توضیح وضعیت فاطمیان/اسماعیلیان در سده پنجم کم دارد، که باید در ابتدای مقاله افزوده شود.
  • بخش سفر به مصر بسیار ناقص است و از کنار موضوعات مهم با یک عبارت ساده می گذرد.
  • من حکایتی شنیده ام که نمی دانم صحیح است یا خیر. وقتی حسن می میرد جنازه اش را به دستور وی در تیزاب سلطانی می اندازند و وانمود می کنند که غایب شده است. حتی اگر این موضوع افسانه باشد، به علت اشتهارش لازم است بررسی شود.--سید (بحث) ‏۱۴ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۰۲:۵۸ (UTC)[پاسخ]
@Sa.vakilian: بخشی را در خصوص وضعیت فاطمیان/اسماعیلیان ایجاد خواهم‌کرد. اما در رابطه با سفرهای صباح به خصوص به مصر اطلاعی در دست نیست. منابع زیادی را بررسی کردم اما بیش‌از این چیزی نبود. در واقع حسن صباح کتاب خاص یا هیج سفرنامه‌ای از خود به جای نگذاشته که بتوان بر اساس آن یا نوشته‌های دیگر نویسندگان از زندگی او اطلاعی یافت. ویکی‌های دیگر را نیز بررسی کردم اما متاسفانه در رابطه با دوران کودکی، جوانی و آغاز فعالیت صباح مطالب بسیار ناقص و کمی موجود است. اگر شما منبعی سراغ دارید که بتوان به آن استناد کرد و ابهامات این بخش را برطرف کرد، لطفا معرفی کنید من حتماا بررسی می‌کنم. موضوع آخری که فرمودید را تا به‌حال نشنیده بودم و متاسفانه در کتابی هم به این مطلب برنخوردم :) کدامین کتاب به این موضوع اشاره کرده‌است؟ N.badihi (بحث) ‏۱۴ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۳۳ (UTC)[پاسخ]
دست کم یک توضیحی در همان بخش خلافت فاطمی در خصوص بدرالجمالی و ایجاد انشقاق نزاری و مستعلوی بسازید. پیشنهاد می کنم کتب فرهاد دفتری را ببینید. یک کتاب درباره اسماعیلیه دارد که به فارسی ترجمه شده است و یک کتاب جدید انگلیسی هم در خصوص تاریخ شیعه نوشته است.--سید (بحث) ‏۱۵ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۰۵:۳۴ (UTC)[پاسخ]
@Sa.vakilian: سلام، چشم. مواردی را که فرمودید رعایت می‌کنم و بخش‌های جدید را نیز ایجاد می‌کنم. تشکر :)N.badihi (بحث) ‏۱۵ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۹:۲۸ (UTC)[پاسخ]
@Sa.vakilian: درود. بخش فاطمیان مصر را که فرموده بودید، در مقاله ایجاد کردم.N.badihi (بحث) ۱۷ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۱۰ (UTC)
نظر محک

سلام، موضوع بسیار بسیار خوبی است و در ویکی فا نیاز به وجود آن احساس می‌شد. از روی کنجکاوی زیادم، علی رغم وقت نداشتن، خواندمش و موارد زیر به نظرم لازم آمد که بیان شوند:

  • ویکی‌پدیای اردو نام حسن صباح را به صورتی نوشته که گویا صباح نام پدر اوست؛ اگر این مطلب صحیح باشد، بایستی در بخش «ولادت و زندگی صباح» بیان شود و البته عبارت صباح به تنهایی ابهام می‌آفریند و به جایش باید از نام کاملش یا فقط «حسن» بهره جویید.
  • بخش‌بندی زیاد جالب نیست.
    • برای مثال در حال حاضر «قلعه الموت» سرتیتر اول، «استقلال قهستان» سرتیتر دوم، «تصرفات اسماعیلیان» زیرتیتر قهستان هستند. مگر آن دوتای اول خودشام «متصرفات اسماعیلی» نبودند؟! این نام مناسب آن بخش نیست. بهتر است یک سرتیتر کلی‌تر (مثلا آغاز شورش یا استقلال یافتن) بسازید و این مطالب بر اساس مراحل متفاوتی از فعالیات حسن صباح (یا شاید اقدامات دشمنانش) به چند زیرتیتر تقسیم شود. ضمنا بخش آخر به استراتژی حسن صباح در مبارزه پرداخته که باید با مطالبی در بخش‌های بعدیش ادغام شود.
    • مثال دیگری از بخش‌بندی بدتان در بخش «معارضه سیاسی و نظامی با سلجوقیان» است، که به نظرم اصلا جایش آنجا نیست. باید در ابتدای مقاله باشد چون وضعیت پیش از اقدامات حسن صباح را نشان می‌دهد و شکل حاضرش سیر خطی حوادث را بهم ریخته. ولی در همین بخش قسمت‌هایی هست که با مطالب بخش‌های قبل هم‌پوشانی دارد (باید ادغام شود) یا در وحله‌های زمانی پس از قهستان رخ داده‌اند (باید بخش جدیدی تشکیل دهند.)
    • پیشنهاد من درباره بخش‌ها: بخش «ولادت و زندگی صباح» باید به دو بخش تجزیه شود: «ولادت» و «جوانی/تحصیل». همچنین «افسانهٔ سه یار دبستانی» باید زیرتیتر «ولادت» شود. بین این زیرتیتر و «جوانی» هم بخش «معارضه سیاسی و نظامی با سلجوقیان» باشد که شرایط خاورمیانه این برحه زمانی را معین کرده. بعد برود سروقت «آغاز شورش» که خود سه بخش داشته باشد: «قلعه الموت» و «قهستان». پس از آن هم مطالبی که ذکر شد، زیرتیترهای جدیدی (مثلا صلح با فلانی و جنگ در بهمان جا) بسازند. پس از این که جنگ‌ها یکایک بیان شد، بیایید روش مبارزه و استراتژی جنگ و حشاشین و غیره را در سرتیتر جدید بیان کنید.
  • نقشه ندارد. از Alamut.png حتماً استفاده کنید. (بعدا وقت شد اسامی در نقشه را هم ترجمه میکنم) در سکشن‌های اول از نقشه قلمرو سلاجقه در عهد ملکشاه هم استفاده کنید.
  • دو شاهرود (یکی در کومس و یکی دیلمان) وجود داشته، چک کنید لینک‌هایتان صحیح باشد.
  • برخی کلمات مانند عبدالملک بن عطاش در تمامی سکشن‌ها لینک شدند. فقط بار اول لازم است و باقی بباید حذف شوند.

گرچه در کل مقاله خوبی است ولی این نامرتب بودن بخش‌ها موجب سردرگمی می‌شود. لطفاً این مشکل را حل کردید، ندا دهید تا باقی آنچه نخواندم را هم بخوانم. --محک 📞 ‏۱۳ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۵۹ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian: درود. مقاله‌ی سلجوقیان کرمان را به ویژه بخش «وضعیت دینی» را قبلا مطالعه کردم، بسیار خوب توضیح داده‌شده.N.badihi (بحث) ‏۱۴ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۰۲:۱۵ (UTC)[پاسخ]
@محک: درود، بسیار ممنون از این‌که وقت گذاشتید و مقاله را مطالعه کردید و همین‌طور سپاس ویژه از نظرات و پیشنهادهایی که داشتید. تلاش می‌کنم تا هرچه زودتر مشکلاتی که هست را برطرف کنم. تغییرات اساسی در بخش‌بندی مقاله میدهم و نکاتی که فرمودید را لحاظ می‌کنم. تشکر... N.badihi (بحث) ۱۴ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۰۲:۲۰ (UTC)
@محک: سلام، تمام مواردی که فرمودید را انجام دادم. اگر در بخش‌بندی یا موارد دیگر مشکلی هست بفرمائید تا حل کنم.N.badihi (بحث) ‏۱۴ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۲۳:۲۶ (UTC)[پاسخ]
بابت تصحیح بخش‌بندی متشکرم. با توجه به حضور ایمان و سید عزیز، بنده خواندنش را [اگر بخت شد] به زمان برگزیدگی موکول می‌کنم. موفق باشید --محک 📞 ‏۱۵ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۱:۵۴ (UTC)[پاسخ]
تشکر از لطف و راهنمایی شما. N.badihi (بحث) ۱۵ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۹:۳۱ (UTC)
نظر ایمان

سلام. ابتدا تشکر می‌کنم بابت نوشتن این مقاله و زحماتی که کشیدید. مقاله را یک‌بار به صورت گذرایی مطالعه کردم. چند مورد را لازم دیدم که ذکر کنم.

  • اول اینکه در ابتدای مقاله و بخش‌های اول، شما این نکته را که حسن صباح فلان دژها رو تصرف کرد و فرقه نزاری را شکل داد، چندبار ذکر کردید. به نظرم این تکرار لازم نیست.
  • در باب بخش داستان حسن صباح با خواجه و خیام؛ بهتر است برای در مقابل اسامی خیام و خواجه، تاریخ زندگی و مرگ‌ آن‌ها را ذکر کنید تا خواننده متوجه این اختلاف زمانی و خطای گوینده آن داستان شوند چون به شخصه دیدم که این داستان به اشتباه، در جامعه و قشر تحصیل کرده منعکس شده و جا افتاده است.
  • در مورد تاریخ زندگی حسن صباح که گفتید در موردش اطلاعاتی وجود ندارد. بهتر این منابع را که محک جان به من در جریان مقاله سلجوقیان کرمان معرفی کرده است، ببینید. شاید به دردتان بخورد:

۱ ۲ ۳۴

  • در بخش سفر به مصر نوشتید که؛ صباح به خاطر عمال مصر مصر با حاکم ری درگیر شد. عمال مصر کی هستند؟
  • و همچنین منظور از خشکی چیست؟
  • در ابتدای بخش سفر به مصر ذکر کردید که صباح موفق نشد، خلیفه فاطمی را ملاقات کند اما در انتهای بخش نوشتید که که خلیفه به او گفته که نزار جانشین است! این که نقض حرف خودتان است.
  • مهدی علوی کیست که یکباره قلعه را به عمال اسماعیلی به این راحتی واگذار می‌کند.
  • به نظرم توضیحات مربوط به الموت را در بخشی قرار دهید. البته براساس ترتیب و توالی که محک گفته است.
  • در مورد شعر هم بنویسد که از کدام شاعر است.
  • در بخش درگیری با برکیارق و سنجر، از نظر من، متن دچار آشفتگی است جوری که خواننده گیج می‌شود. توصیه می‌کنم این بخش را یکبار دیگر مطالعه کنید. با این حال @Sa.vakilian: در این مورد نظر نهایی را می‌دهد.
  • رضوان کیست که اسماعیلیان را قتل عام کرده!
  • در مورد روابط اسماعیلیان نزاری با صلیبیون در عهد صباح براساس اعمال فداییان علیه صلیبیون، بیشتر توضیح بدید.

فعلا این موارد به چشم خورد. در اسرع وقت، متن را با دقت بیشتری بررسی می‌کنم. -- ImanFakhri (بحث) ‏۱۴ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۱۵ (UTC)[پاسخ]

@ImanFakhri: سلام، خیلی ممنون از لطف شما و این‌که وقت گذاشتید و مقاله را بررسی کردید.
  • بخش‌های تکراری را از مقاله حذف کردم. در بخش سه یار دبستانی تغییراتی که فرمودید را ایجاد کردم. توضیحی برای عمال مصر در بخش یادداشت نوشتم.
  • تشکر بایت منابعی که معرفی کردید، همه را بررسی کردم، هیچکدام مطلبی در رابطه با موضوعی که مدنظر من بود نداشتند؛ به جز ۳۴ که تاییدی بود بر مطالب قبلی.
  • در رابطه با دیدار صباح با خلیفه در مصر، در کتاب دایره المعارف به ۲ روایت متفاوت، بنا بر منابع گوناگون اشاره شده‌است؛ که روایت اول نقل جوینی است و روایت دوم سخن ابن اثیر، رشیدالدین و مقریزی است که من هر دو را ذکر کردم؛ که جامع‌ باشد و جای ابهامی پیش نیاید.
  • منظور از خشکی محل خلافت خلیفه بوده، اما از این‌که این درگیری بین چه کسانی بوده و برای چه مطلبی در دست نیست. با این حال حتما بررسی دوباره‌ای انجام میدهم و اگر به نکته‌ای برخوردم ذکر می‌کنم.
  • شعری که در مقاله نوشتم جواب یکی از کارگزاران ملکشاه بوده؛ به شعر امیر معزی (شاعر ملکشاه) که گفته‌شده و متاسفانه نام شاعر مشخص نیست.
  • مهدی علوی یکی از کارگزاران سلجوقی بوده که در زمان ورود صباح به این قلعه و گسترش آیین خود، مسئولیت دفاع و اداره این قلعه را عهده دار بوده‌است. رضوان که با نام کامل فخرالملک رضوان شناخته‌شده‌تر است، یکی از سلاطین منطقه‌ای در شام بوده‌است. نام کامل وی را در متن ذکر کردم که ابهامات را از بین ببرد.
  • بخش برکیاق و سنجر را نیز ویرایش کردم، حق با شما بود کمی نامفهوم توضیح داده‌بودم.
  • در رابطه با اسماعیلیان/صلیبیان حتما بخشی را ایجاد خواهم‌کرد. تشکر :) N.badihi (بحث) ۱۵ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۰۱ (UTC)

به نگارشگر مقاله بابت تلاششون خسته نباشید میگم. چند مورد به نظرم رسید که اگه اعمال بشه خیلی میتونه مفید فایده واقع بشه.

  • در چند قسمت مشکلات املایی و نگارشی مثل پایان نیافتن جمله با فعل دیده میشه که باعث ایجاد مشکل در فهم جمله میشه. به طور مثال این مورد رو مشاهده کنید :‌ و پس از تولد صباح عازم ری، که مرکز مهمی برای اندیشه شیعه و فعالیت داعیان اسماعیلیه بود. در آخر این جمله باید شد اضافه بشه تا معنای جمله کامل بشه. شاید شما شد قبلش رو برای این جمله در نظر گرفته باشید اما در زبان فارسی این شکل جمله بندی نمیتونه صحیح باشه. یا مورد دیگه که برجسته تره اینه : به دنبال اقدامات طغرل سلجوقی و جانشینان او آلپ ارسلان و ملکشاه، شکوفایی دوباره خلافت عباسی در بغداد، خلافت طولانی مدت مستنصر فاطمی در قاهره و جدایی مستعلوی و نزاری در بین اسماعیلیان. خب الان چی شد؟ جمله چی چیزی رو میخواد بیان کنه؟ شاید نبود یک فعل زیاد به چشم نیاد ولی بعضی وقتا واقعا فهم جمله رو با مشکل مواجه میکنه.
  • در قسمتی از مقاله، جمله‌ای بدین شکل آوردید : از خصوصیات بارز این دوره می‌توان به تبیین مباحث فقهی، زوال علوم عقلی و گسترش تضادهای مذهبی در بین فرقه‌های اسلامی و ... . شما در قسمتی به تبیین مباحث فقهی و بعد به زوال علوم عقلی اشاره کردید که به نظرم یکم با هم متضاد هستند. طبیعتا هر مبحث فقهی برای شکل‌گیریش نیازمند علم کلام هست و اگه منظور شما از علوم عقلی، موارد متکی به بحث، استدلال و منطق باشه، مطمئنا علم کلام که به استدلال و بحث در اینگونه امور می‌پردازه، از این موارد بی بهره نیست و به همین ترتیب در فقه هم تاثیرگذاره که در نتیجه صحت جملهٔ موردنظر رو مقداری زیر سوال میبره.
  • در قسمت دولت فاطمی در مصر، در بخشی شما ذکر کردید که در سال ۴۲۷ هجری، المستنصر هفت ساله به تخت نشست و در قسمتی دیگه نوشتید: پس از مرگ وزیر ابوالقاسم علی بن احمد جرائی در سال ۳۴۶ هجری به دلیل کم سن بودن المستنصر مادرش امور را به دست گرفت. بین دو جمله ۸۱ سال فاصله هست در حالی که هر دو دربارهٔ المستنصر خردسال هست. لطفا بررسی و تصحیحش کنید.
  • در صورت وجود مطالب و منابع کافی، لطفا رابطهٔ حسن صباح و اسماعیلیان با فرقه‌های دیگهٔ شیعه رو بررسی و بیان کنید، همانطور که مقالات مختلف، در بررسی اوضاع اون دوره، به اختلافات و درگیری مذاهب حنفی و شافعی و حنبلی در اهل سنت اشاره کرده‌اند.
  • اگه براتون مقدور بود بخش منبع‌شناسی رو هم به مقاله اضافه کنید که در برگزیدگی، روند کار با شتاب بیشتری پیش بره.
  • تعدادی غلط‌‌های املایی هم در جمله موجوده که با بررسی میتونید رفعشون کنید.

امیدوارم موفق باشید و مقالتون مراحل خوبیدگی و برگزیدگی رو با موفقیت و سرعت تمام سپری بکنه. -- - Mr_MohammadJavad_M بحث ‏۲۴ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۱:۵۰ (UTC) @Mr MohammadJavad M: ممنون از مواردی که گفتی. فقط در باب ایجاد بخش‌ها، بهتر است نویسنده در زمان برگزیدگی اقدام به نوشتن آن‌ها کند. فعلا نیازی نیست. -- ImanFakhri (بحث) ‏۲۴ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۲۶ (UTC)[پاسخ]

@Mr MohammadJavad M: سلام. بخش‌ منبع‌شناسی در مرحله برگزیدی اضافه می‌شود. در رابطه با روابط اسماعیلیان و دیگر مذاهبی که گفتید مطلبی در دست نیست. اسماعیلیان (به خصوص دوره‌ی حسن صباح که مدنظر من بوده‌است) بیشترین رابطه را با خلافت فاطمی و سلجوقی داشتند که تمام مطالب را اضافه کردم. از تاریخ‌های خلافت فاطمی به طور کامل مطمئن نیستم که با منابع دیگر هم تطبیق خواهم‌داد و در آخر، پس از اتمام بخش‌هایی که دوستان فرمودند مشکلات متنی مقاله را برطرف می‌کنم. N.badihi (بحث) ۲۵ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۴:۵۳ (UTC)
  • مقاله به موضوعاتی پرداخته که به جهت زمانی بسیار دور و کم ارتباط با موضوع هستند. مثلا مطالب خلافت فاطمی ربط مستقیمی به مقاله دارد. شما در حد یک پارگراف کوتاه درباره وضع فاطمیان در دوره حسن صباح و یک پاراگراف هم درباره جدایی نزارفی و مستعلوی بنویسید کفایت می کند.
  • مطالب مقاله به ترتیب ارائه نشده است، مثلا شکل گیری نزاریه جایش اوایل مقاله است و نه اواخر آن.
  • جای «فهرست رهبران الموت» در مقاله اسماعیلیه الموت است و نه این مقاله.
  • جای «علم و ادبیات اسماعیلیه» هم در مقاله اسماعیلیه یا نزاریه است. نه این مقاله.
  • تعبیر فرقه برای مذهب نزاری خلاف سیاست بی طرفی است. البته می توان فدائیان الموت را نوعی فرقه دانست، اما کل نزاریه را نمی توان با عنوان فرقه یاد کرد. یعنی اسماعیلیه الموت در میان طرفدارانش از ساخت فرقه ای هم بهره برده است.

--سید (بحث) ‏۱۷ مهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۴:۰۵ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian: درود، تشکر بابت تغییراتی که در نوشتار اعمال کردید.
  • مقاله بخشی تحت عنوان خلافت فاطمی نداشت که من به گفته‌ی خودتان ایجاد کردم و چون حذف برخی از نکات باعث ایجاد ابهام برای خواننده می‌شد، مجبور شدم مفصل‌تر توضیح دهم. درباره‌ی جدایی نزاری و مستعلوی هم که در بخش شکل‌گیری نزاریه توضیح داده‌شده‌است. اگر باز هم مطابق آنچه انتظار دارید نیست، بفرمائید تا بخشی جدید ایجاد کنم.
  • فهرست رهبران را حذف کردم. ادبیات این دوره بیشتر در زمینه‌ی کتاب « دستورالمنجمین » است که در دوران حسن صباح و به دست یکی از همراهان وی نوشته‌شده‌است و از اهمیت خاصی برخوردار است؛ با این حال اگر نیاز به حذف دارد بفرمائید.
  • در به کار بردن کلمه فرقه، نیز تجدید نظر کردم و ابهامات مشخص شده را نیز برطرف کردم.N.badihi (بحث) ‏۱۷ مهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۹:۱۶ (UTC)[پاسخ]
  • بحث خلافت فاطمیان را هم مثل سلجوقیان در حد یک پارگراف در همان پیش زمینه توضیح دهید.
  • شکل گیری نزاریه جایش آخر مقاله نیست. باید طبق روال تاریخی، زودتر بیاید.
  • ارتباط ادبیات با این مقاله مبهم است. اگر به حسن صباح مرتبط است، روشن تر ربطش را توضیح دهید. --سید (بحث) ‏۱۷ مهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۲۲:۲۰ (UTC)[پاسخ]
@Sa.vakilian: سلام، بخش خلافت فاطمیان را اضافه کردم. شکل‌گیری نزاریه را به ابتدای مقاله منتقل کردم.
  • در رابطه با بخش ادبیات: کتابی که در این بخش ذکر شده در کتابخانه‌الموت یافت شده‌است که این کتابخانه توسط شخص صباح ساخته شده و قلعه برای اولین بار توسط وی به تصرف اسماعیلیان درآمد. همچنین مطالب آن در رابطه با کتب نوشته‌شده همان دوران صباح است. شروع جنبش فرهنگی نزاریان و نوشتن کتاب‌های مختلف، مانند این کتاب از زمان حسن صباح آغاز شده‌است و همانطور که قبلا گفتم نویسنده آن یکی از همراهان او بوده و در زمان صباح شروع به نوشتن کتاب کرده‌است.N.badihi (بحث) ‏۱۸ مهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۲:۰۹ (UTC)[پاسخ]
@Sa.vakilian: درود. مواردی که متذکر شده‌بودید را انجام دادم و در رابطه با بخش ادبیات نیز توضیحاتی دادم؛ اگر صلاح می‌دانید که بخش باقی بماند وگرنه حذفش کنم و اینکه جز این مورد، مشکل دیگری نیز هست یا نه؟ اگر لطف کنید و نظر نهایی خود را بگویید ممنون میشوم. N.badihi (بحث) ‏۲۷ ژوئن ۲۰۱۸، ساعت ۰۸:۵۹ (UTC)[پاسخ]

@ImanFakhri: سلام. لطفا در صورت امکان این مقاله را بررسی و جمع بندی کنید.--سید (بحث) ‏۲۸ ژوئن ۲۰۱۸، ساعت ۰۵:۲۸ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian: تا آخر وقت امروز انجام خواهم داد. -- ImanFakhri (بحث) ‏۲۸ ژوئن ۲۰۱۸، ساعت ۰۷:۰۱ (UTC)[پاسخ]

تمامی موارد ذکر شده توسط کابر اعمال شدند✓ . -- ImanFakhri (بحث) ‏۳۰ ژوئن ۲۰۱۸، ساعت ۰۸:۱۹ (UTC)[پاسخ]