فرهاد دفتری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرهاد دفتری
فرهاد دفتری
زادهٔ۱۳۱۷
بروکسل
محل زندگیبریتانیا
ملیتایرانی
شهروندیبریتانیا
تحصیلاتدکترا
محل تحصیلدانشگاه برکلی کالیفرنیا
پیشهپژوهشگر تاریخ اسماعیلیه
شناخته‌شده برایتاریخ و عقاید اسماعیلیه
افسانه حشاشین یا اسطوره‌های فدائیان اسماعیلی
مختصری در تاریخ اسماعیلیه
اسماعیلیه و ایران
آثارادبیات اسماعیلی
خویشاوندانمحمود دفتری (پدربزرگ)
هدایت‌الله متین‌دفتری (پسرعمو)

فرهاد دفتری (متولد ۱۳۱۷ در بروکسل) مورخ و اسماعیلی‌شناس ایرانی است. او مدخل‌هایی را در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه جهان اسلام و ایرانیکا و دانشنامه اسلام نوشته‌است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

فرهاد دفتری در سال ۱۳۱۷ در شهر بروکسل در بلژیک متولد شد. پس از یکی دو سال همراه خانواده به ایران آمد و تحصیلات ابتدایی تا متوسطه (کلاس نهم) را در مدرسه البرز به پایان رساند. حدود ۲ سال در ایتالیا و ۳ سال در انگلستان و در سال ۱۳۳۷ برای ۱۴ سال به آمریکا رفت و بدون وقفه مدارج لیسانس، فوق لیسانس و دکترایش در رشته اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیا اخذ نمود. او تقریباً از سال آخر تحصیلات دکترای اقتصاد به مطالعات اسماعیلی علاقه‌مند شد. وی سپس به ایران بازگشت و مدتی در سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ایران به کار پرداخت و در دانشگاه شهد بهشتی (ملی سابق) تدریس کرد.[۱]

فرهاد دفتری سال‌ها پیش به انگلستان رفت و در حال حاضر به عنوان استاد «تاریخ اسماعیلیه» در مؤسسه مطالعات اسماعیلی لندن به تدریس و تحقیق مشغول است. دکتر دفتری کار مطالعه و تحقیق دربارهٔ اسماعیلیه را از حدود سی سال پیش شروع کرد. وی آغاز مطالعات اسماعیلی خود را از طریق آشنایی با آثار ایوانف می‌داند.[۲] وی اکنون رئیس مشترک موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن می‌باشد .

سابقه آکادمیک[ویرایش]

او ۱۲ جلد کتاب در زمینه فرقه اسماعیلیه نوشته‌است[۳] او عضو تیم مشورتی دانشنامه اسلام (ویرایش سوم) است[۴]

وی بیش از ۵۰ مقاله و «فصل کتاب» و نزدیک به ۱۵۰ مدخل دانشنامه‌ای نوشته‌است. کتاب‌های دکتر دفتری به زبان‌های عربی، فارسی، ترکی، اردو، گجراتی، و بیشمار زبان اروپایی ترجمه شده‌است.[۵]

او مقام‌های مختلف آکادمیک داشته و از سال ۱۹۸۸ تا به الان به مؤسسه مطالعات اسماعیلی لندن پیوسته‌است؛ که با همکاری دیگران این گروه را مدیریت می‌کند. او رئیس گروه تحقیقات و انتشارات دانشگاهی بوده‌است و به عنوان رئیس گردآورنده سری میراث‌های اسماعیلیه و متون آن‌ها و ترجمه‌شان ایفای نقش کرده‌است[۳]

وی به همراه ویلفرد مادلونگ ویراستار ارشد دانشنامهٔ اسلامیکا (ترجمهٔ انگلیسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی) است.[۳][۶]

بازنشسته‌گی[ویرایش]

پس از ۳۵ سال کار و فعالیت علمی با مؤسسهٔ مطالعات اسماعیلی، دکتر فرهاد دفتری در سال ۲۰۲۲ بازنشسته شد.[۷]. شهزاده رحیم آقاخان در محفل که به همین مناسبت تدویر شده بود از خدمات دکتر دفتری قدردانی کرده و از جانب حضرت والا آقاخان،امام زمان اسماعیلیان اعلام کرد که به پاس خدمات شایان دکتر دفتری مؤسسهٔ مطالعات اسماعیلی بورسیه‌های دکتورا را با نام دکتر فرهاد دفتری ایجاد می‌کند.

آثار[ویرایش]

کتاب‌هایی که به تنهایی یا مشارکت دیگران نوشته‌است:

کتاب‌هایی که آن‌ها را ویراستاری کرده‌است:

پانویس[ویرایش]

  1. تبریز نیا تبریزی، مختصری در تاریخ اسماعیلیه: سنت‌های یک جماعت مسلمان، 17.
  2. تبریز نیا تبریزی، مختصری در تاریخ اسماعیلیه: سنت‌های یک جماعت مسلمان، 17.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ iranica consulting
  4. Dr Farhad Daftary
  5. "Board of Directors" (به انگلیسی). Encyclopædia Iranica. Retrieved 2013-1-3. {{cite web}}: Check date values in: |بازبینی= (help)
  6. انتشار نخستین جلد از دائرةالمعارف اسلامی توسط مؤسسهٔ مطالعات اسماعیلی، وبگاه مؤسسه مطالعات اسماعیلی، سپتامبر ۲۰۰۸. بازبینی‌شده در ۱ ژوئیه ۲۰۱۱.
  7. IIS Honours Dr Farhad Daftary on his Retirement as Co-Director

منابع[ویرایش]

  • تبریز نیا تبریزی، مجتبی (1379). «مختصری در تاریخ اسماعیلیه: سنت‌های یک جماعت مسلمان». مجموعه اطلاع‌رسانی و کتابداری. تیر (۳۳): ۱۷-۲۲. دریافت‌شده در 12/13/2013. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]