ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/جعفر صادق

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جعفر صادق[ویرایش]

خوب شد

مقاله بعد از طی مسیری طولانی، با همراهی نامزد کننده محترم و با توجه به منابع معتبر و راهنمایی ناظر محترم جناب کامران و با اطلاع ایشان؛ مقاله واجد دریافت ستاره سبز گردید. با کمی تلاش این امکان را دارد تا برگزیده نیز گردد.Shobhe ‏۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۰۰:۰۷ (UTC)

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

پیشاخوبیدگی جعفر صادق
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۱۶۴٬۱۶۹
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد انجام شد
یادکرد صحیح منابع در حال انجام انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
ناظر: Shobhe
 جعفر صادق (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری

سلام. این مقاله با کمک و راهنمایی جناب @Kamranazad و Shobhe: شایسته خوبیدگی تشخیص داده شده است. لطفا با ارائه نظرتان ما را در بهبود مقاله کمک فرمایید.

نامزدکننده: Hadi.anani (بحثمشارکت‌ها)

تاریخ نامزد کردن: ‏۱۷ آوریل ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۵۴ (UTC)

بررسی‌کننده: -- |کامران آزاد| ۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ساعت ۲۱:۲۶ (ایران) ‏۱۷ آوریل ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۵۶ (UTC)[پاسخ]

  • ۱٬۱۰۴ روز پیش نامزد شده‌است.


  • «صادق از جانب پدر، نوهٔ نوهٔ علی بن ابیطالب و از جانب مادر، نوهٔ پسرِ محمد بن ابوبکر می‌باشد.» به نظرم با توجه به جملات بعدی باید گفته شود: از جانب مادر نوه نوه ابوبکر است.
  • نام خلفای معاصر را پیوند دهید. همچنین نیازی به ذکر نام دقیق آنها نیست. همان نام رایجشان (مثل سفاح و منصور و...) را ذکر کنید.
  • مادر رضایی ---> مادر رضاعی
  • پدرش باقر را در سفرهای حچ همراهی می‌کند. ---> می کرد
  • به این امید که بتواند او را در مقابل درباریانش کوچک کند. نام شخصی که این تحلیل را داشته ذکر کنید چون از نظر تاریخی نیت درونی بر ما معلوم نیست.
  • موجبات ظن هشام بن عبدالملک، خلیفه اموی، را برانگیخت. ظن یعنی شک. موجبات شک هشام معنادار به نظر نمی رسد. آیا منظورتان این است که «موجب بدگمانی هشام شد»؟
  • صادق تقاضای چراغی کرده نامه ابومسلم را سوزانده خطاب به پیک گفت ---> چراغی خواست و نام ابومسلم را سوزاند و به پیک گفت
  • موقع سوزاندن نامه همچنین ایراد کرد: ایراد کرد---> گفت
  • در خصوص ابومسلم تا جایی که می دانم تقاضای کمک در کار نبوده؛ بلکه درخواست پذیرش خلافت بوده. یعنی نامه مربوط به زمانی است که بنی امیه سرنگون شده بود و از ترس ترور مخفی شده بود و ابومسلم ترجیح می داد که خلیفه بعدی از نسل ابوطلالب باشد.
  • «و منصور ظاهراً تقاضایش را پذیرفت. بعد از شکست و مرگ محمد نفس زکیه در سال ۷۶۲، اما، صادق بهتر آن دید تا فراخوان منصور را اطاعت کند. بعد از مدت کوتاهی، اما، صادق خلیفه را قانع کرد که برایش خطری ندارد و اجازه یافت تا به مدینه برگردد.» خیلی مبهم گزارش شده است. من نفهمیدم به بغداد رفت یا خیر و محمد نفس زکیه دانستانش چه بوده است.
  • «در اواخر زندگی، صادق کم و بیش مورد آزار و اذیت خلفای عباسی قرار می‌گرفت.» کدام خلیفه؟
  • بلکه میان جعفر و حکومت برخورد اصیل مکتبی برقرار بود. این لحن، دانشنامه ای نیست و شعارگونه است.
  • وفا میکرد، میگرفت، میدانست ---> وفا می کرد و...
  • نقل شده است ---> نیم فاصله
  • غیر از دو مورد فوق، در بخش روش مبارزه چندین مورد عدم رعایت نیم فاصله مجازی و سرِ هم نوشتن کلمات مستقل ملاحظه می شود. در بخش مساله جانشینی هم همینطور.
  • به عقیده جعفریان، قیام نافرجام زید و ابومسلم و ابوسلمه و کشته شدن آنها... قیام ابومسلم نافرجان نبود و منجر به سرنگونی بنی امیه شد.
  • «روش مبارزه» به نظر باید در بخش مکتب دینی بیاید.
  • مقاله یک پیش زمینه نیاز دارد.
  • علاوه در منابع شیعی ---> علاوه بر
  • «مرگ عبدالله تنها چند ماه پس از پدرش، فطحیه را در حیرت گذاشت.» لحن غیردانشنامه ای است.
  • توضیحات ابتدای بخش امامت نیز به نظرم بخشی از سرگذشت است.

فعلا تا آخر مساله جانشینی. ٪ مرتضا (بحث) ‏۴ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۱:۳۰ (UTC) فعلا تا سر امامت[پاسخ]

@Hadi.anani: سلام. موارد را ملاحظه کردید؟ ٪ مرتضا (بحث) ‏۹ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۳۰ (UTC)[پاسخ]

@مرتضا: سلام و تشکر بابت بررسی مقاله. ببخشید که دیر متوجه شدم. فکر می کنم تمام مواردی که فرمودید انجام شده باشد به جز پیش زمینه مقاله که سر فرصت و با راهنمایی دوستان (از نظر فرم و منابع لازم و ... ) انجام خواهد شد.Aminiani (بحث) ‏۱۵ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۵۷ (UTC)[پاسخ]

@Aminiani درود گرانقدر
کار به کجا رسید؟ فولکلور/بحث ‏۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۱۷ (UTC)[پاسخ]

@فولکلور: سلام گرامی. جناب @مرتضا: قسمتی از مقاله را بررسی کردند و نمی دانم آیا قصد دارند زحمت ادامه مقاله را بکشند یا خیر. جناب @Kamranazad: هم فکر بتوانند این کار را انجام دهند.Aminiani (بحث) ‏۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۲:۵۲ (UTC)[پاسخ]

شما هنوز موارد مطرح شده را به طور کامل انجام نداده اید. لطفا موارد مطرح شده را اصلاح کنید تا بتوان کار را ادامه داد. ٪ مرتضا (بحث) ‏۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۵۱ (UTC)[پاسخ]
@Aminiani درود چند روز دیگر بماند در اینجا رکورد بیشترین ماندن در گمخ را می‌زند، @محک فرصت بررسی‌اش را دارید؟ با مهر فولکلور/بحث ‏۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۱۶ (UTC)[پاسخ]
من درحالِ بررسی هستم. -- |کامران آزاد| ۱۵ دی ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۵۶ (ایران) ‏۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۲۶ (UTC)[پاسخ]

@Aminiani: سلام و خسته نباشید. به‌شدت شرمنده و پوزش بابتِ تأخیر. گرفتار شدم. مدت‌ها بود قسمتِ بیشترِ مقاله را بررسی کرده بودم و تنها یک بخش مانده بود. همان، کار را به تأخیر انداخت. خلاصه می‌بخشید. اما بعد :):

  1. بخشِ سرگذشت را گسترش دهید.
  2. صادق سی و یک،[۲۱] سی و چهار یا سی و پنج سال داشت وقتی بعد از پدرش محمد باقر به مقام امامت رسید و برای بیست و هشت سال منصب امامت شیعیان را بر عهده داشت، طولانی‌ترین دوره در میان یازده امام اول شیعیان. به‌نظر این گزاره اشتباه است. نخست اینکه طولانی‌تر از این دوره هم داریم: امامتِ امام سجاد و امام کاظم. و دوم اینکه دورهٔ امامتِ امام صادق ۳۳ سال است. من احتمال می‌دهم با توجه به انگلیسی بودنِ منبع، بخشی از اختلاف به‌خاطرِ تبدیلِ گاه‌شماریِ قمری به شمسی است.
  3. در بخشِ جانشینی از آنجا که به جانشینیِ امام رضا بعد از امام کاظم می‌رسد، دیگر نیاز نیست و تکرارِ مکررات است. البته خودم ویراستاریش می‌کنم.
  4. اما ابوزهره آنرا نادرست می‌داند؛ و دلیلش را تمجیدهایی می‌داند که منصور از صادق کرده‌است. دلیل دیگر اینکه قتل صادق پایه‌های حکومت منصور را سست می‌کرده‌است. جعفریان این دلایل را مانع قتل نمی‌داند. آیا جمله دوم هم از ابوزهره است؟
  5. منابع تاریخی سال وفات صادق را به اتفاق ۱۴۸ ه‍.ق ذکر کرده‌اند اما در روز و ماه آن اختلاف نظر وجود دارد. منابع متقدم، ماه شوال را نوشته‌اند و متاخیرین نیمه رجب را ذکر کرده‌اند. در تقویم کنونی شیعه ۲۵ شوال به عنوان روز وفات صادق ثبت شده‌است. لطفاً منابع ذکر شوند.
  6. بخشِ ویژگی‌های ظاهری و اخلاقی لطفاً دانشنامه‌ای‌تر نوشته شود.
  7. در اواخر دوران بنی امیه و اوایل حکومت امویان احتمالاً دومی منظور عباسیان است.
  8. که از قسمت اول به عنوان عقل نظری و قسمت دوم به عنوان عقل نظری تعبیر می شود. هردو نظری است.
  9. صادق به عنوان کسی که توسل به رأی و قیاس را رد می‌کند، معتقد است که قوانین خداوند بسته به موقعیت تغییر می‌کنند و پیش‌بینی ناپذیرند پس وظیفهٔ بندگان این نیست که با تعقل در آن‌ها قانون آن را کشف کنند بلکه می‌بایست با گرفتن دستور این احکام از امام تسلیم ارادهٔ خلل ناپذیر خداوند باشند. این جمله با منبعِ عقل در فقهِ جعفری و نیز احادیثِ امام دربارهٔ عقل نمی‌خواند. یک جای کار گیر است. رفعش می‌کنید؟
  10. بر این اساس گفته می‌شود که صادق یک تفسیر چهار لایه از قرآن ارائه کرده‌است. بدون منبع است.
  11. وزنِ بخشِ دیدگاهِ اهل سنت و شیعه چندان متعادل نیست. لطفاً بخشِ شیعه را گسترش دهید. دیدگاهِ اسماعیلیه نیز افزوده شود.
  12. بخش‌بندی و ساختار به‌نظرم هنوز جای کار دارد و می‌تواند کلی‌تر و کم‌حجم‌تر شود.
  13. دو مورد هم بود که ظاهراً در بازنویسیِ اخیرتان اصلاح کردید و خوب شد. دیگر ذکرشان نمی‌کنم.

ممنون و خسته نباشید. :) -- |کامران آزاد| ۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۴۷ (ایران) ‏۲ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۶:۱۷ (UTC)[پاسخ]

  • @Kamranazad: سلام و تشکر بابت وقتی که گذاشتید.

در مورد اول باید عرض کنم که تمام مطالب عمده ای که درباره زندگی امام صادق بوده است در بخش سرگذشت آمده است. مگر اینکه مطلب خاصی در منبع خاصی مدنظرتان باشد که اضافه خواهم کرد. مورد سوم را متوجه نشدم و خودتان ان شاءالله اصلاح خواهید کرد. در مورد بخشبندی تغییری جزئی انجام شد اما چیز دیگری به نظرم نرسید. اگر موردی مدنظرتان است بفرمایید تا اعمال شود. بقیه موارد تا حد ممکن انجام شد. ممنون از شما.Aminiani (بحث) ‏۵ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۳۴ (UTC)[پاسخ]

@Aminiani: ممنون از شما و وظیفه است. بسیار عالی.
برای بخشِ زندگی: بخش‌هایی در مدخل دبا هست که البته شما آورده‌اید، اما بهتر است مفصل‌تر بیایند. برای‌تان ایمیل می‌کنم.
موردِ سه را خودم انجام خواهم داد.
بخش‌بندی را هم بررسی خواهم کرد. ممنونم.
ممنونم و خسته نباشید. -- |کامران آزاد| ۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۲۳ (ایران) ‏۵ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۵۳ (UTC)[پاسخ]
@Aminiani: ممنونم و خسته نباشید. زین‌پس من باید مقاله را از آغاز ویراستاری کنم. کمی زمان‌بر است. نیاز به صبر و حوصله دارد. ممنون از صبوریِ شما. :) -- |کامران آزاد| ۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۸:۲۴ (ایران) ‏۷ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۴:۵۴ (UTC)[پاسخ]
@Kamranazad درود جناب کامران، موردی هست که بتوانم درش بهتان کمک کنم؟ اگر هست دریغ نکنید، با مهر. فولکلور/بحث ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۴۳ (UTC)[پاسخ]
@فولکلور: سلام، ممنون، کاری نیست. مواردی هست که باید خودم انجامش دهم. ممنونم. -- |کامران آزاد| ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۷:۴۸ (ایران) ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۴:۱۸ (UTC)[پاسخ]
@Kamranazad انجام وظیفه بود، چشم موفق باشید. فولکلور/بحث ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۴:۱۹ (UTC)[پاسخ]

@Aminiani: سلام و وقت بخیر، بخشِ امامت در مقاله نیست. لطفاً این بخش را مشابه با همان ساختارِ کلی در دیگر مقالاتِ امامان بیفزایید. ممنونم. -- |کامران آزاد| ۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۲۲:۴۰ (ایران) ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۱۰ (UTC)[پاسخ]

@Kamranazad: سلام و وقت بخیر. انجام شد. Aminiani (بحث) ‏۵ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۱۴:۳۲ (UTC)[پاسخ]

بررسی اول کاربر شبهه

  • ضمن عرض خدا وقت خدمت کاربر Aminiani، با وجود آنکه نظارت را جناب کامران عهده‌دار هستند، اما برای پیشرفت سریعتر کار، یک دور مقاله را خواندم و نکاتی را عرض می کنم:
  1. در بخش تبار، به بنی‌هاشم و سادات نیز اشاره کنید. جعفر صادق در وهله اول یکی از سادات است و نسل او نیز سادات هستند و اهمیت ویژه‌ای دارند. شبیه به آنچه مد نظرم هست، در مقاله سایر امامان و شاید ابوطالب آمده باشد.
  2. به تاریخ دقیق ولادتش اشاره نکردید. اینکه در چه روزی از چه ماهی به دنیا آمده است در منابع مطالب مفصلی هست.
  3. عبارت «و در روز چهارم از باقر که سن و سالی از او گذشته بود، خواست در مسابقه تیراندازی شرکت کند.» ارتباطی به مقاله و موضوع حاضر ندارد. اگر از جعفر صادق در این ملاقات اتفاقی سر زده‌است و یا گفتگویی با هشام داشته است می توانید منعکسش کنید. اما مسابقه تیراندازی پدر مربوط به مقاله محمد باقر است.
  4. «دوران صادق از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ تنوع عقاید دینی اهمیت زیادی داشت. بر طبق روایاتی که شیخ مفید و شیخ طبرسی نقل کرده‌اند، وصیت باقر مبنی بر جانشینیِ صادق، وصیتی آشکار (به عربی: جلی) بوده‌است و از آنجایکه صادق فرزند ارشد امام قبلی بوده‌است، اختلافی بر سر جانشینیِ باقر صورت نگرفته‌است.» کل این بخش، مربوط به بخش امامت است نه بخش سرگذشت. منتقل شود به آنجا
  5. «امامت صادق مصادف با اواخر دوران حکومت بنی امیه بود» این مطلب و شبیه به آن، سه مرتبه در مقاله آمده است. در بخشی که ذیل «پس از درگذشت پدر» آمده است، بهتر است با تاریخ و سال صحبت بشود. مثلا به جای همین عبارت «امامت صادق مصادف با اواخر دوران حکومت بنی امیه بود»، می شود گفت: «در سال فلان که اواخر دوره بنی امیه بود، ...»
  6. عنوان بخش «تولد و سال‌های اولیهٔ زندگی» تبدیل بشود به «تولد تا مرگ پدر»
  7. بهتر است عنوان بخش «پس از درگذشت پدر» به «در عصر امویان» مبدل شود.
  8. بخش «عصر عباسی» نیز به «در عصر عباسیان» مبدل شود.
  9. اینکه جعفر صادق چه سالی پدرش را از دست داده‌است و از چه روز و سالی عهده‌دار منصب امامت شده‌است، در بخش سال‌های اولیه زندگی نیامده‌است. اضافه کنید.
  10. در بخش «در عصر عباسی» به تاریخ انقلاب عباسیان اشاره نکردید. بگویید در چه سالی عباسیان بر سر کار آمدند و امویان منقرض شدند.
  11. «بر مبنای روایت دیگری داود قصد داشت صادق را هم به قتل برساند»، این روایت کدام است؟ در کدام کتاب از چه کسی نقل شده است. مبهم است.
  12. «به گزارش منابعی منصور در ضمن زیارت حج که در اواخر سال ۱۴۴ ه‍.ق برگزار شد،» کدام منابع؟ مبهم است.
  13. «تنها پس از شکست نفس زکیه به آن شهر برگشت» به کدام شهر؟ مدینه یا فرع یا ؟
  14. در یادداشت شماره ۱ اگر متن عربی روایت را هم بیاورید و منبع بدهید، کار تمیزتر خواهد شد.
  15. «بعد از شکست و مرگ نفس زکیه در سال ۷۶۲» سالش را به میلادی آوردید. به قمری تبدیلش کنید.
  16. «احمد پاکتچی این روایت را خیلی قابل اتکا نمی‌داند به این دلیل که والی مذکور، حسن بن زید علوی، در دوران صادق حکومت نمی‌کرده‌است.» عبارت مبهم است. بازنویسی کنید. چه چیزی غیر قابل اتکاست؟
  17. اینکه به جعفر صادق چه وقایعی در ماجرای هجوم به خانه‌اش وارد شده‌است نپرداخته‌اید. باید در منابع چیزهایی باشد. کمی از جزئیات این حمله بنویسید. اینکه چرا و به چه بهانه‌ای و توسط چه کسانی رخ داده‌است نیز بپردازید.
  18. «بنا به شهادت منابع شیعی و برخی منابع اهل سنت از جمله گزارش ابن جوزی در المنتظم، جعفر صادق در پایان عمر نسبت به جانشینی موسی کاظم، پسر سوم خود علناً وصیت کرده‌است.» این عبارت جایش در بخش امامت است. منتقل شود به آنجا
  19. بخش درگذشت را مستقل کردم. در اینجا به مدفن جعفر صادق نیز بپردازید. به صورت جدا و زیربخش.

@Shobhe: سلام و خسته نباشید. انجام شد به جز مورد 14 که متن عربی را پیدا نکردم. در مورد 17، توضیحات بیشتر درباره ماجرای هجوم به خانه امام در بخش کرامات ذکر شده است. Aminiani (بحث) ‏۱۷ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۱۰ (UTC)[پاسخ]

بررسی دوم کاربر شبهه

  • ضمن عرض خدا وقت خدمت کاربر Aminiani، در ادامه:
  1. «بر مبنای روایت دیگری از «القاب»» این القاب اسم کتاب است؟ کاملش را می فرمایید.
  2. «صادق چندین بار بوسیلهٔ خلفای اموی و عباسی (هشام، سفاح و منصور) دستگیر شد» ارتباطش به بخش درگذشت مشخص نیست. حذفش کنید.
  3. در بخش درگذشت، دو نقل قول از حمال الدین شبراوی، و ابوزهره، آوردید. اما منبعش کتاب جعفریان است. این دو نقل قول را به کتاب خودشان منبع بدهید.
  4. «صاحبِ دلائل الامامه» به جای این عنوان، نام نویسنده را بنویسید. اینگونه تکلف کمتر می شود.
  5. «ابن بابویه نیز منصور را مسئول قتل صادق می‌دانند.» این کدام ابن بابویه است؟ پدر یا پسر؟ از روی اسم اثرشان می توان فهمید کدام است.
  6. در بخش دفن و مدفن، به تشیع جنازه، اینکه چه کسی نماز خوانده است، چه کسی دفن کرده‌است و این گونه موارد اشاره کنید.
  7. این مساله که امام صادق فرزند ارشد امام باقر بوده است و به همین خاطر اختلافی در امامتش رخ نداده است،‌دو مرتبه در مقاله آمده است. یکی در ابتدای بخش امامت که جایش درست است. دیگری در انتهای بخش تولد تا مرگ پدر. که بهتر است حذف شود.
  8. کلمه غلات صحیح نیست. غالیان را جایگزینش کنید.
  9. بخش جریان غالیان، نیمی مربوط به دوران امامت جعفر صادق است و نیمی در تعریف غالیان است. این بخش تقریبا باید به نیمه خلاصه شود. بخش های مربوط با جعفر صادقش را نگه دارید و الباقی را به مقاله اصلی خودش منتقل کنید. چه لزومی دارد غالیان را در این مقاله تعریف کنیم و اعتقاداتشان را مطرح کنیم. ضمنا فهرست «فهرست فرق و مذاهب اسلامی» می تواند به کارتان آید و مطالبی در خصوص غالیانی که امام صادق را خدا می دانستند به شما بدهد که به این بخش می تواند کمک کند.
  10. بخش درگذشت، دفن و آرامگاه را به بعد از بخش امامت منتقل کنید.

@Shobhe: سلام و خسته نباشید. مواردی که فرموده بودید انجام شد به جز مورد شماره 3 چون بنده عربی نمی دانم، نمی توانم به اصل کتابها ارجاع دهم. پاورقی کتاب جعفریان را به عنوان منبع ذکر کردم تا جنابعالی یا دوستانی که عربی می دانند به نسخه اصلی مراجعه کنند و کار را تکمیل فرمایند.Aminiani (بحث) ‏۲۴ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۳۹ (UTC)[پاسخ]

بررسی سوم کاربر شبهه

  • ضمن عرض خدا وقت خدمت کاربر Aminiani، سعی می کنم مورد سوم را انجام دهم. اما باقی موارد:
  1. «حمال الدین شبراوی، عالم سنی مذهب، در کتابش این اتهام را روا می‌داند؛ اما ابوزهره، دیگر عالم سنی مذهب، آن‌را نادرست عنوان می‌کند. او تمجیدهای منصور نسبت به صادق و تزلزل حکومت خلیفه با قتل رهبر علویان را دلایل رد این اتهام می‌داند. جعفریان این دلایل را مانع قتل نمی‌داند.» همان ایرادی را دارد که در مورد سوم بررسی قبلی عرض کردم. باید به منابع سنی لینک داده شود.
  2. «به خاک سپرده شد» اصطلاحی دانش‌نامه‌ای نیست. «دفن شد» بهتر است.
  3. در بخش «دفن و مدفن» به تاریخچه مختصر مقبره او نیز می توانید بپردازید. البته الزامی برای خوبیدگی نیست، اما می توان از این طریق بخش را گسترش داد. اینکه چه کسی سایه بان ساخت، چه کسی بنا ساخت و ...
  4. «حمیده، زنی مورد احترام شیعیان است و او را از جمله زنانی...» منبع این گزارش را به صورت پک درآورید.
  5. بخش «همسران و فرزندان» را می‌توانید تبدیل کنید به «خانواده»
  6. «نقش انگشتری او «الله پروردگارم مرا از خلقش مصون بدارد» بوده‌است.» عبارت عربی‌اش را نیز در یادداشت بنویسید.
  7. «مالک همچنین نقل می‌کند که وقتی به حضورش می‌رسید،» کلمه «حضورش»، شائبه ستایش گونه بودن دارد، تغییرش بدهید به مثل «نزدش»
  8. «و چون بیدار شد پنداشت همیان او را دزدیده‌اند.» خیلی قلمبه و سلمبه است. شفاف تر و دانشنامه‌ای ترش می‌شود «و هنگامی که از خواب برخواست، متوجه دزیده‌شدن کیسه پول‌هایش شد.»
  9. در پاراگراف آخر بخش ویژگی‌های ظاهری، چند داستان کوتاه و بلند گزارش شده‌است. بهتر است اینگونه داستان‌ها به صورت خلاصه‌تر و به صورت بیان کلیات پیش برود. اگر امکانش هست تا جای ممکن خلاصه سازی شود.
  10. «بنیان‌گذاران دو مکتب فقهی اهل سنت، حنفیه و مالکیه را نام برد» برای این گزارش ۳ منبع داده شده که آخرین آنها نیاز است به صورت پک تبدیل شود.
  11. در بخش ابتدایی «جایگاه و فعالیت‌های علمی» به لقب مشهورش «رئیس مذهب» اشاره نشده‌است. اینکه او پس از پدرش محمد باقر، نهضت باقرین یا صادقین را پیش گرفته‌است، باید در این بخش مفصلا مورد اشاره قرار بگیرد.

@Shobhe: سلام و خسته نباشید. انجام شد. به جز مورد 6 که متن عربی را پیدا نکردم و مورد 3 که منبعی برایش سراغ ندارم و البته فرمودید فعلا برای خوبیدگی ضروری نیست. مورد 1 همان مورد 3 در بررسی دوم است که عرض کرده بودم چون بنده عربی نمی دانم، نمی توانم به اصل کتابها ارجاع دهم. پاورقی کتاب جعفریان را به عنوان منبع ذکر کردم تا با استفاده از آن، جنابعالی یا دوستانی که عربی می دانند به نسخه اصلی مراجعه کنند و کار را تکمیل فرمایند. Aminiani (بحث) ‏۲۷ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۱۴:۳۰ (UTC)[پاسخ]


بررسی چهارم کاربر شبهه

  • ضمن عرض خدا وقت خدمت کاربر Aminiani، آن مورد منبع عربی را سعی می کنم خودم انجام دهم. و اما آشفته ترین بخش مقاله...:
  1. برای بخش «جایگاه و فعالیت‌های علمی» یک مقاله انشعابی بسازید. همانند «دیدگاه کلامی علی بن موسی الرضا». این بخش مقداری حجیم است و باید کمی تلخیص یابد. عنوان پیشنهادی من: «دیدگاه کلامی و فقهی جعفر صادق» است
  2. عبارت «در همین رابطه از مناظرهٔ صادق با ابوحنیفه یاد می‌شود. صادق در مخالفت ... تا ... این هم با قیاس قابل توجیه نیست.» ارتباطی با مقاله ندارد، به مورد اول منتقل کنید.
  3. «حعفر صادق قائل به جبر نیست»، ساده تر بگویید: «حعفر صادق به جبر معتقد نبود»
  4. «انگیزانندهٔ» لغت سختی است. معادل و ساده شده‌اش را به کار ببرید.
  5. «به عنوان جنود عقل و از عکس آنها به عنوان جنود جهل» جنود را معادل فارسی بیاورید. «از عکس» نیز نیازمند معادل فارسی است تا جمله ساده تر شود.
  6. «در این حدیث تأکید شده که با زیاد شدن جنود یاری رسان» همچون قبلی.
  7. «از صادق است که می‌گوید «عقل آن چیزی است که با آن (خدای) رحمان پرستیده می‌شود و بهشت با آن به دست می‌آید» و «هر کس در عقل کامل‌تر است، در خلق نیکوتر است»» در مقاله خیلی نقل قول از جعفر صادق وجود دارد. اینجا دو نقل قول پشت سر هم. هر دو را به متن غیر نقل قولی تغییر دهید. مثل روایت بعدی که چنین کرده‌اید.
  8. «در دیدگاه صادق «آن کس که عقل ندارد، رستگار نمی‌شود و آن‌که علم ندارد، عقل نمی‌ورزد»» باز هم روایت. به متن ساده تبدیل شود.
  9. کل بخش «منشأ علوم دین» را به مورد اول منتقل کنید.
  10. «عقاید جعفر صادق در الهیات از طریق مفضل که سوالات خود و جواب‌های صادق را در کتابی تحت عنوان توحید مفضل گردآوری کرده‌است، ثبت می‌شد. در این کتاب دلایلی برای یگانگی خدا از طرف صادق مطرح شده‌است. برخی این اثر را همان کتاب الاهلیلجه می‌دانند که در پاسخ به درخواست مفضل نسبت به نوشتن کتابی از جانب صادق در رد منکران خدا نوشته شده‌است.» مربوط به بخش آثار است، به آنجا منتقل کنید.
  11. «هشام بن حکم از دیگر شاگردان مشهور صادق است که نظریاتش بعدها جزئی از الهیات شیعهٔ دوازده امامی شد. از جمله این نظریات ضرورت عقلی وجود امام در هر عصر است، که خداوند او را مسئول تعلیم و رهبری امت قرار داده‌است.» مربوط به بخش یاران و شاگردان است. به آنجا منتقل شود.
  12. ««امر خداوند همه‌اش عجیب است، مگر اینکه خداوند شما را به آن چیزی مأخوذ کرده‌است که خود از خویش به شما شناسانیده است.»» باز هم نقل روایت.
  13. «ممیزهٔ». برایش معادل فارسی بیاورید.
  14. «هر چند مستقیماً از در مخالفت با مرجعه در نیامده است.» این جمله احتمالا اشتباه است. جعفر صادق با مرجعه به شدت مقابله می‌کرد و در روایتی، مرجعه را کافر دانست و فرزندان شیعه را از اینکه به مرجعه بپیوندند بیم می‌دهد.
  15. «(فجر/۸۹/ ۱۵–۱۶)» با درج متن عربی آیه، به یادداشت منتقل کنید.
  16. «(اعراف / ۷ / ۱۸۲؛ قلم / ۶۸ / ۴۴)» این نیز به همینطور.
  17. «اذیت شدید قرار می‌گیرد، دینش را انکار می‌کند.» پانویس این مطلب، به صورت پک باید بشود.
  18. «حملات وحشیانه‌ای»، نیاز به تغییر دارد و مخالف بی طرفی است.
  19. «کسی که می‌داند ما (ائمه) حقیقت را می‌گوییم، از تعلیمات ما خرسند است و اگر ببیند بعداً چیزی خلاف آنچه شنیده ایراد کردیم، باید بداند که این تنها به نفع خودش است.» باز هم روایت.
  20. بخش شیوه مبارزه را به طور کلی باید به بخش دیگری منتقل کنید. اینکه بخشش مستقل باشد یا اینکه در ذیل سرگذشت یا حتی امامت باشد. فعلا نظری ندارم. برای همین فعلا مستقل قرارش دهید ذیل امامت تا ببینم چه می توان کرد.
  21. «السنهٔ قاضیهٔ علی الکتاب» یعنی چه؟ توضیحش را در یادداشت یا متن مقاله بیاورید.
  22. معنای «کذب مفترع» را در به یادداشت منتقل کنید.
  23. «خبری که آن را فهم کنی بهتر از هزار حدیث است که آن روایت کنی و کسی از شما فقیه نخواهد شد، مگر آنکه جوانب سخن ما را بشناسد» باز هم نقل روایت.
  24. «ضرب القرآن بعضه ببعض» ترجمه عبارت را در یادداشت قرار دهید.
  25. «روایات تفسیری صادق از خلال تفاسیر روایی مانند تفسیر الصافیِ فیض کاشانی، کتاب البرهانِ بحرانی و نورالثقلینِ حویزی قابل جستجو است.» مربوط به بخش کتاب‌شناسی است. منتقل شود به آنجا.

@Shobhe: سلام و خسته نباشید. منظورتان از مورد 1 این است که عین مطالب این بخش را به مقاله فرعی منتقل کنم ولی خلاصه اش را اینجا نگه دارم؟ مسئله دیگر اینکه برخی مطالب این بخش از قبیل «رویکرد اخلاقی»، «سایر علوم» و غیره در ذیل عنوان پیشنهادی جنابعالی («دیدگاه کلامی و فقهی جعفر صادق») قرار نمی گیرد؛ و همان جایگاه و فعالیت‌های علمی» مناسبتر به نظر می رسد.Aminiani (بحث) ‏۲۸ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۵۲ (UTC)[پاسخ]

@Aminiani عرض ادب. نسخه قبل از ویراستاری من را به طور کلی کپی کنید و به آن مقاله انشعابی (مورد ۱) منتقل کنید. آنجا بعدا رویش کار می شود و توسعه خواهد یافت. اما بخش بندی‌ها، همانی بود که سابق بود. من تغییری ندادم. الان بخش بندی چنین است:
  • جایگاه و فعالیت‌های علمی جعفر صادق
    • رویکرد فقهی
      • دکترین تقیه
    • رویکرد کلامی-اعتقادی
      • جایگاه عقل نسبت به عمل و علم
      • مباحث اعتقادی-اسلامی
    • رویکردهای اخلاقی
    • رویکردهای قرآنی-تفسیری
    • رویکرد حدیثی
    • در سایر علوم Shobhe ‏۲۸ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۰۹ (UTC)[پاسخ]

@Shobhe: سلام و خسته نباشید. انجام شد. Aminiani (بحث) ‏۲۹ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۳۷ (UTC)[پاسخ]

بررسی چهارم کاربر شبهه

  • ضمن عرض خدا قوت خدمت کاربر Aminiani، اما چهار بخش انتهایی:
  1. «که بنا بر روایتی، گرد صادق جمع آمده بودند» این روایت مبهم است. مشخص کنید کدام روایت در چه زمینه‌ای یا در چه کتابی. شیعه یا سنی؟
  2. «از جمله این نظریات ضرورت عقلی وجود امام در هر عصر است، که خداوند او را مسئول تعلیم و رهبری امت قرار داده‌است.» این عبارت ارتباطی به مقاله جعفر صادق ندارد. جایش در مقاله جدید انشعابی است که ساخته‌اید.
  3. پاراگراف آخر بخش یاران و شاگردان، منبع ندارد. برایش منبع را گزارش کنید، بعدا اطلاع دهید تا ویراستاریش کنم.
  4. «در منابع تاریخی زیادی از قبیل تاریخ طبری... تا ... که اقوال صادق را در اثارشان ضبط کرده‌اند.» ارتباطی به بخش آثار ندارد. مربوط به بخش کتاب‌شناسی است.
  5. «از دید شیعه بر عهده امام است که معانی ظاهری و باطنی قرآن را برای مردم تبیین کند.» ارتباطی به مقاله جعفر صادق ندارد. به مقاله تفسیر منتقل کنید.
  6. «محمد ابراهیم نعمانی» صحیح است یا «محمد بن ابراهیم نعمانی»؟
  7. در فهرست آثار منسوب به امامان شیعه دوازده‌امامی آثاری وجود دارد که در بخش آثار نیامده‌اند. از آن فهرست با توجه به اینکه من برگزیده اش کرده ام و به محتوایش اطمینان هست، در تکمیل بخش آثار استفاده کنید.
  8. «به عقیده باکلی آمدن» این باکلی کیست؟ توضیحش را بعد نامش بیاورید. مثلا شرق شناس ... یا اسلام‌شناس ...
  9. «جعفر صادق بعد از مجلس درس روزانه خود به مناظره با افراد مختلف از جمله خداناباوران می‌پرداخت....» منبعش باید تبدیل به پک شود.
  10. «جاحظ، علم صادق و توانایی او در فقه را عالمگیر می‌داند و شاگردی ابوحنیقه و سفیان ثوری در نزد او را گواه عظمتش می‌داند» نیاز است به خود اثر استناد داده شود. نه یک اثر شیعی.
  11. «ابن حجر هیتمی ضمن همه‌گیر توصیف کردن آوازه صادق،...» این نیز به همان ترتیب. به طور کلی بخش آخر پاراگراف دیدگاه اهل سنت، این ایراد را دارد. (که البته با توجه به گفتگوهای قبلی، من خودم ترتیبش را خواهم داد.)
  12. در یادداشت ۱۱، ترجمه آیه را نیز بیاورید.
  13. بخش پیوند به بیرون را می توانید بهتر کنید. به مقالاتی پیوند بزنید که مطالعه آنها باعث دانش افزایی نسبت به جعفر صادق بشود و شما نتوانستید در مقاله از انها بهره کافی ببرید.
  14. در جعبه اطلاعات اول مقاله، پارامتر «دیگر نام‌ها» لازم نیست. ایشان فقط یک نام داشتند جعفر الباقی نام و کنیه است. یک پارامتر «القاب» وجود دارد. آن را فعال کنید و مطالب دو پارامتر فعلی (یعنی «عنوان» و «دیگر نام‌ها») را به آنجا منتقل کنید.
  15. در جعبه اطلاعات پارامتر «مکتب» نیاز نیست.

@Shobhe: سلام و خسته نباشید. انجام شد. در جعبه اطلاعات پارامتر «لقب» فعال است ولی برای خواننده «عنوان» به نمایش در می آید. برای «القاب» چیزی به نمایش در نمی آید.Aminiani (بحث) ‏۲۹ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۴۶ (UTC)[پاسخ]

@Aminiani خدا قوت. مشکلی ندارد در بررسی نهایی خودم چک و تصحیح خواهم کرد. هر گاه همه موارد انجام شدند، بگویید بررسی نهایی را آغاز کنم. Shobhe ‏۲۹ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۲۱:۴۹ (UTC)[پاسخ]

@Shobhe: سلام. همه موارد انجام شده است به جز مورد 8 که نتوانستم مطلبی در این زمینه که باکلی چه تخصصی دارد پیدا کنم. مورد 10 و 11 هم که فرمودید خودتان زحمت خواهید کشید اما برای ساده تر شدن کار، پاورقی کتاب جعفریان را نوشتم تا پیدا کردن منبع عربی راحت تر شود. Aminiani (بحث) ‏۳۰ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۴۴ (UTC)[پاسخ]


بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.