پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/تویوتومی هیده‌یوشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تویوتومی هیده‌یوشی[ویرایش]

خوب شد

این مقاله نیز همچون دیگر مقالات Roozitaa گرامی، عالی و بی‌نقص است. به امید دیدن مقالات بیشتر از ایشان. با مهر --ImanFakhriTalk ‏۱۱ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۶:۴۴ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

خوب شد

پیشاخوبیدگی تویوتومی هیده‌یوشی
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۱۴۹٬۷۹۸
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
ناظر: ImanFakhriTalk ‏۱۱ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۶:۴۲ (UTC)[پاسخ]
 تویوتومی هیده‌یوشی (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Roozitaa (بحثمشارکت‌ها)

تاریخ نامزد کردن: ‏۱۶ اوت ۲۰۲۰، ساعت ۰۲:۰۹ (UTC)

  • ۱٬۴۲۱ روز پیش نامزد شده‌است.

بررسی‌کننده: ImanFakhriTalk

@Roozitaa: سلام. وقت بخیر. ابتدا جا دارد از شما بابت مشارکت بی‌نظیرتان سپاسگزاری کنم؛ سایه‌تان مستدام. اما در رابطه با مقاله، به صورت گذرا مقاله را مطالعه و بررسی کردم. به عنوان کسی که تاریخ می‌خواند چند نکته به ذهنم رسید که لازم دیدم بدان‌ها اشاره کنم که گفتن‌شان خالی از لطف نیست: (این را هم بگویم که برخی موارد ممکن آنقدر ریز باشند که نیاز به بررسی یا اصلاح نباشد چرا که مقاله در وضعیت فعلی هم جامع است و هم کامل)
  • وقتی در مورد نبرد ایمجین و تهاجمات ژاپنی‌ها در زمان هیده‌یوشی (اواخر قرن ۱۶ و ابتدای قرن ۱۷) صحبت می‌کنیم، در واقع شرایط اقتصادی در دوره ابتدایی اتحاد و یکپارچگی ژاپن، مسائل به نحوی مشابه با قرن ۷ در چین است؛ تمشیت و مدیریت اقتصادی و مالی درژاپن به‌نحوی‌ست که نیاز به تسلط بر راه‌ها و مسیرهای آبی جاده ابریشم دیده می‌شود. این موضوع، موضوع مهمی‌ست که شما در این مقاله بدان اشاره نکردید اما نکته‌ای به آن اشاره کردید، متحد نگه‌داشتن آنها در برابر دایمیوها در برابر دشمنان خارجی یکی از عوامل اعزام ناوگان‌هایی جنگی به سمت کره در زمان هیده‌یوشی‌ست که کاملاً صحیح است ولی مهم‌تر از آن، مسئله کنترل مسیرهای آبی جاده ابریشم است چراکه نخست از اهمیت خاص و ریشه تاریخی برخوردار است و دوم اینکه در دوره اتحاد شرایطی وجود دارد که برای تأمین مخارج دولت جدید اودو، نیاز به کنترل این مسیرها دیده می‌شود.
  • وقتی در مورد حمله به چین صحبت می‌شود، منظور خاک و سرزمین چین نیست بلکه منظور نواحی و مرزهای دریایی‌ست یا نهایتاً بندرهایی‌ست در حد و ثغورها شرقی و جنوب شرقی و شمالی قرار دارد اما اصلاً منظور خاک یا سرزمین امپراتوری چین در دوره مینگ نیست که باید این مسئله را هم در نظر گرفت.
  • و در نهایت وقتی در مورد حمله و تهاجم به کره و چین صحبت می‌شود، باید منابع، زاویه دید و دیدگاه‌های طرف مقابل را نیز مشاهده و بررسی و در نظر گرفت، چرا که این‌چنین موضوعاتی را نباید یک طرفه و از یک زاویه دید بررسی و داوری کرد. این موضوع مهمیه که در مقاله باکوماتسو هم دیده می‌شود.
بازهم لازم است اشاره کنم که این مواردی که من گفتم، بسیار جزئی و ریز هستند (به جز مورد سوم) که مانعی برای خوب‌شدن یا برگزیده‌شدن این مقاله نیستند اما توجه به آنها خالی از لطف هم نیست. به امید موفقیت روزافزون شما. با مهر ImanFakhriTalk ‏۸ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۳:۰۴ (UTC)[پاسخ]
  • خوش آمدید! چشم و چراغ خانه ما را روشن کردید! دربارهٔ نکته اول و دوم شما مطلبی یافت نکردم که اضافه کنم. دربارهٔ نکته سوم، جنگ ایمجین، در مقاله فرعی که بسیار هم مفصل است از منابع غربی استفاده شده‌است. لحن این مقاله را با مقاله انگلیسی مقایسه بفرمائید تقریباً مطالب یکسانی در منابع ژاپنی و انگلیسی نوشته شده‌است. به نظرم مطلب مورد مناقشه ای نیست. جلد چهارم [۱] تاریخ ژاپن کمبریج را دانلود کردم. شما لطفاً مطلبی را مایلید از منابع غیر ژاپنی نوشته شود ذکر کنید. خود ژاپنی‌ها هم در منابعشان از این نبرد به عنوان یک تهاجم یاد می‌کنند و حق را به کره می‌دهند. Roozitaa (بحث) ‏۹ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۶:۰۵ (UTC)[پاسخ]
    @Roozitaa: خواهش می‌کنم. همانطور که اشاره کردم، مورد ۱ و ۲ بسیار ریز هستند و در این مقطع نیاز به آنها نیست (شاید کلا نیاز نباشد). در رابطه با مورد ۳، همانطور که گفتم بررسی موضوع از نگاه طرف مقابل (نه فقط این نبرد، بلکه تمامی جنگ‌ها) لازم است وگرنه ممکن است در تاریخ‌نگاری یکی از طرفین گرفتار شویم. به نظرم موردی در رابطه با محتوا دیگر وجود ندارد: بعد از بررسی مختصر دیگر، در صورت که موردی نبود، مقاله را جمع‌بندی می‌کنم. با مهر ImanFakhriTalk ‏۱۰ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۲:۳۲ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.