پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/بیلی جین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بیلی جین[ویرایش]

به‌سبب رفع نشدن مشکلات مقاله پس از گذشت چند ماه ناموفق جمع‌بندی می‌شود.‏—NightD ‏۲۶ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۲:۰۲ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

خوب نشد

پیشاخوبیدگی بیلی جین
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۱۳۴٬۰۳۹
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ تاحدودی
املا و انشای خوب انجام شد انجام نشد
دیباچهٔ مناسب انجام شد انجام نشد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد انجام نشد
یادکرد صحیح منابع انجام شد انجام نشد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
ناظر: ‏—NightD ‏۲۶ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۱:۵۹ (UTC)[پاسخ]
 بیلی جین (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری


نامزدکننده: Mahdiz (بحثمشارکت‌ها)

تاریخ نامزد کردن: ‏۱۸ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۱۱ (UTC)

  • ۱٬۵۱۱ روز پیش نامزد شده است.

بررسی‌کننده: کاربر:Nightdevil

  • درراستای ادامه خوبیدگی و برگزیدگی مقاله های ویکی پروژه مایکل جکسون چندوقتی هست که درحال کار برروی این مقاله برای خوبیدگی هستیم. کارزیادی برروی مقاله انجام شده که بیشتر آن نیز برعهده شهروز عزیز بوده. منتظر نظراتتان هستیم. ممنون--M A H D I ‏۱۸ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۱۱ (UTC)[پاسخ]
  • @Shahroozporia و Mahdiz: بیلی جین از ترانه‌های مهم دنیای پاپ است و از شما سپاسگزارم که بابت این مقاله زمان گذاشتید و آن را خوبیده کردید. در زمینه نگارش به‌طور کلی روان و شایسته شده‌است. در زمینه یادکردها هم این‌که قسمتی برای واژه‌نامه گذاشته‌شده‌است کار خوبی است چراکه از شلوغ‌شدن مقاله جلوگیری می‌کند. فقط پانویس‌های منابع تک‌ستونه بود که آن را برای خوانایی بهتر سه‌ستونه کردم. در پانویس‌های منابع شماره ۹۱، ۱۳۳ و ۱۳۴ ارور می‌دهد که بهتر است اصلاح شود. امیدوارم دوستان مشارکت‌کننده برگزیده هم بررسی بفرمایند تا در زمان مقتضی جمع‌بندی شود. Telluride (بحث) ‏۲۱ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۳۵ (UTC)[پاسخ]
سلام و خسته نباشید. ممنون از توجه شما. ارور منبع شمارهٔ ۹۱ را درست کردم. منابع ۱۳۳ و ۱۳۴ نیز ارور دارند؛ به این دلیل است که هنوز منابع قسمت چارت‌ها را که بالغ بر ۶۵ تا هست بررسی نکردم. دوستم جناب مهدی زحمت کشیدند و از ویکی‌پدیا انگلیسی برگردان کردند، ولی هنوز منابع اون قسمت را بازبینی نکردم. به زودی آن‌ها را هم بازبینی می‌کنم. به جز همین قسمت چارت‌ها، تمام منابع خط به خط بررسی شده‌اند و هیچ قسمتی بدون منبع نمانده‌است. باتشکر▬ شهروز▬ (بحث) ‏۲۲ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۸:۵۳ (UTC)[پاسخ]

یک توضیح کلی دربارهٔ مقاله: مقالهٔ بیلی جین در ابتدا از نسخهٔ انگلیسی کپی کردم، اما بعدها قسمت‌های مختلفی را خودم اضافه کردم یا گسترشش دادم تا برای مخاطب فارسی زبان قابل فهم‌تر باشد. برای مثال قسمت «مقدمه» در ویکی انگلیسی وجود ندارد اما من در مقاله فارسی قرار دادم تا خواننده یک پس‌زمینه‌ای داشته باشد. در قسمت «موضوع ترانه» تمام دیدگاه‌های معتبر را آورده‌ام و حتی عینا نقل قول کرده‌ام. قسمت «ترکیب و سبک آوازی» کمی نسبت به مقالهٔ انگلیسی کمتر است، این به دلیل ناتوانی بنده در ترجمهٔ جملات تخصصی موسیقی بود. قسمت «انتشار و میزان فروش» در مقالهٔ انگلیسی، جوایز را هم در بر دارد اما من در مقالهٔ فارسی آن‌ها را از هم جدا کرده‌ام. محتوی قسمت «تبلیغات پپسی» هم در مقالهٔ انگلیسی بسیار کمتر است ولی من در این مقاله، آن را کمی گسترشش دادم. در قسمت «نقدها، دستاوردها و تاثیرها» نیز سعی کردم تمام دستاوردهای این آهنگ را بیاورم. (در مقالهٔ انگلیسی خیلی از چیزهایی که اضافه کرده‌ام نیست. حالا نمی‌دانم که چرا اضافه نکرده‌اند.) بخش «ریمیکس‌ها و دوباره‌خوانی‌ها شاخص» هم به صورت کامل آورده شده است. تمام واژه‌ها و عبارت‌ها انگلیسی مقاله را که به نظرم برای خوانندهٔ فارسی زبان، نامفهوم بیایید را به واژه‌نامه منتقل کردم. تمام منابع، خط به خط و جمله به جمله بررسی شده‌اند و همگی اصلاح شده‌اند. (البته قسمت «چارت‌ها و گواهی‌نامه‌ها» مستثنی هستند که به زودی آن‌ها را هم بررسی می‌کنم.). در آخر هم اضافه کنم که تک‌آهنگ، موزیک‌ویدئو و اجراهای بیلی جین، توسط بیشتر منتقدین، به شدت تحسین شده‌اند و من به شخصه هیچ نقدی پیدا نکردم که از این آهنگ تمجید نکرده باشد. لذا اگر میبینید که در مقاله از واژه‌های تحسین برانگیز استفاده شده‌است، بدانید که دقیقا عین منابع نوشته شده. باتشکر. ▬ شهروز▬ (بحث) ‏۲۲ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۰۸ (UTC)[پاسخ]

  • @Shahroozporia و Mahdiz: سلام و خسته نباشید.
  • اولین نکته این که بخش آغازین (وپ:دیباچه) خلاصه اهم مقاله نیست و کوتاه است. به نظرم می‌تواند تا دو برابر وضع موجود گسترش یابد. مثلا از هر کدام از بخش‌های «موضوع ترانه»، «نقدها، دستاوردها و تاثیرها»، «ترکیب و سبک آوازی» یکی دو جمله در دیباچه بیاورید. برای نمونه مقالهٔ انگلیسی en:Billie Jean را ببینید. همچنین دیباچه خلاصه متن مقاله است وبه منبع نیاز ندارد. منبع شماره ۱ (که در متن مقاله هم استفاده شده‌است) را بهتر است از دیباچه حذف کنید.
  • در بخش جدول‌های موسیقی یا پیوندها به مقالات ویکی انگلیسی را حذف کنید (متن ساده و سیاه بشود) یا مقالات را در حد خرد بسازید. در بخش «گواهی‌نامه‌ها» هم پیوندهای قرمز را حذف کنید. (متن ساده بشود.)
  • در بخش عوامل و بازترکیب‌های رسمی منبع باید درون‌خط بیاید که اصلاح کردم.
  • بخش برای مطالعه بیشتر نباید زیر مجموعه بخش فهرست منابع مکتوب باشد.
  • بخش یادداشت‌ها خالی است. حذفش کنید.
  • «قسمت آغازین آهنگ «بیلی جین» در شروع برنامهٔ تلویزیونی دورهمی با اجرای مهران مدیری نیز پخش می‌شود.» منبع ندارد.
  • در بخش «موضوع ترانه»:
    • «در این روایت می‌گویند که یکی از هواداران روانیِ» >> «طبق این روایت»
    • «اما خود مایکل می‌گوید که موضوع این ترانه، الهام گرفته شده از داستانی واقعی است که در دوران جکسون فایو، برای برادرانش [که از او بزرگ‌تر بوده‌اند] افتاده‌است. او می‌گوید که زمانی که در گروه جکسون فایو بوده‌است، بارها این اتفاق برای برادارانش افتاده بود.» جمله دو بار تکرار شده‌است. یک جمله‌اش بکنید.
  • بخش «ضبط»
    • Bruce Swedien گمانم باید بروس سوئیدین ترانویسی شود.
    • «بروس معمولاً هر آهنگ را ۱ بار میکس می‌کرد» اعداد زیر ۱۰ را به حروف بنویسید («یک بار میکس می‌کرد»)
    • «درخواست ترکیب دوباره می‌کرد» >> «درخواست می‌کرد ترکیب آن از اول انجام شود»
    • «جونز به بروس گفت که یک دِرام برای «بیلی جین» بسازد» احتمالا منظور این است که یک ضرب‌آهنگ درام یا ساختار ریتمیک درام بنویسد نه درام ست.
    • در بخش composition مقاله ویکی انگلیسی آمده که جکسون از آهنگ State of Independence ملهم بوده، بد نیست در بخش «ترکیب و سبک آوازی» اشاره شود.
  • در بخش «انتشار و میزان فروش»:
    • «رکوردی بود که تا امروز توسط عده‌ای انگشت‌شمار اتفاق افتاده‌است.» >> «رکوردی است که عده‌ای انگشت‌شمار موفق به کسب آن شده‌اند.»
  • بخش «نماهنگ»
    • «او در حال قدم زدن می‌باشد» >> است (وپ:می‌باشد)
    • « پاپاراتزی هم به دنبال اوست تا بتواند از او عکسی برای مقاصد شیطانی خودش تهیه کند» مقاصد شیطانی ناقض وپ:لحن است. اگر دارید نقل قول می‌کنید عبارت را در گیومه و اصلش را در پانویس بیاورید و در غیر این صورت جمله را به زبان دانشنامه‌ای بازنویسی کنید.
    • « مایکل جکسون و تمام سیاه پوستان، به علت‌های تبعیض‌نژادی، برای پخش شدن کارهایش توسط شبکهٔ تازه تأسیس ام‌تی‌وی مشکل داشتند.» >> «پخش آثار مایکل جکسون و دیگر سیاه‌پوستان از شبکهٔ تازه تأسیس ام‌تی‌وی به علت تبعیض‌نژادی با مشکل مواجه بود.»
    • «از آن پس بود که هنرمندان سیاه‌پوست اعتبار پیدا کردند و ام‌تی‌وی هم نژادپرستی را کنار گذاشت» این هم ناقض ویکی‌پدیا:دیدگاه بی‌طرف است. چه‌کسی و با چه دیدگاهی این ادعا را می‌گوید؟ به‌نظرم کلا این را حذف کنید.
    • «عظیم‌ترین ویدئوهای محبوب» >> برترین ویدئوهای محبوب
  • بخش «اجراهای زنده»
    • «اواسط اجرا، مایکل برای اولین بار رقص «مون‌واک»[ار] را به نمایش می‌گذارد و سپس برای چند ثانیه روی نوک پاهایش می‌ایستد» >> «...نمایش گذارد .... پاهایش ایستاد»
    • «وی را تبدیل به یک «نماد مردمی»[از] کرد» گمانم همان «پاپ آیکان» از نماد مردمی بهتر باشد.
    • «وی در ابتدا میکسی از آهنگ‌های «تا به اندازه کافی گیرت نیومده بس نکن» و «حسی که به من می‌دهی» را اجرا می‌کند، سپس با همنوازی گیتار توسط اسلش، آهنگ «سیاه یا سفید» را اجرا می‌کند....» >> «... اجرا کرد... اجرا کرد. ... ادامه داد ... «بیلی جین» کرد.»

تا اول بخش تبلیغات پپسی بررسی شد.‏—NightD ‏۱۰ اوت ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۲۴ (UTC)[پاسخ]

@Mahdiz: سلام. مدت زیادی از طرح آخرین نکات بررسی کننده می گذرد. آیا برنامه ای برای ادامه کار دارید؟ ٪ مرتضا (بحث) ‏۸ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۶:۰۸ (UTC)[پاسخ]

سلام. آخر این هفته اقدام خواهم کرد.--M A H D I ‏۱۲ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۰۰ (UTC)[پاسخ]
در حال انجام...--M A H D I ‏۱۷ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۸:۴۱ (UTC)[پاسخ]

@Nightdevil: به نظرم مدت زیادی سپری شده. مایلید جمع بندی کنید؟ ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۷ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۵۱ (UTC)[پاسخ]


بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.