پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/ایران ۳/لید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این صفحه تنها برای طرح نظرات پیرامون بخش لید/مقدمه/جعبه مقالهٔ ایران است. تنها نظراتی که بر اساس ویکی‌پدیا:مقاله‌های خوب/معیارها باشند، مورد قبول هستند. ممکن است برای بررسی این بخش از مقاله، نیاز باشد کل مقاله مورد مطالعه قرار گیرد تا به اشتباه زیربخشی از این بخش، دارای حجم و وزن افزوده نباشد. لطفاً در نظرات خود، همواره به حجم نهایی مقاله توجه کنید. پیش‌نویس:ایران را نیز پیش از نظر دادن ببینید.

نظرات[ویرایش]

@Europe V: درود مجدد، لید را خواندم. چند نکته به ذهنم رسید که عرض میکنم:

۱. در جمله "جمعیت کل استان‌های ایران از ۸۳٫۵ میلیون تن، می‌گذرد" به نظر میرسد ویرگول پس از تن اضافی است.
با سپاس از دقت شما دوست گرامی، اصلاح شد.
۲. عبارت رهبر ایران عبارت صحیحی نیست چون طبق خود قانون اساسی نیز شخص مزبور رهبر جمهوری اسلامی است و در ادبیات سیاسی رایج داخل ایران هم وی را به عنوان رهبر انقلاب میشناسند. رهبر جمهوری اسلامی به نظر بی طرفانه تر از رهبر انقلاب است.
با توجه به نیاز و ساختار جمله، آوردن دوبارهٔ جمهوری اسلامی گزینه نیست. هر عنوان دیگری هم به‌جای رهبر ایران بگذاریم، باز همین مشکل پدید خواهد آمد و مورد اعتراض دیگران خواهد بود. به هر حال داریم در مورد بالاترین مقام رسمی سیاسی این کشور سخن می‌گوییم و به نظرم عنوان کنونی، نسبت به گزینه‌های دیگر، مشکلی ندارد.
۳. "یک قدرت منطقه‌ای شمرده می‌شود." عبارت صحیحی نیست و ایران میتواند یکی از قدرتهای منطقه ای شمرده شود با توجه به قدرت بالای اسرائیل و عربستان.
به نظرم چیزی که گفتید را رد نمی‌کرد، اما باز هم تغییرش دادم تا مشکلی در این مورد، نباشد.
۴. جا دارد که در لید اشاره شود اقتصاد ایران رو به افول است. البته به مشکل فساد مالی اشاره شده که صحیح است اما علاوه بر فساد مالی، عوامل دیگری نیز به شدت دخیل بودند که اقتصاد ایران را به ضعف بکشانند. از این منبع هم میتوانید استفاده کنید که اتفاقاً منبع داخلی هم هست:

https://www.poolnews.ir/fa/news/337698/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D9%81%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

مقاله باید به ویژه در مقدمه، نمای کلی‌تری را نشان دهد و به نظرم اینگونه مطالب واقعاً کاربردی در مقالهٔ اصلی ایران، ندارند.
مجدداً سپاس از شما به خاطر مقاله شیوا و خوش نقشی که نگاشتید.S@r@nami2020 (بحث) ‏۲۶ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۲۱:۰۳ (UTC) (نوشتار انتقال‌یافته از ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/ایران ۳/سیاست)[پاسخ]
@Saranami2020: سلام. من از شما سپاس‌گزارم که وقت گران‌بهای خود را برای بررسی مقالهٔ ایران می‌گذارید. افزون بر مواردی که اشاره فرمودید، برخی موارد جزئی نیز تغییر کردند که باز هم مقدمه بهتر باشد. البته ممکن است باز هم مقدمه تغییراتی بکند که اگر خیلی گسترده بود، نیاز می‌شود دوباره برای بررسی پینگ‌تان کنم. ضمناً پیام شما را به اینجا منتقل کردم چرا که بهتر است هر بخش مقاله، در زیربخش مخصوص خودش بررسی شود. Europe V (بحث) ‏۱ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۵۳ (UTC)[پاسخ]
  • @Europe V: درود بر شما، بسیار کار خوبی کردید که به زیرصفحه مخصوص لید انتقال دادید. من متوجه بودم که آن زیرصفحه مخصوص بخش سیاست است اما لینک این زیرصفحه را متاسفانه در اختیار نداشتم و زحمت جابجایی بر عهده شما افتاد. ممنون از لطف شما و لید را خواندم. بسیار عالی شده است. سعی میکنم زیربخشهای دیگر را هم مطالعه کنم. سپاسS@r@nami2020 (بحث) ‏۲ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۳۳ (UTC)[پاسخ]