ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/ایران ۳/سیاست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این صفحه تنها برای طرح نظرات پیرامون بخش سیاست مقالهٔ ایران است. تنها نظراتی که بر اساس ویکی‌پدیا:مقاله‌های خوب/معیارها باشند، مورد قبول هستند. ممکن است برای بررسی این بخش از مقاله، نیاز باشد کل مقاله مورد مطالعه قرار گیرد تا به اشتباه زیربخشی از این بخش، دارای حجم و وزن افزوده نباشد. لطفاً در نظرات خود، همواره به حجم نهایی مقاله توجه کنید. پیش‌نویس:ایران را نیز پیش از نظر دادن ببینید.

نظرات[ویرایش]

@Vahid: سلام. پیشنهاد می کنم این را دو نفر بررسی کنند با دو دیدگاه. یکی بنیامین و یکی هم از طرف مقابل طیف سیاسی.--سید (بحث) ‏۱۶ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۴:۳۹ (UTC)[پاسخ]
سلام، این هم پیشنهاد خوبیه، امیدوارم بنیامین عزیز وقت داشته باشه. @Saranami2020: با درود، آیا شما امکان بررسی این بخش از مقاله را دارید؟ وحید (بحث) ‏۱۶ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۵:۴۰ (UTC)[پاسخ]
  • فعلاً تا سر زیربخش روابط با جهان را خواندم. نظراتم را مینویسم و سپس ادامه زیرعنوان را مطالعه خواهم کرد. مقاله با قلم روان و سلیس نوشته شده اما اشکالاتی هم دیده میشوند:
۱. ایران به عنوان قدرت متوسط شناخته نمیشود و این در ادبیات سیاسی مرسوم نیست. منبع نیز قابل دسترسی نیست که بتوان چک کرد دقیقاً داخل آن چه نوشته شده است.
سلام، کلاً یک بحث نظریه‌ای زاید و باطلی را برای مقاله باز می‌کرد و حذف شد.
۲. لازم است آنجا که نوشته شده: "مجلس خبرگان، به نمایندگی از مردم، رهبر را انتخاب می‌کند و این گزینش، بر اساس معیارهای شرعی و اسلامی است." اشاره شود که مجلس خبرگان نیز تحت نظارت شورای نگهبان (نمایندگان رهبر) شکل میگیرد. جمله طوری نوشته شده که به نظر میرساند مردم از طریق نمایندگان مردمی رهبر را تحت کنترل دارند. از این منبع هم میتوان استفاده کرد:
https://ir.voanews.com/persiannewsiran/iran-government-leader
به شکلی که مطالب مورد نظر رسانده شود، گسترش یافت.
۳. اشکال املایی در جمله: "اگرچه در پرونده‌های مربوطٔ افراد غیر روحانی نیز دخالت داشته‌است." دیده میشود. فکر کنم درستش "مربوط به" باشد.
با تشکر از تیزبینی و دقت شما، اصلاح شد.
۴. طبق منبع، سازمان عفو بین الملل در ۲۰۱۸ اعلام کرد اعدامها در ایران نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش داشته است.

فعلاً این مواردی که نوشتم بررسی شوند تا بعد.S@r@nami2020 (بحث) ‏۱۷ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۲۹ (UTC)[پاسخ]

نیاز بود به همین گونه که اشاره کردید بیاید تا باعث درک نادرست خواننده نشود. اصلاح شد. @Saranami2020: با سپاس از شما برای بررسی و یاری‌تان در راه خوب‌شدن این مقاله. تغییرات جدید را در پیش‌نویس:ایران ببینید. Europe V (بحث) ‏۲۱ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۸:۳۰ (UTC)[پاسخ]
سپاس از شما یوروپ عزیز، پیش نویس را دیدم و بسیار عالی شده است. ممنون از شما و من مجدداً به مطالعه بخش سیاست ادامه میدهم و اگر نکته ای به ذهنم رسید تقدیم خواهم کرد.S@r@nami2020 (بحث) ‏۲۱ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۴۱ (UTC)[پاسخ]
  • بقیه زیربخشها را تا آخر خواندم و اما باقی نکات:
۱. در توضیح قانون اساسی جمهوری اسلامی جا دارد که به اصل ۱۵۳ نیز اشاره کوچکی شود: "اصل ۱۵۳- هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور گردد، ممنوع است."
بله، بسیار هم مهم است، کاملاً افزوده شد.
۲. رابطه گرم ایران و رومانی مربوط به دوران چائوشسکو بود و با مرگ چائوشسکو این رابطه گرم و صمیمی بسیار کمرنگ شد. درحالیکه ایران با کره شمالی، کوبا، ونزوئلا، چین و... همچنان رابطه گرمی دارد. جا دارد که در مقاله به این نکته اشاره شود.
در مورد رومانی غفلتی در انتقال مطالب رخ داده بود که با سپاس از دقت شما، گسترشی در قالب یادداشت انجام شد و مشکل رفع شد.
۳. نوشته شده: "عالمان سیاسی، حکومت جمهوری اسلامی ایران را یک حکومت مطرود برای بسیاری از کشورهای جهان می‌دانند." اگرچه گزاره صحیح و تاییدپذیر است اما لازم است مشخص شود کدام عالمان سیاسی؟ یا عالمان سیاسی کدام کشور؟ یا کدام کشورها؟ چون اگر دقیق تر توضیح داده نشود ممکن است شبهه عبارت طفره آمیز را ایجاد کند.
به مارک گازیوروسکی پیوند داده شد.
۴. در خصوص برجام لازم است که علت خروج آمریکا از برجام (که علت مهم و استراتژیکی است) توضیح داده شود ولو کوتاه و خلاصه وار.
گسترشی انجام شد تا مطالب مرتبط رسانده شود.
۵. در خصوص مقایسه هزینه های نظامی کشورها در سال ۲۰۱۸ به نظرم چندان لزومی ندارد به عربستان که رتبه پنجم است اشاره شود و بهتر است نوشته شود: "در سال ۲۰۱۸ میلادی، ایران با ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بودجهٔ نظامی، در ردهٔ پانزدهم جهان جای گرفت؛ در این سال، هزینهٔ نظامی ایران بالاتر از اسرائیل و کانادا بود در حالیکه رتبه اول از آن آمریکا و رتبه دوم از آن چین بود." چون مخاطب معمولاً کنجکاو است بداند نخستین رتبه ها از آن کدام کشورها بوده اند.
نیاز به تغییری ندارد و هر آنچه با توجه به شرایط و رقابت‌های منطقه‌ای، خواننده نیاز است از این مقاله بفهمد را می‌رساند. بی‌شک، جایگاه عربستان و روابطش با ایران باعث می‌شود اشاره به آن، منطقی باشد.
۶. لازم است در زیربخش نیروی نظامی و امنیتی به سپاه قدس نیز اشاره و راجع به وظایف آنها توضیحاتی داده شود. آنها در عرصه سیاست کنونی ایران حتی شاخص تر از بسیج هستند.
مطالب جدیدی برای شرح آن افزوده شد.
۷. اگرچه دویچه وله منبع معتبری است اما گزاره: "بسیاری از سایت‌های تحلیلی نظامی توان موشکی ایران را جزو ۱۰ کشور اول می‌دانند." ادعای بزرگ است و یک منبع معتبر و مستقل حتی شاید کافی نباشد. باشگاه خبرنگاران جوان که به طور کلی برای این ادعا معتبر نیست اما به نظرم جا دارد برای اثبات این ادعا یک منبع معتبر و مستقل دیگر نیز افزوده شود. یا لااقل نوشته شود از ۲۰ قدرت برتر موشکی است چنانچه نظر خود دویچه وله نیز همین است.
کلاً حذف شد، به اندازهٔ کافی و مناسبی به امکانات موشکی این کشور اشاره شده‌است و نیازی به اینگونه مطالب نیست.
۸. در آخرین سطر که به برد موشکها اشاره میشود بهتر است اشاره شود که ایران موشکهایی ساخته که میتوانند کلاهک هسته ای حمل کنند (چنانچه منبع اشاره کرده است).
از همان منبع، مطالب افزوده شد.
۹. با توجه به اینکه مقاله عکسهای خوب و متنوعی دارد و به خاندان پهلوی نیز در بخش سیاست اشاره شده به نظرم لازم است عکسی از آنها و به ویژه خود محمدرضا شاه نیز به مقاله افزوده شود. چون وی چهره تاثیرگذاری در سیاست ایران بوده است.
گام را فراتر گذاشته و با افزودن نگاره‌ای پرآوازه و توضیحات دانشنامه‌ای از منبع، بخش سیاست را بیشتر تقویت کردم.

ضمناً به عنوان پیشنهاد خواستم بگویم اگر صلاح دیدید هرچه زودتر تمام یادکردهای برخط را بایگانی فرمایید. چون هرلحظه ممکن است با ایجاد اختلال یا جابجایی سرورها مطالب شما تاییدپذیری را از دست بدهند. البته میدانم بخشی از یادکردها بایگانی شده اند اما منظورم بایگانی تمامی یادکردهای برخط است. مجدداً بابت زحمات ارزنده شما در پرورش این مقاله خسته نباشید میگویم.S@r@nami2020 (بحث) ‏۲۱ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۲۰:۵۰ (UTC)[پاسخ]

در مورد منابع، تقریباً مشکل بایگانی نداریم و پیوندهای کمی مانده‌اند که تا خوبیدگی بایگانی می‌شوند، یک سری هم که کلاً نیاز به بایگانی ندارند چون عوامل معتبری پشتشان است و در صورت انتقال پست‌ها، تغییر مسیر لازم را می‌دهند. اما همین‌ها نیز اکثراً بایگانی شده‌اند.
من یک بررسی ژرف نگر و قدرت‌مند از شما سارای گرامی دیدم. واقعاً سپاسگزارم. همین باعث شد اعلام کنم که با توجه به کمبود کاربر در بحث کیفی دانشنامه و مشکلات حاصل از کرونا، این مقاله نیاز شدیدی به کاربرانی چون شما دارد. اگر صلاح دانستید و علاقه‌مند بودید، لطفاً دیگر بخش‌ها را نیز بررسی کنید. موفق باشید Europe V (بحث) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۸:۳۴ (UTC)[پاسخ]
@Saranami2020: فراموش کردم برای بررسی پینگ کنم. Europe V (بحث) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۸:۳۵ (UTC)[پاسخ]
درود بر شما جناب @Europe V: ، ممنون از محبت شما، این نظر لطفتان است. مقاله هم به همت شما واقعاً خوب شده است. بله حتماً تا جایی که بتوانم سعی میکنم سایر زیربخشها را هم بررسی کنم. اما من ناظر خوبیدگی نیستم و بنابراین امکان جمع بندی گمخ را ندارم و یکی از عزیزان ناظر (احتمالاً جناب وحید یا جناب سید) جمع بندی نهایی را عهده دار خواهند شد.S@r@nami2020 (بحث) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۲۶ (UTC)[پاسخ]
@Saranami2020: سلام و خسته‌نباشید به شما، بسیار سپاسگزارم، تا همین‌جا نیز کمک بزرگی بوده‌اید و مطمئن هستم با ادامهٔ نظرات شما، مقاله به بهترین حالت خود می‌رسد. Europe V (بحث) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۲۹ (UTC)[پاسخ]
@Europe V: ممنون، کمال لطف شماست. حتماً تا جایی که بتوانم کمک خواهم کرد و تا همینجا هم مقاله بسیار باکیفیت و وزین شده است.S@r@nami2020 (بحث) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۴۲ (UTC)[پاسخ]
  • بخش سیاست با این تصاویر شروع می شود ۱. شادی هوادران روحانی، اقتدار بسیج! سپس کشور تقسیم می گردد و پس از ان تاریخ، قانونگذاری و قضایی و روابط با دنیا می آید!

این بخش بهتر به حکومت/دولت و سیاست تغییر نام دهد و به بخش‌های زیر تقسیم گردد:

  • ارکان نظام سیاسی/یا حکومت
  • اختلافات سیاسی
  • احزاب و انتخابات
  • اجرای قانون و جرم
  • روابط خارجی
  • دارایی دولت
  • نظامی

در این بخش مققنه و قضایه بخش‌های جدا دارند ولی مجریه، خبرگان و رهبری و نگهبان ایا بخش‌های بی اهمیتی در سیاست کشور ایران هستند؟ استفاده از تصاویر نباید جهت‌دار باشد. دیدار با رهبر و ریس فلان کشور به شدت جهت دار است. تا بررسی بیشتر... --Persia ☘ ‏۹ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۰۸:۰۲ (UTC)[پاسخ]