ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/ارومیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ارومیه[ویرایش]

پیشاخوبیدگی ارومیه
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۱۹۸٬۸۰۰
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی تک‌تک منابع ارجاع‌داده‌شده انجام شد
استانداردسازی منابع با الگوهای یادکرد انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ اطلاعات انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ گشتن انجام شد
افزودن رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
افزودن تصاویر مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط (کد) انجام شد
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.

 ارومیه (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
خوب نشدضمن خسته‌نباشید به مشارکت‌کنندگان، با توجه به مدت زیادی که از نامزدی نوشتار می‌گذرد جنگ‌های ویرایشی گسترده بر روی نوشتار همچنان ادامه دارند و بنابراین نوشتار معیار خوبیدگی را احراز نمی‌کند. --MaHaN MSG‏۲۱ مارس ۲۰۱۴، ساعت ۰۹:۴۹ (UTC)[پاسخ]

نامزدکننده: تیراژه (بحثمشارکت‌ها)

Roozitaa

درود، بهبود چنین مقاله‌ای خوشحال کننده‌است اما به نظر مقاله زود به بخش معرفی شده‌است. با یک نگاه رنگ اکثر بخش‌ها به علت عدم ویکی سازی به مشکی می‌زند. در تک بخشی هم که انجام شده بخش به رنگ قرمز درآمده. برای مثال: بخش کوه‌ها حتی یک مورد هم ویکی سازی انجام نشده.

«کوههای قیزممسی در ۶ کیلومتری، ساری قیه در ۷ کیلومتری، ترشک در ۵/۷ کیلومتری، قوش قیه سی در ۵/۸ کیلومتری، علی پنجه سی در ۴/۹ کیلومتری، بز داغی در ۱۲ کیلومتری، ساری داغ در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی ارومیه قرار دارد. ماه داغی ۲۹ کیلومتری جنوب شرقی و کوههای شهیدان، کمال و زیناتابوتان (کوه مرزی با ترکیه) در ۳۸ کیلومتری جنوب غربی، کتول داغی در ۵۰ کیلومتری، ساری داش، کوران داغی در ۶۵ کیلومتری شمال غربی ارومیه، اشکچی داغی در ۳۰ کیلومتری جنوب ارومیه، زنبیل داغی در۲۵ کیلومتری شمال شرقی (حاشیه دریاچه ارومیه)، دشتک داغی در ۲۰ کیلومتری ارومیه ازجمله کوههای مهم این منطقه محسوب می‌گردند. ارتفاعات مشرف بر شهر ارومیه:

- جوودلرداغی: به ارتفاع۱۴۴۰ متردرشمال غربی شهر ارومیه.

- سیرداغی: به ارتفاع ۱۷۰۰ متر در دو کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه.

- علی ایمان داغی: به ارتفاع ۱۶۶۳ متر در جنوب شرقی شهر ارومیه.»

ویکی سازی و ساخت مقاله‌ها همین یک بخش مدت‌ها وقت می‌برد.Roozitaa (بحث) ‏۸ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۳:۳۹ (UTC)[پاسخ]

وضعیت طبیعی ردیف شد.تیراژه (بحث) ‏۱۱ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۰:۵۸ (UTC)[پاسخ]

کاربر FOAD M:

از انکه می‌بینم به مقالات جغرافیایی اهمیت داده می‌شود خوشحالم، اما به نظر من هم زمان خوبی برای خوبیدگی مقاله نیست. اشکالاتی که در مقاله وجود دارد به شرح زیر است:

  • بخش آغازین مقاله تکمیل نشده است.
  • تیراژه:شد.
  • نوشتار بخش پیشینه گنگ است، در بخش پیشینه انتظار می‌رود خواننده مطلب راجع به شهر ارومیه و چگونگی پیدایش آن به اطلاعات کلی (خلاصه، مفید و به زبان ساده) دست پیدا کند. در قسمت پیشینه فقط از اینکه چه کسی از ارومیه گذر کرده و آنجا را آباد کرده یا نابود صحبت شده است و هیچ اطلاعاتی از وضعیت شهر ذکر نشده.
  • تیراژه:وقتی درست معلوم نیست شهر چه سالی تاسیس شده چه انتظاری داری که تاریخچه از این بهتر شود. با آنکه ارومیه قدیمی ترین شهر در شمال غرب ایران است به امواج سهمگین جنگ‌های متعدد کمتر دانشوری را پرورش داده است که کمی از اوضاع منطقه نوشته باشد تا به کار تاریخ نویسان آید. دانش نامه اسلام هم که منابع محدودی برای پیشینه شهر داشته دارای مطالب پراکنده‌ای ست. برعکس گیلان.
  • مطالب مربوط به زمین شناسی، آب و هوا در جغرافیا منبع ندارد. در قسمت کوه‌ها فقط کوه‌هایی که در شعاع ۵ کیلومتری هستند باید معرفی شوند.
  • تیراژه:همه منبع دار شد. برای حذفیات وقت زیاد است. کار ۲ سوت است.
  • در بخش زبان چرا به کردهای ساکن ارومیه توجهی نشده است؟ حتی اگر درصدی از مردم شهر کرد باشند باید در قسمت زبانها آورده شود. در ضمن در بخش زبان نباید مردم را قوم بندی کرد مانند "ترک‌های ارومیه"، بهتر است از "ساکنان شهر ارومیه" استفاده شود.
  • تیراژه:کردها و آشوریان و ارمنیان هم آورده شد. خوب قوم بندی شد چون هرکس به زبان قوم خود صحبت می‌کند. فقط ارمنی با آشوری یا آشوری با ارمنی و... به زبان ملی صحبت می‌کنند.
  • در قسمت مذهب باز هم به قومیت اشاره شده است.
  • تیراژه:باید اینگونه باشد. چون هیچ کردی مسیحی نیست و هیچ مسیحی، ترک نیست.
  • در بخش جمعیت حداقل وجود هرم جمعیتی یا جدول تفکیک جنسیت نسبت به مناطق شهرداری شهر لازم به نظر می‌رسد.
  • تیراژه:شد.
  • اماکن تاریخی با بخشی از اماکن تفریحی (بهتر است نام جاذبه‌های طبیعی بر آن نهاده شود، البته به جز پیست اسکی) و بخش ره آورد با هم ادغام و با عنوان "گردشگری" مطرح شود. همچنین در این بخش باید از هتل‌های موجود در شهر و موزه‌ها هم مطلب وجود داشته باشد. به علاوه اینکه فقط جاذبه‌های داخل شهر و در شعاع ۵ کیلومتری باید مطرح شوند، به عنوان مثال جای مطرح کردن پیست اسکی خوشاکو در مقاله شهرستان ارومیه است.
  • تیراژه:یک هزارم مطالبی که در شهر می‌اید در مقاله شهرستان خواننده ندارد. هتل‌ها را آوردم. موزه ارومیه که خود ساختمانی باستانی است آورده شده.
  • مطالب بخش آموزش بسیار کم هستند، به عنوان مثال نامی از دانشگاه صنعتی ارومیه در بخش آموزش عالی وجود ندارد!!!!!
  • تیراژه:شد.
  • در بخش معضلات شهری به ترافیک، وجود تعداد زیاد ماشین در شهر (پرتراکم ترین شهر ایران از نظر گنجایش خودرو) و حاشیه نشینی صحبتی نشده!
  • تیراژه:شد.
  • ارومیه تا کرمانشاه ۱۷۳۵ کیلومتر فاصله دارد؟
  • تیراژه:شد. یک عدد را بالا پایین دیدم.
  • در قسمت فرودگاه به شرکت‌های هواپیمایی که هم اکنون از ارومیه پرواز دارند اشاره شود.
  • تیراژه:شد.
  • قسمت مترو به دلیل اینکه از طرح‌های آینده است باید حذف شود. هر زمان که اجرای طرح آغاز شد می‌توان به مقاله این بخش را اضافه نمود.
  • تیراژه:در مقاله برگزیده تبریز نیز بخش مترو آورده شده. در نهایت حذفش کار ۲ سوت است.
  • در قسمت ورزش فقط به والیبال اشاره شده، یعنی تیم‌های مطرح دیگری از رشته‌های دیگر در شهر وجود ندارند؟ جای خالی مطلب درباره امکانات ورزشی در این بخش شدیداً احساس می‌شود.
  • تیراژه:مفصل شد.
  • مطلب استانداری بهتر است در این مقاله حذف و به مقاله استان آذربایجان غربی انتقال داده شود. همچنین مطلب مناطق شهرداری با بخش شهرداری ادغام شود.
  • تیراژه:در مقاله برگزیده تبریز نیز بخش استانداری آورده شده. در نهایت حذفش کار ۲ سوت است. مناطق شهرداری و بخش شهرداری نیز طبق مقاله برگزیده تبریز بخش بندی شدند.
  • بخش‌های شهرداری، کنسولگری‌ها، سلامت (بهتر است از مراکز درمانی استفاده شود)، پارک‌ها و مراکز تفریحی با هم ادغام و در قالب بخش "ساختار شهری" گنجانده شود.
  • تیراژه:الگویم را برای بخش‌بندی مقاله، مقاله برگزیده تبریز قرار داده‌ام. اینطور که شما می‌گویید شبیه به مقاله اراک می‌شود. سلامت به مراکز درمانی تبدیل شد.
  • پیوندهای قرمز در بخش نشریه‌ها بسیار زیاد است. لازم نیست نام تمامی اشخاص بیاید، کافی است فقط از نشریه‌ها یادی بکنید، البته با منبع بیشتر!
  • تیراژه:انتقال داده شده و کم شدند.
  • در مقاله از الگوهای یادکرد استفاده نشده است، تمامی منابع باید یکدست باشند.
  • تیراژه:به جز دوره ساسانی که نه من نوشتم و نه به مطالبش اعتماد دارم (ادعای مضحکی است که یک سوتیش را از نویسنده‌اش اینجا گرفتم چون خودم کتابش را داشتم. اگر در بقیه مطالبش هم اینگونه جعل مطلب باشد خدا می‌داند. منابعش هم عجیب غریب، اگر جعل نباشد تحقیق دست اول و... است) و نه میدانم یکی از منابعش کتاب است، ژرنال است یا چیز دیگر. بقیه را درست کردم.

در پایان باید گفت مقاله جای کار بسیار زیادی دارد و تا رسیدن به خوبیدگی راه درازی را در پیش دارد.FOAD M واگویه ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۲:۱۳ (UTC)[پاسخ]

سلام جناب فواد. ممنون از رزبینیتان. قبل از حل اراداتی که از مقاله گرفته‌اید ۲ نکته را بیان می‌کنم.

۱-من برای منبع دهی از ابزار ویکی‌پدیا:آن را اثبات کن استفاده می‌کنم (فقط برای سایتهای اینترنتی. نه کتاب و دانشنامه)

۲-الگویم را برای بخش‌بندی مقاله، مقاله برگزیده تبریز قرار داده‌ام.تیراژه (بحث) ‏۱۱ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۱:۰۴ (UTC)[پاسخ]

دوست عزیز این مقاله درباره شهر ارومیه است و اطلاعاتی که می‌دهد باید در مورد شهر باشد. شهرها در رده گروه جغرافیایی قرار می‌گیرند و باید نگاه جغرافیایی در آنها بیشتر باشد.

۱-در مورد تاریخچه منابع مکتوب حتما وجود دارد، بطور مثال کتاب تاریخ ارومیه را پیدا کنید ببینید درباره گذشته ساخت شهر چیزی وجود دارد یا نه.

۲-اینکه هر کس به زبان قوم خود صحبت می‌کند نظر شماست ولی واقعیت چنین نیست، به عنوان مثال من دوستی دارم که کرد و ساکن شهر ارومیه است ولی ترکی هم صحبت می‌کند، پس بهتر است قوم بندی از بخش زبان را بردارید و مردم شهر را یکپارچه ببینید.

۳- توجه بفرمایید مسیحی مذهب نیست، دین است، من درباره مذهب گفتم که قوم بندی نکنید.

۴-همانطور که گفته شد این مقاله در مورد شهر ارومیه است و مطالبی که به خارج از شهر مربوط است باید به مقاله شهرستان ارومیه منتقل شود، هر چند هم که خواننده نداشته باشد. شما در مقاله و در بخش می‌توانید به شهرستان ارومیه پیوند دهی کنید.

۵-همچنان بر این عقیده‌ام که بخش مترو باید حذف شود، اگر در مقاله تبریز آورده شده به این دلیل است که پروژه ساخته شده و مقاله جداگانه بنام قطارشهری تبریز با تمام جزئیات دارد، اما در ارومیه فقط بحث بر سر احداث و وعده برای کلنگ زنی طرح است، پس عملا هیچ چیزی شروع نشده. ضمنا شما نباید هر سرفصلی که در مقاله تبریز آورده شده در مقاله ارومیه بیاورید. کمی نوآوری هم خوب است.

۶-مطلب استانداری اگر می‌آید باید در مورد ساختمان آن و نحوه مرکز شدن ارومیه در استان آذربایجان غربی باشد، مطلبی که در مورد استانداری نوشته شده بیشتر به درد بخش تقسیمات کشوری مقاله استان آذربایجان غربی می‌خورد.

۷-دقت بفرمایید مقاله تبریز خیلی وقت است که برگزیده شده و تا به حال تغییرات زیادی بر روی آن اعمال شده است. این دلیل نمی‌شود که هر چه در مقاله تبریز آورده شد در مقاله ارومیه هم آورده شود، اگر می‌خواهید از مقالات الگو بگیرید مقالات شهرهای خوبیده یا برگزیده دیگر را هم ببینید.

۸-مطالبی را که منبع ندارند و خودتان ننوشتید می‌توانید به راحتی حذف کنید و مطلب با منبع معتبرتر بیاورید.

۹-اماکن تاریخی را به بخش گردشگری منتقل کنید.

۱۰-پیوند قرمر در مقاله زیاد شده، سعی کنید مقالاتشان را پیدا کنید و پیوند بدهید، اگر وجود ندارد با منابع معتبر بسازیدشان، در ضمن از ساختن مقاله‌های ناسرشناس مانند شهرک بهداری یا میدان شهدا بپرهیزید. بهتر است این موارد را پیوند دهی نکنید. هنوز کار زیادی دارید. موفق باشیدFOAD M واگویه ‏۲۳ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۰:۳۱ (UTC)[پاسخ]

در صورتی که مقاله در جنگ ویرایشی قرار بگیرد مقاله از صفحه خوبیدگی کنار گذاشته خواهد شد. در صورت پیش آمدن جنگ ویرایشی در پی راه مسالمت آمیز برای حل اختلاف باشید.FOAD M واگویه ‏۲۳ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۲۱:۲۰ (UTC)[پاسخ]

ج۱-بله منابع مکتوب وجود دارد و خودم هم چندین کتاب تاریخ درباره ارومیه را دارم. مفصل ترین آنها ارومیه در گذر زمان است. ولی خوب وقتی ما هیچ مطلبی درباره اوضاع خود شهر، تاکید می‌کنم خود شهر ارومیه در قبل از اسلام نداریم اینها هم به آن اشاره‌ای نمی‌کنند (دانشنامه اسلام چاپ لیدن با آن عظمت چیزی برای آن ندارد). درست مانند خوی که ما می‌دانیم تاریخ شهریت خوی به قبل از اسلام برمی‌گردد ولی چیزی از آن نمی‌دانیم (من هم کتاب امین ریاحی هم کتاب اقاسی برای تاریخ خوی را دارم اینها هم به این موضوع اشاره دارند)

ج۲و۳-درست شد.

ج۴-تقریبا درست شد. دقیق به قسمت مورد نظرتان اشاره کنید تا حذف یا منتقل شود.

ج۵-مترو حذف شد.

ج۶-استانداری منتقل شد.

ج۷-باشد.

ج۸-اگر حذف کنم جنگ ویرایشی پیش می‌آید. آخرین کار قبل از خوبیدگی را می‌گذارم برای این منظور.

ج۹-اماکن تاریخی را به بخش گردشگری منتقل کردم.

ج۱۰-بیشترشان را ساختم. درباره ۹۰ درصد پیوندهای باقیمانده هیچ مطلب درست و درمانی نیست (برای مثال خود شما اگر توانستی ۲ خط مطلب درست و درمان راجع به شهر برکری پیدا کنی. بقیه‌شان هم اینگونه‌اند).تیراژه (بحث) ‏۳ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۲۰:۲۸ (UTC)[پاسخ]

FOAD M 2: ۱- در بخش نامگذاری علت اینکه چرا نام رضائیه برای شهر انتخاب شد آروده شود.

۲- منبع ۳۲، چیزی که در مقاله نوشتید در صفحه لینک شده وجود ندارد. این مطلب را از کجا آورده‌اید؟

۳- منابع ۲۸،۲۹،۳۴،۳۵،۳۶،۳۷،۳۹ و ۴۱ هیچکدام درست ذکر نشده‌اند. باید شماره صفحه، نام کتاب یا مقاله و سال انتشار بیاید. این مشکل در بسیار از جاهای مقاله مشاهده شده.

۴- بخش وضعیت طبیعی مطلب کم دارد. قسمت زمین شناسی به مطالب اضافه گردد، جغرافیا فقط کوه نیست، اگر مطالب زبیعی را بررسی می‌کنید باید اقلیم، زمین شناسی، پوشش گیاهی و جانوری (که در مقاله شهر کاربرد چندانی ندارد) و موقیعت طبیعی آورده شود. جدول وضعیت آب و هوا منبع ندارد.

۵- در زیربخش زمین لرزه‌ها بعضی از نوشته‌ها با هم تناقض دارد. ۴٫۶ ریشتر قدرت کمی نیست، ولی در بالا آورده‌اید "با این حال تا کنون زلزله شدیدی در ارومیه رخ نداده است"!!!!!!

۶- عکس‌هایی که در مقاله قرار می‌گیرد باید با مطالب نوشته شده ارتباط داشته باشد. بطور مثال عکس "جایگاه ارومیه در نقشهٔ ایران و عثمانی در دورهٔ نادری." چیزی از ارومیه در عکس معلوم نیست، "بازار میوه ارومیه" در بخش تاریخچه، چیزی از آن در مطلب آورده نشده."مشاهیر ارومیه در دوران مشروطیت" جایش اینجا نیست، در بخش نامداران با ذکر نام هریک باید آورده شود. این همه نقشه در مقاله لازم نیست بیاید. "علی خان والی حاکم ارومیه" ذکری از وی در مقاله نیامده.

۷- در قسمت زیان و قومیت مطلبی مبنی بر چند زبانه بودن و تنوع قومی در شهر آورده شود.

۸- مطلب بخش تجارت بسیار کم است.

۹- می‌توانید مطلبی در مورد شورای شهر ارومیه، تعداد نفرات، سطح فعالیت و ... را در بخش سیاست بیاورید. شهرداری ارومیه در چه سالی تاسیس شد؟ مطلبی در مقاله راجع به آن نیست.

۱۰- در بخش مکان‌های تفریحی گفتم که مکان‌های بالای ۱۵ کیلومتر فاصله از شهر نباید جزء مقاله شهر بیایند. دریاچه مارمیشو و پیست اسکی خوشاکو در شهرستان ارومیه هستند، نه شهر ارومیه.

۱۱- در بخش آموزش، آموزش دینی هم افزوده شود.

۱۲- بخش مترو هنوز حذف نشده که!!!!

۱۳- لزومی به آوردن جدول تمامی اماکن ورزشی شهر نیست. سعی شود نام چند مجموعه ورزشی یا استادیوم و ... در چند خط معرفی شود.

۱۴- وضعیت مراکز درمانی ارومیه در حال حاضر چگونه است؟ چند بیمارستان در شهر وجود دارد؟ اینها باید در مقاله گنجانیده شود.

۱۵- در بخش رسانه شبکه استانی آذربایجان غربی که شما به شبکه استانی ارومیه لینکش دادید در سال ۱۳۴۷ افتتاح نشده، در متن ارجاع داده شده نوشته که شبکه تلوزیون ملی ایران (مربوط به قبل از انقلاب) و با نام تلوزیون ارومیه کار خودش را آغاز کرده.

۱۶- چرا در مورد سینما مطلبی در مقاله وجود ندارد؟FOAD M واگویه ‏۷ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۸:۵۰ (UTC)[پاسخ]

باشد. کمی صبر کنید در اینجا مقاله را به آخرین باری که شما در اینجا پیغام گذاشتید برگرداندم.تیراژه (بحث) ‏۲۳ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۰:۵۱ (UTC)[پاسخ]

۱-آورده شد.

۲-عقیده بر این است که شهر ارومیه در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح تاسیس شده است=2nd millennium BCE: Believed to the time of founding of the city(اگر همین منظورتون بود درست شد)

۳-همهٔ منابع درست ارجعاع داده شدند.

۴-واقعیتش چیزی که مختص به خود شهر فقط باشه پیدا نکردم. خیلی هم گشتم ولی پیدا نکردم. ولی یه چیزی که هست شهر ارومیه کاملا در داخل جلگه یا دشت ارومیه قرار دارد. مقاله جلگه ارومیه رو یه کم گسترشش دادم و به عنوان مقاله اصلی در بالای بخش جغرافیای ارومیه قرار دادم.

۵-منظور از زلزله‌های بزرگ زلزله‌هایی مثل منجیل و طبس‌اند که یک منطقه را به طور کامل کن فیکون کردند. او زلزله ۴ رسشتری هم به مرکزیت سیلوانه بود (این واردش نکرده بودم. درست شد)

۶-عکسهای بی مورد حذف و بقیه در نگارخانه قرار گرفتند.

۷-درست شد.

۸-درست شد.

۹-سال تاسیس شهرداری آورده شد.

۱۰-حذف شدن.

۱۱-آورده شد.

۱۲-مترو حذف شد.

۱۳-درست شد.

۱۴-درست مثل اراک درستش کردم.

۱۵-اشکال از من نیست اشکال از سازنده مقاله اصلی شبکه استانی آذربایجان غربی است که از منبع خودش را کامل نیاورده. در منبع این مقاله آمده تا سال ۱۳۴۷ هیچ فعا لیتی در زمینه پخش برنامه‌های تلوزیونی در آذربایجانغربی صورت نگرفت اما دراین سال اولین مرکزتلوزیونی استانی کشور در ارومیه راه اندازی شد .

۱۶-مفصل راجع به سینما مطلب آورده شد.تیراژه (بحث) ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۳:۳۰ (UTC)[پاسخ]

Sicaspi
بخش رودخانه‌ها انگار نقص دارد.1234 (بحث) ‏۲۳ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۰۳:۴۳ (UTC)[پاسخ]
  • تیراژه:درست شد.
جناب تیراژه، مقاله باید در مکان اصلی خودش ویرایش شود تا تمامی کاربرها بتوانند ویرایش‌های انجام شده را ببینند. آنچه که در کاربر:تیراژه/ارومیه در حال انجامش هستید جزء خوبیدگی مقاله ارومیه محسوب نمی‌شود، مگر اینکه مطالب در اصل مقاله آورده شود — پیام امضانشدهٔ قبلی را Fdmfi (بحث • مشارکت‌ها) نوشته‌است.
✓ Yamaha5 (بحث) ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۹:۲۴ (UTC)[پاسخ]

موافق--سلام مجدد. الحق که مقاله از دفعه قبل تفاوت بسیاری کرده است. به نظر بنده در حد یک مقاله خوب صلاحیت پیدا کرده است. از تمام دوستانی که تا اینجا به کاربر تیراژه کمک کرده‌اند، تشکر می‌کنم. مطمئنن اگر راهنمایی‌های خوب این دوستان نبود، ایشان نیز مثل بقیه کاربران زحمتکش ویکیپدیا نمی‌توانستند به تنهایی موفقیتی کسب کنند.

در کنار رای موافقی که به خوبیدگی مقاله دادم، باید به برخی ایرادات ریز اشاره کنم تا کم‌عیب‌تر شود:

  • در بالای مقاله یک الگوی هشدار مهم وجود دارد که لازم است بحثی که در آن خصوص در صفحه بحث مقاله وجود دارد را پیگیری کنید و بعد از برطرف شدن آن ایراد مطرح‌شده، آن الگو را بردارید.(اگر بعد از برداشتن االگو، آن ایراد جع منبع هنوز برطرف نشده باشد، مسئولیت با شما می‌باشد)
  • لازم است برای جعبه اطلاعات ابتدای مقاله یک تصویر مناسب از وضعیت امروز ارومیه تهیه نمایید. اگر تصویر مونتاژ بتوانید تهیه کنید عالی است، اگر تصویری skyline تهیه کنید خوب است، اگر تصویری از معروفترین بنا و سازه شهر تهیه کنید، با ارزش است. تصویر OrumiehFromPlane.jpg علی‌رغم اینکه با ارزش است، ولی از ارتفاع خیلی زیادی گرفته شده. فاصله نزدیک (skyline) مد نظر است.

تصویر مونتاژی و امروزی از شهر در جعبه اضافه شد.تیراژه (بحث) ‏۱۲ مارس ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۳۶ (UTC)[پاسخ]

  • بخش معرفی کنسولگری‌ها باید در بخش روابط بین‌الملل قرار گیرد و نه سیاست. در بخش سیاست شهر باید به مواردی نظیر نمایندگان این شهر در مجلس، شهرداری، شورای شهر و ... بپردازید.
  • تعداد تصاویر امروزی موجود در مقاله خیلی کم است و تعداد تصاویر قدیمی و تاریخی بیش از استاندارد. لازم است چندتا از تصاویر تاریخی را حذف کنید و در عوض چند تصویر امروزی از شهر را بارگذاری کنید.
  • برخی منابع بخش منابع کاملن استانداردشده هستند و برخی در حد جاده خاکی! لطفا کمی وضعیت آشفته برخی منابع که جداً ظاهر مقاله را زشت کرده‌اند، بهبود بخشید.(99، 181، 177، 154، 152، 130)
  • خبرگزاری کردپرس به گمانم اعتبار کافی برای درج در یک مقاله خوب را ندارد.(همچون رادیو بلوچ) اگر می‌خواهید این مقاله را برای برگزیدگی معرفی کنید، از همین الان گفته باشم خودتان جایگزینش کنید. :)
  • در هیچ مقاله‌ای از دانشنامه ویکیپدیا نمی‌توان 2 تاپیک همنام درست کرد. لطفن بخش 18 را به «یادداشت‌ها» تغییر نام دهید.

حذفش کردم.تیراژه (بحث) ‏۳ مارس ۲۰۱۴، ساعت ۰۸:۴۴ (UTC)[پاسخ]

  • شهر ارومیه دارای سابقه تاریخی قابل توجهی است که موجب شده اطلاعات زیادی در خصوص این تاریخچه در مقاله ذکر شود که باعث طولانی شدن حجم این بخش شده و از حد استاندارد تجاوز کرده است. لطفن همانند مقاله اراک، یک مقاله مادر به نام تاریخچه ارومیه درست کنید و دو سوم اطلاعات بخش دوره پس از اسلام را به آن منتقل کنید. اگر چنین مقاله دختری را بسازید، دستتان خیلی باز می‌شود که در آینده جزئیات بیشتری از تاریخ ارومیه را در آن درج کنید و نگرانحجیم شدن مقاله ارومیه نیز نباشید.
  • وجود بخش‌هایی با نام برای مطالعه بیشتر که در برخی مقالات دانشنامه به آنها برخوردید، بخشی است که صرفن به معرفی چند کتاب می‌پردازد و نه پیوند کردن مقالات اینترنتی. اگر می‌خواهید مقاله‌ای اینترنتی را صرفاً معرفی کنید، باید در بخش پیوند به بیرون این کار را انجام دهید.(به شخصه معتقدم اطلاعات آن مقاله با ارزش‌تر از این است که در بخش پیوند به بیرون ذکر شود و بهتر است از اطلاعات آن در مقاله ریشه نام ارومیه استفاده کنید.)
  • آخرین ایرادی که در متن مقاله به چشم می‌آید، رعایت نکردن برخی قواعد نگارشی می‌باشد. به عنوان مثال: هیچگاه نباید در متن اصلی یا جعبه اطلاعات یک مقاله، پیوند یک پانویس به حرف یا عدد بعد از خودش بچسبد. یک نمونه اشتباه در متن مقاله: «اورمیه ،[۲۳]ارم» از دیگر ایرادات نگارشی موجود در متن مقاله این است که در بعضی موارد، پیوند یک پانویس قبل از نقطه یا ویرگول چسبیده به آن ذکر شده است. در شیوه صحیح می‌بایست پیوند پانویس‌ها به ویرگول، نقطه و نقطه‌ویرگول قبل از خودشان بچسبند. مثال اشتباه در متن مقاله: «رضائیه[۱]،».(در تمام مقالات برگزیده ویکی فارسی می‌توانید مثال‌های صحیح فراوانی را مشاهده کنید)
  • بخش دیباچه هر مقاله‌ای می‌بایست مجموعه‌ای خلاصه‌شده از تمام اطلاعات موجود در متن مقاله باشد. ولی در خصوص این مقاله شاهدیم که در بخش دیباچه بیشتر در خصوص تاریخچه شهر سخن گفته شده است. لطفن از تمام تاپیک‌های اصلی متن مقاله، حداقل یک جمله در این بخش ذکر کنید.

به نظرم مورد دیگری برای ذکر کردن در حد خوبیدگی باقی نمانده. موفق باشید و بدانید که برای برگزیدگی میزان سختگیری بسیار بیشتر خواهد بود؛ مخصوصن بعد از برگزیده شدن مقاله اراک، میزان سختگیری بر روی مقالات شهرها چند برابر شده است.Gire 3pich2005 (بحث) ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۲۱:۲۲ (UTC)[پاسخ]

FOAD M3

مقاله هنوز اشکال‌های فراوانی دارد، مخصوصاً در بخش پانویس‌ها در برخی جاها از الگوی یادکرد استفاده شده و در برخی جاها نه! الزاماً اگر از الگوی یادکرد استفاده می‌شود باید تمام گزینه‌ها پر شوند. در برخی از پانویس‌ها شیوه نگارش تاریخ رعایت نشده و برخی انگلیسی و برخی فارسی است. برای یادکرد دائره المعارف‌ها باید از الگوی مربوط به خود استفاه شود، نه پک! برای چندمین بار اعلام می‌کنم که در بخش آغازین چکیده‌ای از مطالب داخل متن است و مطالب نباید منبع داشته باشند. مرحله بعدی صحت و اعتبار منابع است که با توجه به جنگ ویرایشی در مقاله تک تک منابع را چک خواهم کرد.FOAD M واگویه ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۲۲:۱۸ (UTC)[پاسخ]


بخش آداب و رسوم تقریباً هیچ ارتباط خاصی با ارومیه ندارد، کردها و آشوریها اعیاد خود را دارند، خوب؟ به ارومیه چه ارتباطی دارد؟ در این شهر چه چیز خاصی برگزار می‌شود؟
بخش اداره امور شهری باید گسترش داده شود. این شهر سیستم فاضلاب دارد؟ برقش از کجا تامین می‌شود؟ تیم‌های ورزشی نقص دارد. 1234 (بحث) ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۱:۳۳ (UTC)[پاسخ]
Samak

با تشکر از کاربرانی که این مقاله را بدین صورت ویرایش کرده‌اند، به نظر تیراژه زبان دوم اقلیتهای ارومیه فارسی هست یا ترکی؟ یک کرد و ارمنی با مردم ترک به چه زبانی صحبت می‌کند؟ آیا می‌شود منبعی برای این نظریه رو کرد؟--Saməkبحث‍ ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۶:۵۱ (UTC)[پاسخ]

مورد دوم) لهجه ایرانی شمال‌غربی در مورد ترکی در بخش زبان یعنی چه؟ کاملا مشخص هست که ترکی هیچ سنخیتی با لهجه ها و زبانهای ایرانی ندارد.--Saməkبحث‍ ‏۳۰ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۳:۵۶ (UTC)[پاسخ]

Amir a57

سامک جان در ارومیه از قدیم زبان دوم اقلیت ها ترکی بوده به تازگی بعضی از اقوام که مهاجر هستند چون ترکی بلد نیستند به زور مردم این شهر مجبور به فارسی حرف زدن می کنند که البته هدفی از این کارشان دارند ولی در کل اقلیت ها با اکثریت مردم ارومیه که ترک زبان هستند به ترکی صحبت می کنند در این مورد می توانید به کتاب :گزارش های از انقلاب مشروطیت ایران محمد امین رسولزاده - پردیس دانش صفحه 219 مراجعه کنید که نوشته شده ترکی در این شهر زبان بین المللی است حتی جالب تر هم این است که در آنجا نوشته شده یک یهودی با یک نفر که لباس زردشتی پوشیده به ترکی سخن می گویند--Amir a57 (بحث) ‏۳۰ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۷:۳۵ (UTC)[پاسخ]

امیر گرامی؛ اینکه ترکی بلد هستند شکی ندارم، مورد مدنظرم در ترکی صحبت کردن هست. آیا منبعی میتوان پیدا کرد؟ در آموزشی 8 تا ارومیه ای داشتیم که یکیش کُرد بود، ما باهاش ترکی صحبت میکردیم اونم فارسی جواب میداد:) کلا رغبتی برای ترکی صحبت کردن نداشتند. با انکه بلد بودند.
به نظرم کاربرانی نظیر تیراژه و امیر که در تدوین این مقاله زحمت کشیدند میتونند از نیروهای نظامی ارتش ارومیه نیز در بخشی جداگانه اسم ببرند. لشکر ۶۴ پیاده ارومیه و از همه مهمتر که ایران با داشتن 5 قرارگاه عملیاتی، سمت شمالغربش در ارومیه واقع شده است. به نظرم تنها مجموعه ای از سازمانهای دولتی هستش که مرکزیتش در شمالغرب دست تبریز نیست. قرارگاه عملیاتی شمالغرب--Saməkبحث‍ ‏۳ فوریهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۵:۱۳ (UTC)[پاسخ]

باشد.اگر جایی منبعی برایش دیدم اضافه می کنم.تیراژه (بحث) ‏۱۵ فوریهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۶:۱۴ (UTC)[پاسخ]

سلام دوستان. من در ابتدا رای موافق دادم ولی حال که متوجه شدم بر روی مقاله یک جنگ ویرایشی جریان دارد، رایم را پس گرفتم. اگر بر روی این مقاله یک جنگ ویرایشی وجود نداشت، مقاله می‌توانست با چند ساعت کار، به یک مقاله خوب مبدل شود. ولی متاسفانه هنوز بر سر میزان حضور و تاریخچه حضور قومیت‌های مختلف در این شهر اختلاف نظر شدید وجود دارد. تا وقتی که دوستان نخواهند به قوانین پایبند باشند و ادعاهایشان را از طریق منابع معتبر و اثبات‌پذیر اثبات کنند، این مقاله نخواهد توانست خوب شود.Gire 3pich2005 (بحث) ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۲۱:۰۵ (UTC)[پاسخ]