پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/اینترنت در ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اینترنت در ایران[ویرایش]

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
برگزیده نشد

Gire 3pich2005 (بحث) ‏۲۵ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۰:۲۵ (UTC) اینترنت در ایران (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)[پاسخ]

نامزدکننده: پاناروما (بحثمشارکت‌ها) ‏۱۴ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۰۶:۳۳ (UTC)[پاسخ]

  • درود، قبل از شروع بهتر است نام نامزدان یا کسانی که در رساندن مقاله تا این مرحله سهم داشته‌اند تعیین شود. به نظر جناب کاربر:Huji بر روی این مقاله بسیار کار کرده‌اند.Roozitaa (بحث) ‏۱۴ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۲۳:۵۵ (UTC)[پاسخ]
  • قبل از شروع در صفحه بحث مقاله این موضوع را مطرح کردم که همان را اینجا هم کپی می‌کنم، ممنون از توجهتان

از تمام عزیزاین که برای این صفحه زحمت کشیده‌اند به خصوص جناب حجت، رخصت می‌طلبم تا زحمات ایشان را به سرانجام برسانم پاناروما گفتمان ‏۱۵ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۰۷:۱۶ (UTC)[پاسخ]

گیر ۳پیچ

با سلام.

  • اولین موضوعی که خیلی تو ذوقم زد، این است که با وجود آنکه پلیس فتا و شورای عالی فضای مجازی کشور دو سازمان مهم دست‌اندرکار در خصوص اینترنت در ایران هستند، در تاپیک سازمان‌های مرتبط نامی از آنها نبردید. اگر این مورد انجام نشود، رسیدگی به بقیه موارد بی‌معنی است!
  • مقاله از لحاظ وجود تصاویر دارای ضعف است. برای جبران این نقیصه می‌بایست دوربینتان را بردارید و از ساختمان یکی از سازمان‌های دولتی ذکر شده در تاپیک «سازمان‌های مرتبط» حداقل یکی دو عکس تهیه کنید و در مقاله قرار دهید.(ساختمان شورای عالی فضای مجازی کشور نیز به این فهرست بیفزایید.)
  • بخش اظهار نظرها در مورد وضعیت اینترنت در ایران بخش خوبی است ولی خودتان می‌دانید که ناقص است. شما باید از سایر مسئولان مرتبط با این موضوع نیز نقل قول‌هایی مطرح کنید. ذکر ۵ یا ۶ نقل قول از مسئولان و وزیران دوره‌های مختلف کفایت می‌کند. به عنوان مثال آقای واعظی از وقتی عهده‌دار وزارتخانه شده، چند گلایه کرده و آمار و ارقامی از بهبود وضعیت اینترنت ارائه داده که با ارزش هستند. در ضمن در صفحه بحث مقاله نیز چند نقل قول به چشم می‌خورند. هر کدام که ارزش دانشنامه‌ای دارد استفاده کنید. همانطور که گفتم تعداد نقل قولها حداقل ۵ یا ۶ تا باشد که در حال حاضر فقط یکی است.
  • لطفن چند جمله‌ای هم در خصوص کاربرد دولت از اینترنت و ابعاد دولت الکترونیک نقل کنید و اینکه امروزه چه کارهای دولتی را می‌بایست از طریق اینترنت انجام داد.
  • در مقاله انگلیسی اینترنت در آمریکا، تایپیکی به چشم می‌خورد در خصوص هزینه استفاده از اینترنت در این کشور. شما باید در این مقاله تاپیکی مجزا در خصوص هزینه اینترنت در ایران ایجاد کنید و سیر تاریخی میزان هزینه اینترنت در ایران را در زمان گذشته و حال در چند جمله شرح دهید. در حال حاضر فقط یک جمله در این خصوص وجود دارد. باید مشخص شود در مراحل مختلف عرضه اینترنت توسط شرکتهای مختلف، میزان هزینه‌ها از چه قرار است. مطمئنن با کمی سر گوگولی می‌توانید اطلاعات خوبی در این خصوص از چند سال گذشته کسب کنید. همچنین وبسایت http://narenji.ir یک وبسایت معتبر در زمینه فناوری اطلاعات است و جستجو در این وبسایت می‌تواند اطلاعات با ارزشی را به شما نشان دهد. حتمن در انتهای این تاپیک ذکر کنید مسئولان مربوطه چه وعده‌هایی در خصوص هزینه اینترنت در آینده داده‌اند.
  • مورد آخری که در این مرحله به چشمم می‌خورد این است که شما تمام اطلاعاتتان را از خبرگزاری‌ها گرفتید و از وب‌گاه‌های نهادها و سازمان‌های دولتی که دست‌اندرکار رسمی اینترنت در ایران هستند، چیزی نقل نکردید. لطفن به وب‌گاه‌های شورای عالی فضای مجازی کشور، مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ... سر بزنید. آنطور که من مشاهده کردم، حداقل می‌توانید ۱۰ جمله منبعدار را با کمک مقالات منتشر شده در این وب‌گاه‌ها به مقاله بیفزایید. (ارائه آمار و ارقام دقیق در اولویت است.)

پایان مرحله اول.Gire 3pich2005 (بحث) ‏۱۴ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۲۱:۲۱ (UTC)[پاسخ]

چشم :) پاناروما گفتمان ‏۱۵ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۰۷:۱۶ (UTC)[پاسخ]
سید

خوشحالم که می‌بینم به چنین موضوعی پرداخته شده است. من با توجه به حوزه کارم که به اینترنت در ایران مربوط می‌شود و همین طور سوابقم که در لینکداین می تونید ببینید مقاله را نقد می‌کنم. ضمنا پیشاپیش به جناب حجت هم درود می‌فرستم و امیدوارم با حضور در این صفحه دوباره ارتباط ما برقرار شه و مرا زین پس بی جواب نگذارند. امیدوارم با کمک هم بتوانیم مقاله را اصلاح و تکمیل کنیم (امیدوارم گوشه و کنایه‌ها که بابت ادخال سرور در کام مومنان بوده کسی را نیازارد):

ساختار مقاله: ممکنه قدری توضیح بدهید این ساختار را بر چه اساسی نوشته‌اید؟ ساختار مقاله Internet در ویکی انگلیسی خیلی متفاوت است. من پیشنهادم به این صورت است:

  1. پیشینه
  2. ساختار (فنی)
  3. خدمات شامل خدمات دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و ... که بر بستر اینترنت انجام می‌شود
  4. دسترسی و ضریب نفوذ (که البته با ساختار قابل ادغام است)
  5. قوانین و مقررات (جرایم را می‌توان به این بخش منتقل کرد)
  6. امنیت
  7. تأثیرات

البته این یک پیشنهاد اولیه است و اصراری ندارم که حتما به این صورت باشد اما به اشکالات ذیل توجه بفرمایید:

  • اشکالات ساختار فعلی:

۱. دسترسی: در بخش دسترسی بحث‌های مربوط به ساختار شبکه فیبرنوری با وضعیت دسترسی درهم آمیخته است. به تناوب درباره مباحث ساختاری مثل فیبر نوری و اینترانت ملی و محدودیت‌های دسترسی صحبت شده و خواننده از یک موضوع به موضع دیگر می‌رود و برمی گردد. ۲. سازمان‌های مرتبط:مباحث مختلف از جمله شرکت‌های دولتی متولی و متصدی توسعه اینترنت، اپراتورهای خصوصی، خدمات! و مقررات گذاری با هم آورده شده است. معلوم نیست مقصود ساختار حاکمیت و اداره اینترنت در ایران است یا ساختار ارائه دسترسی و خدمات اینترنتی!!! ۳. اظهارنظرها:یعنی همه اظهارنظرها از شیوه حاکمیت بر اینترنت تا قیمت آن و دسترسی و ساختار! یعنی تمام اظهار نظرها را باید از همه بخش‌ها جمع کرد و به این بخش منتقل کرد!!! بعد گنجاندن فقط دو سه اظهار نظر ذیل آن چه معنایی دارد. چرا این بخش متمایز شده و وسط مقاله گذاشته شده است. باید با بخش‌های دیگر ادغام شود!!!!! ۴. جرائم یا موضوع امنیت در آمیخته شده است. بهتر نبود می‌نوشتیم امنیت؟ ۵. نوشتارها و مقالات مرتبط هم ندارد!

تکمیل کردن این مقاله به بسیاری از مطالب بسیار مهم نپرداخته است. من چند مورد خیلی مهم را که به نظرم حتما باید گنجانده شود می‌نویسم:

  1. قوانین و مقررات اصلی نظیر قانون تجارت الکترونیک، قانون جرائم رایانه‌ای و ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم
  2. جایگاه ساختاری ایران در مهندسی جهانی اینترنت مثلا اینکه ایران زیرمجموعه رایپ است و نظایر آن
  3. لید بسیار کوتاه است و گویای کل مقاله نیست.

اصلاح

  1. کاربرد عبارات تخصصی به شکل ناقص قابل قبول نیست. مثلا کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که «رایانه‌ای» از آخرش افتاده است.
  2. استفاده از واژگان دخیل که معادل شناخته شده دارد مثلا فیلترینگ به جای «پالایش»
  3. تاریخ‌ها بعضی جاها شمسی و بعضی جاها میلادی است!
  4. لطفا لینک‌های داخلی نظیر کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برقرار شود.

اما بررسی به طور موردی و خط به خط:

لید

  • خط ۱- اینترنت در ایران در سطح جامعه اکثراً محدود به وب‌گردی و ارتباطات راه‌دور و در دانشگاه‌ها تحقیقات علمی است و تجارت الکترونیک به علت نبود زیرساخت‌ها و قوانین لازم در سطح محدودی ارائه می‌گردد. این شیوه بیان بسیار مبهم و غلط است. اولا کل تجارت الکترونیک بر بستر اینترنت انجام نمی‌شود و بخش قابل توجهی از آن از طرق سایر شبکه‌ها نظیر شبکه‌های مخابراتی انجام می‌شود. ضمنا محدود یعنی چه مبلغی یا چند درصد از اقتصاد ملی؟ به علاوه در حال حاضر برخی از خدمات دولت الکترونیک نظیر ثبت نام در آزمون‌ها، کاروان‌های حج و زیارت و ... از این طریق ارائه می‌شود. بعد این عبارت «ارتباطات راه‌دور» که این وسط است و معادل مخابرات است برای چه آمده. آیا منظور این بوده که مصرف سرویس‌هایی مثل VoIP در ایران زیاد است؟ اگر اطلاعات این قدر مبهم و کلی است بهتر است اصلا در مقاله ذکر نشود. ضمن آنکه اعتبار منبع این قسمت هم نامشخص است.
  • خط ۴- آمار کاربران: در خصوص آمار اینترنت در ایران اعداد ضد و نقیضی ارائه شده است. بخصوص دو مرجع اصلی یعنی وزارت ارتباطات و مرکز آمار ایران با دو تعریف و شیوه محاسباتی مختلف دو عدد بسیار متفاوت داده‌اند. منبع ارائه شده درجه سه است. یعنی مسئولان ایران در گزارش‌ها و اظهار نظرهای رسمی به عنوان مرجع درجه اول، Internet World Stats درجه دوم و نهایتا این منبع درجه سوم است!
  • خط ۶- همچنین، تولیدکنندگان محتوا در اینترنت طبق قانون موظفند که اطلاعات شخصی خود و ویژگی‌های فنی وب‌گاه خود را نزد دولت ثبت کنند این عبارت بسیار کلی، مبهم و غلط است. طبق کدام قانون و مقررات چنین الزامی وجود دارد؟ کدام تولید کنندگان محتوا؟ آیا مثلا ویکی نویسان یا ویکی پدیای فارسی هم جزو آن است؟ احتمالا مقصود نویسنده ثبت در سایت ساماندهی بوده است که البته الزامی نیست و ضمانت اجرا هم ندارد. اما کسانی که ناشر دیجیتال هستند که تعریف مشخصی دارد باید نه تنها شرکت خود را ثبت کنند بلکه از دولت مجوز بگیرند.

پیشینه

  • خوبه این بخش یک کم توسعه داده بشه. موضوع خیلی جذابیه و البته لازمه فقط به روایت جناب شهشهانی اکتفا نشه. مثلا این منبع[۱] که البته یک وبلاگه اطلاعات خوبی داره که در مقاله نیامده.
  • نقش مخابرات- مخابرات منظور «وزارت پست، تلگراف و تلفن» یا «شرکت مخابرات ایران» است؟ لطفا اسامی را صحیح و کامل بنویسید!

این بخش ناقص است. سال ۱۳۷۴ مجلس ایران تأسیس شرکت «امور ارتباطات دیتا» تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب می‌کند و مسؤلیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را بطور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می‌دهد. این موضوع اصلا ذکر نشده و لذا مشخص نیست مخابرات از چه جایگاه و با چه وجاهتی در برابر توسعه اینترنت محالفت می کرده.

  • بند آخر نقش مخابرات- پرش تاریخی! از ۱۹۹۷ یک دفعه چطور به ۲۰۱۲ رسیدیم!!! در این فاصله اتفاقات زیاد دیگری هم رخ داد اما در این مقاله هیچ ذکری از آن نشده است.

دسترسی:

  • بند اول: آمار باید واضح، دقیق و بروز باشد. آمار کاربران بر اساس نوع دسترسی با تعریف مشخص و ذکر مرجع آمار دهی. قبلا در بخش لید مساله آمار را هم گفتم که اینجا هم تکرار شده است. ضمن آنکه نقل مطالب تاریخ گذشته مثلا مطلب سال ۱۳۸۵ گاردین لزومی ندارد.
  • بند سوم: اگر بناست اطلاعات روشنی از نحوه توزیع اینترنت داده شود باید تمام آن گفته شود. ما شرکت‌های PAP را داریم و ذیل اون تعداد شرکت رو که خرده فروشی می‌کنند. در مجموع حدود ۵ میلیون مشترک در حال حاضر دارند. در کنارش اپراتورهای WiMax را داریم. همین طور سرویس GPRS را داریم. اینها باید به روشنی بیان شود. منابع [۲]
  • بند چهارم: مهم‌ترین روش دسترسی به اینترنت در ایران دسترسی از طریق شماره‌گیری تلفنی است. احتمالا مقصود پرکاربردترین روشته بوده وگرنه مهم بودن این موضوع برای من روشن نیست! ضمن آنکه این اطلاعات قدیمی است مثل GPRS اکنون جایگاه برتری دارند.[۳]
  • بند پنجم: من نمی دانم چطور می‌شود سال ۲۰۰۸ را اخیر دانست! ضمنا این شکل ارائه جسته و گریخته اطلاعات شایسته مطلب برگزیده نیست. اگر روش شماره گیری این قدر اهمیت دارد که یک بند به آن اختصاص یافته پس چرا در سایر موارد به یک جمله اکتفا شده است.
  • بند ششم: اطلاعات تأمل برانگیز! من در جلسه‌ای با مدیر ذی ربط سازمان رگولاتوری و مدیران pap‌ها از دهان ایشان شنیدم که به مدیران pap می‌گفت ۴ تا ۵ میلیون پورت ADSL داده شده و تا دو سال دیگر بازار این حوزه به مرحله اشباع می‌رسد! یعنی یک اختلاف جدی بین اطلاعات این مقاله در برخی موارد با اطلاعات سازمان رگولاتوری وجود دارد که دست کم باید هر دو مورد ذکر شود.
  • بند هفتم: راستی چرا تو این گزارش ذکری از وضع نابسامان IP‌ها در ایران نشده. ما در ایران IP استاتیک و ولید تقریبا نداریم! (البته ربطی به این بند نداشت. یک دفعه این رو خوندم یادم افتاد پلیس برای پی این کارها را کرده)
  • بند آخر: و اما فیلترینگ (دی:) خب آیا جایش اینجاست. به نظرم نکته اول اینه که باید مباحث فنی و فیلترینگ از هم جدا بخش و در دو بخش بیاد. به نظرم اطلاعات جسته و گریخته است و خیلی هم واضح نیست. البته شاید نشه اطلاعات بهتری رو وب پیدا کرد. (اما در خصوص جزئیات تشریف بیارید دفتر ما تا حضورا صحبت کنیم. ضمنا یادتون نره بنویسید ویکی پدیا در فهرست سفید هست‌ها.(دی:))

پهنای باند

  • بند اول- من رو یاد لنگر کشتی انداخت. دی:) اطلاعات این بند کمی قدیمیه. لازم این وعده‌های آقای واعظی و اقدامات شرکت زیرساخت بهش اضافه بشه. البته می شه به جزئیات هم ورود که. اما اون جمله آخر واقعا مهمه که متاسفانه منبع نداره.
  • بند دوم- فکر کنم بخشی از مطالب این بند ربطی به پهنای باند نداره و باید جا به جا بشه.
  • بند سوم- آمار سال ۱۳۸۹ قدیمیه! آیا لزومی به ذکرش هست!!!

محدودیت دسترسی بند اول- خدایا!!!! همش اطلاعات قدیمی. تا سال ۱۳۸۸ که قانون جرائم رایانه‌ای تصویب شد مسئولیت با کارگروهی زیرنظر شورایعالی انقلاب فرهنگی بود و ضمنا شورایعالی اطلاع رسانی هم هیچ مسئولیتی در این موضوع نداشت. جالبه این مقاله برگزیده به مقاله دیگری از ویکی پدیا لینک داده که هر چند اون هم اشکال داره اما از این خیلی بهتر و کامل تره! «این در حالی است که استفاده از فیلترشکن در ایران جرم تلقی می‌شود» این هم از مواردی است که معرکه آراست و تا جایی که من می دانم نفس استفاده فیلترشکن جرم نیست! اما البته همان طور که گفتم باید همه دیدگاه‌ها بیان شود.

محدودیت در به کارگیری بند اول و دوم-در ایران، تولیدکنندگان محتوا در اینترنت (از جمله دارندگان وب‌گاه‌ها و وب‌نوشت‌ها) طبق قانون موظفند که اطلاعات شخصی خود از جمله شماره‌های تلفن و نشانی‌های تماس و ویژگی‌های فنی وب‌گاه خود را در «سایت ساماندهی» ثبت کنند. روند ثبت نام همچنین شامل ارسال عکس، تصویر کارت ملی، تصویر مدرک تحصیلی (ثبت وب‌گاه تنها برای افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر مجاز است) و گواهی عدم سوء پیشینه است. این یک آیین نامه (نه قانون) بود که با قانون جرائم رایانه‌ای نسخ ضمنی شده و کسی موظف نیست برای ایجاد سایت بره در ساماندهی ثبت کنه. یعنی سایت کسی را به خاطر ثبت نشدن در ساماندهی نمی‌بندند. کسی هم اطلاعات ثبت شده را بررسی نمی کنه. این هم از اون چیزهاست که بیاید دفترمون حضوری عرض می‌کنم. دی:)

بند سوم- واقعا آیا دوستان در ایران زندگی می‌کنند!!! کجا انتشار تصاویر بدون حجاب جرم قلمداد شده و چه کسی به خاطرش دادگاهی شده. می تونید فقط یک مورد مثال بیاورید من هم روشن بشوم. >:(اون وقت مقدسات جمهوری اسلامی ایران چه ربطی به حجاب داره. نکنه بدن خانم‌ها هم جزو مقدسات جمهوری اسلامی است. (خب دوستان شاد شدیم) در خصوص دور زدن فیلترینگ هم در بالا گفتم که باید تمام نظرها ذکر شود.

بند چهارم- کلا این قسمت چین هم جالب بود. ببینید تخیل قوی خیلی هم خوب نیست. چین کجا و ما کجا! برخی مسئولان فقط آرزوی چین بودن دارند. شما جوگیر نشوید. کلا دور هم خوش میگذره ها!

اینترانت ملی

  • بند اول- خب حرف‌های بنده خدا را درست نقل کنید اون دنیا مدیونش نشید. کی این بنده خدا گفته «جایگزین اینترنت». گفته اگر بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آن گونه که در قانون برنامه پنجم آمده، پیاده سازی کنیم، این نواقص حل خواهد شد. راستی سر فرصت برید بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه را بخونید ببینید دقیقا چی می گه. جمله بعدی در کنار گفته‌های وزیر ارتباطات وقت که گفته بود «اینترنت ملی جایگزین اینترنت جهانی می‌شود منبعش موجود نبود. اما این طرح البته نه دقیقا به عنوان جایگزین بلکه همان جداسازی که در جملات آخر نوشته‌اید توسط معاون اسبق وزارت ارتباطات طرح شده بود که آخرشم کسی جز برخی روزنامه نگارها (که کلا علاقه به موضوعات جنجالی بیخود دارند) تحویلش نگرفت. نه پولی به طرحش دادند و نه در قانون چیزی که می‌خواست تصویب شد. این هم توضیحات تخصصی مرجع ذی ربط [۴] به جای اظهار نظرهای بی ربط (دی:) در یک جمله شبکه ملی اطلاعات معادل National Information [۵] Infrastructure است که آدم رو یاد برادر ال میندازه (دی:)

سازمان‌های مرتبط

  • شرکت ارتباطات زیرساخت: مگه مخابرات سال ۱۳۸۳ واگذار شده!
  • مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت: تا جایی که خبر دارم هنوز تصدی امور .ir با پژوهشگاه دانش‌های بنیادیه اما مجدد می‌پرسم.
  • رساننده‌های خدمات اینترنتی: خب این خیلی ناقص نوشته شده است. جهت تکمیل [۶]
  • تجارت الکترونیک: خب خیلی اتفاقات دیگر هم افتاده. اینجا هیچ اسمی از مراکز ریشه امضای الکترونیک نیامده و اصلا به قانون تجارت الکترونیک ورود نشده. ضمنا بحث «نماد» و همین طور «شاپرک» هم ذکر نشده. البته به نظرم کل این قسمت زاید است و می‌شود حذفش کرد اما اگر می‌خواهید بیاورید همه اش را بیاورید.
  • سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی: این سازمان نهاد مستقل قانونگذار و نظارتی نیست. کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نهاد مستقل قانونگذار و نظارتی است و این سازمان بازوی اجراییش است.
  • ای بابا پس بقیش چی! دوستان ناراحت می‌شوند. بعدش می گند مگه تو اونجا نبودی که اعتراض کنی (دی:) شورایعالی فضای مجازی (و مرکزش)! کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای! پلیس فضای تبادل اطلاعات! و ...

اظهار نظرها در مورد وضعیت اینترنت در ایران

  • در ابتدا گفتم باید در سایر بخش‌ها ادغام شود.

جرایم

(مثل شماها که بی مجوز دارید تو ویکی پدیا کار می‌کنید دی:)

  • خب آخه یک توضیحی بدهید خواننده دست کم بدونه به جرائم اینترنتی در ایران چی هست. هر چند ما چنین اصطلاحی نداریم (جرائم رایانه‌ای یا سایبر می‌گویند).
  • رخی گروه‌های هکر ایرانی، در زمان‌های مختلف اقدام به هک وب‌گاه‌های وابسته به کشور اسرائیل کرده‌اند. الان اینها مرتکب جرم شده‌اند!
  • این بخش خیلی بد نوشته شده.

دوستان موفق باشید. --سید (بحث) ‏۱۶ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۳:۰۸ (UTC)[پاسخ]

برای این صفحه وجود افراد با اطلاعی مثل شما خیلی کمک کننده است، امیدوارم حضورت ادامه داشته باشه، لطفا اگر برای آمارهای جدید لینک‌هایی سراغ داری معرفی کن، بهترین برات پاناروما گفتمان ‏۱۷ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۱:۱۴ (UTC)[پاسخ]
سایت مرکز آمار ایران را برای آمارهای رقیب جست و جو کنید. یا با عبارت‌هایی که مرکز امار + آمار کاربران گوگل کنید. راستش به نظرم کوچکترین مشکل این مقاله آمارهاست. ما اول باید بر سر scope مقاله به تفاهم برسیم. البته جای این بحث در صفحه بحث مقاله است نه برگزیدگی. از دوستان دعوت می‌کنند آنجا تشریف بیارند و نظر دهند. --سید (بحث) ‏۱۷ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۳:۴۶ (UTC)[پاسخ]
من نظرم را در صفحه بحث مقاله نوشتم. لطفا به آنجا مراجعه بفرمایید. ضمنا قبلا هم بحث استفاده از اطلاعات مرکز آمار طرح شده [۷] اما گویا از آن استفاده نشده است. --سید (بحث) ‏۱۷ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۴:۰۶ (UTC)[پاسخ]

راستی آیین نامه جامع ساماندهی نشانی‌های عددی اینترنتی کشور مصوب آبان ۹۲ یکی از مهمترین مصوبات مرتبط با این مقاله است که حتما باید پوشش داده بشه. --سید (بحث) ‏۲۱ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۰۴:۳۷ (UTC)[پاسخ]

مهدی مدیحی

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در چنین مقاله‌هایی باید ارائه گردد؛ آمار و ارقام هستند. به عنوان مثال این که در هر سال، میزان:

  1. تعداد کاربران خانگی
  2. ضریب نفوذ
  3. پهنای باند داخلی
  4. پهنای باند بین‌المللی
  5. تعداد تارنمای مسدودشده
  6. بودجه زیرساختی دولت
  7. هزینه اشتراک‌ها

و... چقدر بوده است.

البته ممکن است دسترسی به این آمار سخت یا حتی غیرممکن باشد. اما بدون این آمار قطعاً من این مقاله را شایستهٔ برگزیدگی نمی‌دانم. --مهدی مدیحی |•_•| ‏۲۳ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۰۴:۵۷ (UTC)[پاسخ]

یک توضیح مهم در خصوص آمار. نظرات فقط دو مرجع در خصوص آمار اینترنت و فاوا معتبر است. یکی مرکز آمار ایران و دیگری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. لذا این قبیل اطلاعات: «رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایراندر آذرماه ۱۳۹۲ عنوان کرد: امروز بیش از ۴۵ میلیون نفر کاربر اینترنت در کشور وجود دارد در حالیکه ۲۳ میلیون نفر آنان را جوانان را تشکیل می‌دهند.» اظهار نظر شخصی محسوب می شود و قابل استناد نیست. مراجع بین المللی مثل ITU و UNCTOD هم بر اساس یکی از این دو آمار می دهند. ضمنا چون تعریف این دو از کاربر اینترنت متفاوت است در هر مورد حتما آمار را با تعریف مربوط به آن ذکر فرمایید. موفق باشید.--سید (بحث) ‏۲۴ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۰۵:۱۶ (UTC)[پاسخ]
فواد

سلا. مقاله خوبی است، البته ظاهر مقاله نشان می‌دهد که بخش‌های پایانی تازه در حال تکمیل است. اما چند نکته رو عرض می کنم:

  • سعی کنید در بخش آغازین منبع نیاورید. بخش آغازین باید چکیده‌ای از مطالب عنوان شده و مهم در متن را نشان دهد.
  • سال‌ها نباید پیوند داده شوند، به جای واژه «درصد» از «٪» استفاده کنید. به جای «/» در ممیزگذاری از «٫» استفاده کنید و رقم‌ها را به صورت حرفی ننویسید(مانند ۱۵ میلیون و ۸۰۴ هزار نفر)
  • انشاءالله بعد از به پایان رساندن کامل مطالب، پانویس‌ها را از نظر فارسی‌سازی و مرجع‌دهی مطالب نوشته‌شده(مکتوب) خواهید کرد.FOAD M واگویه ‏۲۶ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۵:۳۷ (UTC)[پاسخ]
آرمان
در بخش آمار دسترسی درمورد دسترسی اینترنت ماهواره‌ای (چه آنلاین چه آفلاین) سخنی به میان نیامده است. اگر در ایران این دسترسی وجود دارد برای چه ارگان‌هایی است؟چه شرکت‌هایی ارائه می‌کنند؟ اگر وجود ندارد دلیل نظام چیست؟ درمورد استفاده از اینترنت ماهواره‌ای آفلاین در ایران اگر مطلبی پیدا کردید بیاورید. فقط در گاهشمار بیان شده ۱۳۷۵ ارتباط اینترنت ماهواره‌ای با سرعت ۱۲۸ و سپس ۵۱۲ کیلوبیت در ثانیه ارائه شد. بیشتر توضیح داده شود.--آرمان (بحث) ‏۱۹ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۰:۰۶ (UTC)[پاسخ]