ویکی‌پدیا:گزیدن فهرست‌های برگزیده/فهرست شهرستان‌های استان مازندران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فهرست شهرستان‌های استان مازندران[ویرایش]

فهرست شهرستان‌های استان مازندران (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)

فهرست معیارهای لازم برای برگزیدگی را دارد. GodNey (بحث) ‏۱۲ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۲۸ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

برگزیده شد


  • ۱٬۲۱۰ روز پیش نامزد شده‌است.

نامزدکننده: محک (بحثمشارکت‌ها) ‏۲ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۱:۴۸ (UTC) با تشکر از فور به خاطر استارت این گونه از فهرست و مهدی صفار برای راهنمایی؛ فکر می‌کنم فهرست آماده نظارت دوستان است.--محک 📞 ‏۲ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۱:۴۸ (UTC)[پاسخ]

  • قانون ۱۳۱۶ دومین قانون تقسیمات کشوری بوده[۱]. قانون تشکیل ایالات و ولایات و دستورالعمل حکام اولین بوده. البته در آن قانون از الفاظ استان و شهرستان استفاده نشده است.
  • تعداد قابل توجهی از شهرستان‌ها یا شاید شهرهای مازندران قبلاً به نام کس و کار پهلوی بوده و لازم است به آن‌ها اشاره شود. سرزمین آبا و اجدادی و پاتوق بوده، گویی.
  • آمار آمل مشکوک می‌زند. دوباره چک کنید. تراکم جمعیتش خیلی زیاد شده (از ساری و بابل هم بیشتر شده هرچند جمعیتش کمتر است و مساحتش تقریباً برابر). نور هم همین وضعیت را دارد. در کل محاسباتتان را یک بار کنترل کنید.

4nn1l2 (بحث) ‏۳ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۹:۰۵ (UTC)[پاسخ]

 فور گرامی: جمله را تصحیح کردم ولی هنوز نفهمیدم مازندران جزء کدام ربع بود؛ گرچه یحتمل جزء خراسان بوده! 😒🙄
این که شهرها نامشان را از کس و کار پهلوی گرفته بودند، باور غلطی است که هنوز در خود مازندران هم هست. اشرف‌البلاد نامش را از مادر شاه عباس صفوی گرفته بود، فرح‌آباد هم از زمان شاه عباس چنین نام داشته. شهسوار صرفاً ترجمه‌ای از عبارت شوالیه بود و تنها شاهی چون شهرستان محل تولد رضا شاه بود، نامش را چنین گذاشتند. (بندر ترکمن هم که حالا در گلستان است.) البته به زودی درباره تغییرنام‌ها یک پاراگراف خواهم افزود، دنبال منابع مناسبم.
خودمم به مساحت آمل و چند شهرستان دیگر مشکوکم! متأسفانه فقط مساحت‌ها را در سالنامه آماری توانستم پیدا کنم؛ در سالنامه‌ها هم مساحت آمل به این بزرگی، 307.4 ثبت شده! 97 98 چاره چیست؟ --محک 📞 ‏۳ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۹:۵۶ (UTC)[پاسخ]
@محک: مازندران جزو ولایات بوده یعنی زیر نظر دولت مرکزی تهران بوده است. ایالت خراسان *نیمه‌خودمختار* بوده است.
جالب شد. نمی‌دانستم. بندر فرحناز (که در گیلان است) هم هست البته.
برای داده‌ها، لطفاً از ثبت احوال و سازمان‌های فرعی استفاده نکنید. در عوض از آمارنامه‌های رسمی استفاده کنید. در [۲] آمارنامهٔ رسمی سال ۹۷ مازندران را می‌توانید دریافت کنید که عدد درست مساحت آمل ۳۰۷۴٫۴ است. آمارنامه‌های ۹۸ هم درآمده ولی سایتش را یادم رفته است (می‌گردم و همینجا می‌گویم). متأسفانه قابل لینک دادن و منبع‌دهی نیست ولی قابل استفاده هست! ‏4nn1l2 (بحث) ‏۳ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۳۶ (UTC)[پاسخ]
✓ مساحت آمل و نور اصلاح شد و پاراگراف تغییر نام را افزودم. محک 📞 ‏۳ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۰۹ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.