ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه پزشکی/منابع

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رهنمودها[ویرایش]

استفاده از بهترین منابع در مقالات اهمیت بسیاری دارد، این مسئله سبب می‌شود، تاییدپذیری اطلاعات موجود در ویکی‌پدیا افزایش یابد. در محتوای پزشکی و سلامت ترجیح به استفاده از منابع ثانویه است. برای حصول این هدف بجای استفاده از منابعی که مستقیماً توسط آزمایش دهندگان نوشته شده (منابع دست اول پزشکی) به مقاله‌های مروری استناد کنید. برای آشنایی با منابع معتبر و کتابخانه پزشکی ویکی‌پدیا، «توضیحات بیشتر» را بخوانید.

منابع معتبر      شیوه‌نامه
شناخت منابع پزشکی      شیوه‌نامه مقاله‌های پزشکی
راهنمای مکمل ویکی‌پدیا:سیاست‌ها و رهنمودها است و توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می‌دهد.
توضیحات بیشتر



کتابخانه ویکی‌پدیا[ویرایش]


کتابخانه پزشکی ویکی‌پدیا
کتابخانه ویکی‌پدیا به ویرایشگران فعال امکان دسترسی رایگان به دامنه گسترده‌ای از ژورنال‌های علمی خاص و غیر رایگان را می‌دهد. مراجعی مانند آکسفورد آکادمی، انتشارات دانشگاه کمبریج، انجمن روان‌پزشکی آمریکا، کتابخانه کاکرین، لنست و بیش‌از ۵۰ مورد دیگر بدون محدودیت قابل دسترسی هستند. هچنین امکان درخواست منبع از حدود ۲۰ مرجع دیگر از جمله طاقچه و سیویلیکا وجود دارد.

  • منبعی پیدا کردید که به آن دسترسی ندارید؟ در اینجا درخواست دهید: درخواست منبع


  یا برای امانت بین کتابخانه‌ای آن تلاش کنید.

یافتن منابع[ویرایش]

منابع معتبر معمول شامل کتاب‌ها، ژورنال‌ها و مقالات به چاب رسیده در نشریه‌های معتبر پزشکی و توصیه‌های عمومی مراکز و موسسات معتبر حوزه سلامت است. برخی از منابع را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

  • منابع چاپی: مجلات پزشکی معتبر و کتاب‌های پزشکی و دانشگاهی شامل آناتومی گری، آناتومی اسنل، فیزیولوژی گایتون، بیوشیمی استرایر، روان‌پزشکی کاپلان و سادوک، اصول طب داخلی هاریسون، بافت‌شناسی جان کوئیرا، نوروآناتومی بالینی اسنل و غیره از منابع معتبر چاپی‌‌‌‌ در حوزه پزشکی محسوب می‌شوند.
منابع آنلاین پزشکی
منبع Url توضیحات
پاب‌مد ncbi.nlm.nih.gov/pubmed یک موتور جستجوی رایگان مقالات پزشکیِ کاملاً تخصصی و آکادمیک.
کتابخانه کاکرین cochranelibrary.com پایگاه داده از مرورهای کاکرین که مقالات جدید حوزه سلامت را برای زبان فارسی نیز ارائه می‌دهد.
WHO who.int سایتی برای یافتن توصیه‌ها و بیانیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای موضوعات بهداشت و سلامت و طبقه‌بندی بیماری‌ها.
آپتودیت uptodate.com/contents/search یک پایگاه داده پزشکی بروز و کاملاً تخصصی و غیر رایگان و معتبر.
مدسکیپ medscape.com مرجع رایگان پزشکی (نیازمند ثبت‌نام) با مقاله‌های مروری و سبک همچون مقالات ویکی‌پدیا، البته با زبان تخصصی.
CDC cdc.gov منبع قابل اعتماد برای اطلاعات پزشکی به صورت عمومی و دارای کتابخانه از تصاویر حوزه سلامت بدون کپی رایت.
گوگل اسکالر scholar.google.com یک پورتال جستجوی گوگل محدود به کارهای علمی (نه تنها پزشکی). دسترسی آسان به بسیاری از مجموعه‌های آنلاین دانشگاهی و مؤسسه‌ای (با وابستگی مناسب).
گوگل بوکز books.google.com مشاهده محدود و رایگان تعدادی از کتاب‌های درسی پزشکی را فراهم می‌کند. ISBN کتاب‌ها در دسترس است که به ارجاع‌دهی کمک می‌کنند.
ئی‌مدیسین emedicine.medscape.com منبعی رایگان اما نیازمند ثبت‌نام؛ بهترین منبع برای محتوا پزشکی نیست، زیرا نگرانی‌هایی برای سوگیری نسبت به شرکت‌های حامی آن وجود دارد.
مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری ncbi.nlm.nih.gov/books دسترسی رایگان به بیش از ۷۰۰ کتاب درسی علوم بهداشت و سلامت.
خدمات اطلاعاتی ابسکو dynamed.ebscohost.com نیازمند خرید اشتراک است و مقاله‌های مروری و خلاصهٔ مبتنی بر شواهد و دستورالعمل‌های بین‌المللی در حوزه سلامت ارائه می‌کند.
NICE nice.org.uk مرجع دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط انستیتوی ملی تعالی سلامت و مراقبت در بریتانیا.
USPSTF huspreventiveservicestaskforce.org/BrowseRec/Index ارزیابی کامل مبتنی بر شواهد موضوعات پزشکی توسط کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده (USPSTF).

اسناد تاریخی و تاریخ علم[ویرایش]

اسناد منتشر شده قبل از سال ۱۹۲۳ در بیشتر موارد دارای حق تکثیر نیستند. با وجود قدیمی بودن این اسناد، همچنان می‌توانند در تکمیل بخش‌های «تاریخچه» برخی مقالات پزشکی مفید باشند. در برخی موارد نیز تصاویر قدیمی می‌توانند علائم بیماری‌ها، آناتومی طبیعی و سایر ویژگی‌ها را کاملاً دقیق نشان دهند.

منابع احتمالی مفید از تصاویر و متون مرتبط با تاریخچه پزشکی عبارتند از: